2019.01.29. 15:11
Akkor is követhet a közösségi oldal, ha már kiléptünk
Ugyanis az ismerősökön keresztül azokról is tudnak, akik már felmondták a regisztrációjukat.
Kép: Shutterstock
A közösségi platformok – köztük például a Twitter – a korábbi tagok preferenciáiról is gyűjthetnek információt úgy, hogy figyelemmel kísérik a volt felhasználó akár csak nyolc egykori kontaktját.
A Nature Human Behavior című tudományos lap aktuális számában közölt kutatás vezetője, Jim Bagrow, a Vermonti Egyetem matematikusa elmondta: a közösségi médiában a tagok nem egyedül döntenek a róluk szóló információkról, ebbe a „barátaiknak” is van beleszólása.
Annyira „közösségi”, hogy el nem ereszt
Az információs technológiai ipar óriásain, a Google-on, a Twitteren és a Facebookon egyre nagyobb a nyomás, hogy hirdetési piaci céljaik szolgálatában átláthatóan kezeljék a felhasználók személyes adatait.
Tavaly nagy botrány tört ki, amikor kiderült, hogy a Facebook, a világ legnagyobb közösségi hálózata sok millió amerikai felhasználója adatait adta el a Cambridge Analytica tanácsadó cégnek választási hirdetések pontos célba juttatása céljából, számol be az MTI.
Bagrow és munkatársai csaknem 14 millió Twitter-felhasználó 30 millió nyilvánosan olvasható bejegyzését elemezték statisztikai modellek segítségével.
Nem lehet elbújni előlük
Azt állapították meg, hogy gépi tanulási algoritmusok képesek lehetnek akár 64 százalékos pontossággal kikövetkeztetni, mi lesz a következő szó, amit a felhasználó leír.
Abból indultak ki, hogy a vizsgált tag és a vele leggyakrabban kapcsolatba lépők korábban mi mindent tettek közzé.
A pontosság csak három százalékponttal lett kevesebb (61 százalék), amikor csak a vizsgált felhasználó barátainak bejegyzéseit vette figyelembe az algoritmus – írták a kutatók.
„Nincs hova bújni a közösségi hálón” – fűzte hozzá közleményében Lewis Mitchell, a tanulmány társszerzője.
Hangzatos nyilatkozatokban sincs hiány
A Twitter nem kommentálta az eredményeket. Globális adatvédelmi vezetőjük, Damien Kieran szeptemberben azt mondta az Egyesült Államok Kongresszusának, hogy a cég vallja,
a magánszféra védelme alapvető jog.
Bagrow szerint a politikai nézetekről, a vásárlási szokásokról, a kedvenc tévésorozatokról a barátokkal online megosztott információ lehetőséget ad arra, hogy az egyes felhasználók életének sokféle területéről vonjanak le következtetést.
A Facebook nem így látja
„Akkor is fel lehet vázolni egy felhasználó személyiségét a kapcsolatain keresztül, ha ő már törölte magát az oldalról, az információ olyan erősen be vagy ágyazva a közösségi médiába” – írták a tanulmányban.
Noha a kutatás a Twittert elemezte, a többi közösségi platformról is ugyanígy lehet információt gyűjteni – mondta Bagrow.
A Facebook azt közölte, aki nem felhasználójuk, arról nem készítenek profilt. A közösségi oldal tagjai számára aktivitásuk alapján szabja testre a nekik felkínált tartalmakat és hirdetéseket. Mind a Twitter, mind a Facebook felhasználói törölhetik a fiókjukkal kapcsolatos információkat az oldalról.