2019.02.17. 22:59
Ősi erőt önt szobraiba a Fradi Sas alkotója
Szőke Gábor Miklós alkotta a Groupama Aréna előtt szárnyaló madarat, valamint az Atlanta Falcons ultramodern stadionjának sólyomszobrát is.
Forrás: Origo
Fotó: Mudra László
A fiatal magyar művésszel az Origo készített interjút. A beszélgetés során a kísérletező kedvű alkotó elmondta: középiskolás éveiben fordult a szobrászat irányába. „Ez egy rendkívül komplex műfaj, anyagokkal kell kísérletezni, sokat kell számolni és tervezni mielőtt megszületik a végleges látványterv” – árulta el, majd hozzátette: köztéri alkotásaihoz már csapatmunka szükséges, és ez a komplexitás az, ami őt igazán megfogta.
Bár élsportolói tapasztalata nincs, a mozgást kifejezetten kedvelő művész elismerte, hogy az utóbbi években a sport és a munkássága elkezdett összefonódni. Ezzel kapcsolatban újra a közösségi szempontot emelte ki: „A sport óriási összefogó erővel bír, vadállataimon keresztül pedig olyan ősi ösztönöket, természetfeletti tulajdonságokat tudok megfogalmazni, amelyre a mai modern ember is vágyódik.
A sportban, ahogy a természetben is benne van a rivalizálás, az erő, a kiválasztódás és a közösség ereje, ezeket az üzeneteket pedig szobraimon keresztül juttatom el a közterekre”
- mondta.
„A sportban vagy bármely közösségben a mai napig szükségünk van totemekre, amelyek által megkülönböztetjük magunk, és amelyekkel azonosulni tudunk” – tette hozzá.
A Ferencváros számára készített ikonikus szoborról elárulta: „egyértelmű volt, hogy ne egy olyan szobor kerüljön egy ekkora stadion elé, ami csak dekorációs jelleggel bír, és ami mellett elmennek az emberek, kipipálva, hogy „oké, ezt is láttuk.” Olyan dolgot akartam, ami hatással van a szurkolókra,
egy ilyen aréna elé pedig nem lehetett egy „verebet„ prezentálni, ezért álmodtam meg ide Európa legnagyobb köztéri madárszobrát,
ami összhangban van az itteni léptékekkel.”
Mint az interjúban is elhangzott, Szőke Gábor Miklósnak nem a Fradi Sas volt az első ilyen munkája. Ő készítette a szolnoki vízilabda aréna elé a pelikánszobrot, illetve a Vasasnak egy vörös lovat. Később a Fradi Sas után Felvidéken, Somorján a Kolosszus lószobrot alkotta meg, ami egy 600 hektáros lovas aréna főbejárata. Később jött az atlantai felkérés a sólyomra, majd a budapesti FINA vizes-vb hatos szoborcsoportja,
legutóbb pedig a Siófoki Női Kézilabda Clubnak tervezett totemállatot: a Kiss Szilád sportcsarnok bejáratánál emeletről leugró hópárducszobor fogadja a látogatókat.
Persze nem csak sporthoz kapcsolódó szobrokat készít. „Dantéhoz, a dobermannomhoz kapcsolódó munkáim egy szűkebb szakmai, a köztéri szobrok viszont a médiának köszönhetően gyakorlatilag mindenkihez elérnek, nem rekednek be egy kiállító tér falai közé” – mondta Szőke Gábor Miklós.
Külföldi munkái közül a moszkvai medve váltotta ki a legnagyobb visszhangot, amit a tavaszvárásra készített, ami Oroszországban egy óriási ünnep, a Maslenitsa. Erre készítette az acél medveszobrot, amit egy fahalomba burkolt be, ami a telet jelentette. Ez az alkotás világhírűvé vált, aminek nyomán felfigyelt rá az Atlanta Falcons NFL csapat is, és felkérték egy Fradi Sashoz hasonló totemállat tervezésére. „Kimentünk Atlantába felmérni a terepet, ahol aztán a csapat tulajdonosának, és az Egyesült Államok egyik legbefolyásosabb üzletemberének, Arthur Blank úrnak személyesen tartottam egy prezentációt.
Szerencsére annyira tetszettek neki az elképzeléseim, hogy szabad kezet kaptam, így hazajöttünk és hosszas tervezés után elkezdődött a megvalósítás.
Nagyjából kilenc hónap alatt készült el a szobor a Csepel Művekben található stúdiómban, amelyet aztán szétszedtünk és konténerekben, hajón szállítottunk Atlantába” – idézte fel a folyamatot a művész, aki az idei Super Bowlon láthatta először úgy az alkotást, hogy már a stadiont is átadták.
Szőke Gábor Miklósnak állandó tárlata nincs, de időszakos kiállításokon találkozhatnak munkásságával az érdeklődők. Következő projektje Arthur Blank, az Atlanta Falcons tulajdonosa számára készített sólyomszobor, melyet a klubvezető jachtjának orr-részére készít.
Borítókép: Szőke Gábor Miklós.