2020.03.03. 06:00
Legyen népszerű! Íme, a közösségi oldal, ahol híres lesz
Elkészült és bárki által elérhető a közösségi oldal, ahol a poszt kapós lesz, és senki nem fog még csak beszólni sem.
Forrás: Shutterstock
A közösségi oldalak felhasználói régen megtapasztalhatták, hogy írhatnak remekül, lehetnek annyira szépek, mint egy szupermodell, tehetnek bármit – mégsem, soha nem kapnak pár száznál több lájkot, a népszerűséget nekik bizony nem hozza meg az algoritmus.
Billy Chasen eltűnődött, hogy milyen is lenne, ha híres lenne az interneten. Chasen amúgy nem akárki: részt vett a Chartbeat, egy számos újságíró által használt elemző szolgáltatás, valamint a Turntable.fm, a sokak által nagyra tartott – bár megszűnt – internetes zenei közösség kialakításában. De mégis kevesebb követője van (volt), mint egy menő középiskolásnak: hatszáznál kevesebben az Instagramon, és alig több mint négyezer a Twitteren.
Mivel tudta, hogy a közösségi oldalakon népszerűséget szerezni csak hatalmas munkával és pénzzel lehet, Chasennek pedig nem volt erre ideje,
inkább épített egy másoknak is elérhető botnet hálózatot – és népszerű lett.
Chasen botjai jelenleg a Botnet nevű, ingyen letölthető applikációban, egy hamis közösségi oldalon élnek. A Botnet éppenséggel úgy néz ki, mint egy olyan Facebook hírcsatorna, ahol csak a saját üzeneteinket látjuk, s mindenki imádja a posztjainkat.
Mi az a botnet?
A „bot” kifejezés a „robot” szóból ered. A botnet hálózatra kapcsolt, leginkább távolból irányított, akár zombigépek összessége. Vannak olyan botnetek is, amelyek több százezer – esetenként több millió – számítógépből (vagy újabban okostelefonokból) állnak.
A Botnet úgy készült, hogy szimulálja az internetes hírnevet: itt minden egyes hozzászólás százezernyi lájkot hoz, akármennyire sikerült. És szinte kizárólag kedves és gratuláló hozzászólások jönnek. Egyébként az igazi celebek Chasen szerint szintén nem tudnak különbséget tenni valódi emberek és robotok között. Arielle Pardes, a Wired szerzője először egy rövid hozzászólást írt, ami így hangzott:
„Hé, mindenki! Itt vagyok én, Arille” – ez 350 ezer kedvelést kapott.
A botok azonnal imádni kezdték: a legtöbb bot a saját algoritmikusan létrehozott felhasználónevével leginkább ilyeneket írt, hogy „Szeretlek Arielle”. Egyes hozzászólásokat nem lehetett teljesen érteni, de azok is kedvesek voltak.
Elküldött egy fotót: „csodás kép”, „ez gyönyörű, „szeretem a finom árnyalatait” és így tovább – a válasz 430 ezer lájk.
Hogy a Botnet jobban hasonlítson a valóságra, Chasen néhány sajátos fizetős funkciót is hozzáadott: egy dollár alatti összegért meg lehet duplázni a posztokra adott hozzászólásokhoz kapcsolódó botok számát. Sőt, akár trollokat is lehet aktiválni.
Az igazi sokkal rosszabb
Pardes feltolt egy szelfit, de hiába volt bekapcsolva a troll opció, minden hozzászóló (robot) csodálta továbbra is, egyetlen egy akadt, aki gonoszkodott. És nagyjából ez az átlag.
Nem így a többi közösségi oldalon.
Az igazi hírességeknél a kellemetlen megjegyzések aránya sokkal magasabb. A múlt hónapban Lizzo tweetelt, hogy elhagyja a Twittert, mert túl sokat kínlódott „a túl sok trollral”, 2018-ban Pete Davidson megsemmisítette az összes Instagram-fotóját, és távozott a platformról, hogy nyugta legyen:
„Gonosz hely az internet, s rossz érzéseket kelt bennem” – írta.
Kelly Marie Tran színésznő szintén törölte Instagram fiókját, válaszul az online zaklatásra.
De a zaklatás és trollkodás nem csak a hírességeket sújtja: nem kell Grammy-díjat kapni, hogy visszaélésekkel találkozzon a felhasználó.
Bezzeg a Botnet
Chasen a robotok „kiképzéséhez” olyan ismert közösségi oldalak eseteiből tanult, mint például a Reddit és az Instagram. Úgy gondolta, hogy a Botnetnek csakugyan boldogító élménynek kell lennie.