2019.07.09. 14:57
Megbírságolták a Telekomot
Későn értesítette ügyfeleit a cég a számlázási gyakorlata megváltoztatásáról, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 25 millió forintra büntette.
Forrás: Shutterstock
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 25 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte a Magyar Telekom Nyrt.-t, mert a vállalat tavaly októberben és novemberben előzetes értesítés nélkül változtatott számlázási gyakorlatán; a jogsértő magatartás miatt több százezer előfizető egyáltalán nem értesült az előfizetői szerződése egyoldalú módosításakor őt megillető jogokról.
Az NMHH tájékoztatása szerint előfizetői beadványok alapján indítottak eljárást a szolgáltató ellen.
A fogyasztók azt sérelmezték, hogy a Telekom rövidebb határidőt adva megváltoztatta a számlák befizetési határidejét, amely így a következő hónap elejéről az aktuális hónap végére esett.
A cég 2018 októberében – néhány ügyfél esetén novemberben – egy hónapon belül két számla teljesítését is kérte ügyfeleitől, az augusztusi számláét október elején, a szeptemberiét pedig október végén.
Minderről a szolgáltató a már rövidített határidős számla mellékletében, emellett honlapján tájékoztatta az előfizetőket.
„Bár az egyoldalú szerződésmódosításhoz joga volt, arról az előfizetőket a módosítások hatályba lépése előtt legalább harminc nappal kellett volna tájékoztatnia”
- hívta fel a figyelmet az NMHH.
A hírközlési hatóság megállapította azt is, hogy a szolgáltató a jogszabályokban előírtakkal ellentétben az előfizetőknek küldött értesítésekben nem ismertette az előfizetőket ilyenkor megillető jogokat. Ezek közül a legfontosabb, hogy ha az egyoldalú szerződésmódosítás az előfizetőt hátrányosan érinti, az előfizető 45 napon belül jogkövetkezmények nélkül felmondhatja a határozott idejű szerződést is.
A feltárt jogsértések alapján az NMHH a Telekomot jogkövető magatartásra és 25 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte. A közlemény szerint a hírközlési hatóság a bírság kiszabásakor figyelembe vette, hogy a módosítás több százezer előfizetőt érintett, és a szolgáltatót az elmúlt két évben hasonló jogsértés miatt már háromszor kötelezte jogkövető magatartásra. Ugyanakkor enyhítő körülményként értékelte a hatóság, hogy a szolgáltató a második számla végösszegéből 5 százaléknyi kedvezményt nyújtott az érintett előfizetőknek.
Az elsőfokú döntéssel szemben a szolgáltató fellebbezhet.
A Magyar Telekom állásfoglalása:
A változtatással a Magyar Telekom célja az otthoni vezetékes – lakossági – számlázási ciklusok egységesítése volt, hogy valamennyi előfizetői havi számla befizetési határideje az adott tárgyhónap végére essen, és ne csússzon át a következő hónap elejére. Így a számlák befizetésének beérkezési határideje egységesen tárgyhóra esik, ezáltal kiszámítható, könnyebben követhető. Fontos kiemelni, hogy az átállással a számlaküldés és a beérkezési határidő között a befizetésre rendelkezésre álló idő nem rövidült meg. Az érintett ügyfelek számára a befizetések megkönnyítése érdekében az október eleji havi számla bruttó végösszegéből 5%-ot jóváírtunk, csökkentve ezzel a hónap során befizetendő díjakat. Ezen túlmenően, azon érintett előfizetőink, akik online, személyes vagy telefonos úton felkeresték a Telekom-ot, díjmentes fizetési könnyítést is igényelhettek, amelyre csatornáinkon külön fel is hívtuk az érintettek figyelmét. A változásról a Telekom tájékoztatást adott az érintett ügyfeleknek a 2018. októberben kiküldött havi számlákon, a 1414-es telefonos ügyfélszolgálati számon hangbemondással, a honlapon (www.telekom.hu) az online ügyfélszolgálati felületre való belépést követően, továbbá a Telekom alkalmazásban is. A Magyar Telekom álláspontja szerint nem történt szerződésmódosítás, amely az előfizetők – a változást 30 nappal megelőző – tájékoztatását szükségessé tette volna. A hatóság első fokú döntése kapcsán a Magyar Telekom fellebbezést nyújt be.