2018.01.11. 08:02
Csaknem két és fél millióan használnak e-személyit
A kártya használható például elektronikus aláírásként, vasúti utazáshoz vagy tajkártya helyett. A hozzá kapcsolódó szolgáltatások folyamatosan bővülnek.
Budapest, 2017. február 14. Kazai Katalin, a MÁV-Start Zrt. értékesítési igazgatója beszél az Utazzon eSzemélyivel! címmel, a MÁV-START Zrt. sajtótájékoztatóján a MÁV Déli pályaudvarnál lévő pénztárcsarnokában 2017. február 14-én. A tájékoztatón bemutatták, hogy az új típusú személyi igazolványra is föl lehet tölteni a vasúti bérletet, a szolgáltatást a Budapest-Pusztaszabolcs vonalon kísérleti jelleggel vezette be a MÁV-Start Zrt. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Az elektronikus személyazonosító igazolványt 2016. januárjában vezették be, az azóta eltelt két év alatt 2,683 millió új típusú igazolványt kérelmeztek – írja a vg.hu.
Az emberek leggyakrabban a személyazonosságuk igazolására használják az okmányt, de a személyes adatok kiolvasását támogató rendszerek használata is egyre elterjedtebb – közölte a Világgazdasággal a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH). Ezt támasztja alá, hogy az elektronikus aláírást igénylők száma folyamatosan növekszik: 2016-ban 67 350, 2017-ben 123 037 igénylés érkezett, ma már több mint 190 ezer elektronikus aláírással ellátott e-személyi van forgalomban. Az okmánycsere egyébként bárki számára elérhető és ingyenes – hangsúlyozták a KEKKH-nál.
Az okmányhoz kapcsolódó utazási funkció pilotjelleggel már elérhető a MÁV-nál: a Budapest–Pusztaszabolcs és Budapest–Székesfehérvár vasútvonalon, valamint a debreceni helyi tömegközlekedési vállalat, a DKV járatain lehet az okmányhoz bérletet rendelni, így már nincs szükség a papíralapú termékre. Az e-személyi úti okmány funkciója a reptereken is használható határátlépésnél, a zsilipkapus rendszereknél. Ezzel gyorsabb és gördülékenyebb az átlépés.
Tavaly novemberben az egészségügyi szervezetek (kórházak, szakrendelők, háziorvosi rendelők, patikák) 83 ezer kártyaolvasót kaptak, de a kapcsolódó informatikai fejlesztések még folyamatban vannak. A KEKKH tájékoztatása szerint várhatóan 2018 első negyedévében elkészül a szükséges informatikai háttér, és azután az egészségügyi dolgozóknak lehetőségük nyílik arra, hogy az e-személyiről olvassák ki a társadalombizosítási azonosítót.
A tajkártya azonban még jó darabig biztosan nem szűnik meg. Ennek egyik oka, hogy az e-személyihez kapcsolódó szolgáltatások önkéntesek, másrészt érvényben vannak olyan 2016 előtt kiadott személyi igazolványok, amelyeket 65 év felettieknek már lejárat nélkül adnak – márpedig az egészségügyi szolgáltatás igénybe vevői között ők túlreprezentáltak. Akinek azonban van e-személyije, nem kell használja a tajkártyát, ott ahol a szolgáltató rendelkezik kártyaolvasóval.
A múlt év végén a NAV minden ügyfélszolgálatát felszerelték kártyaolvasóval, valamint hozzávetőlegesen 4100 rendőr is rendelkezik az adatok olvasására alkalmas applikációt futtató mobileszközzel.
A hivatalos szerveken kívül bárki vásárolhat kártyaolvasót, aki az okmányhoz elektronikusaláírás-tanúsítványt is igényel, s így otthonról is létrehozhat hitelesített dokumentumokat. Az elektronikus ügyintézés terjedésével arra lehet számítani, hogy bővülni fog ennek a funkciónak a használata. A KEEKH-nál nagyobb fennakadásokról nem tudnak, ám a múlt héten az V. kerületi kormányablakban úgy tájékoztattak, hogy december közepe óta alig tudják az ügyfelek e-aláírás-regisztrációját hitelesíteni.