Vizsga

2024.02.16. 19:55

Elektromos autókhoz értő szakikat képzett a Bornemissza + fotók, videó

A Bornemissza Gergely Technikumban először végeztek olyan szakemberek, akik alternatív hajtású járművek javítását végezhetik. A tizenegy vizsgázót az egyik egri szakszervizzel való együttműködésben juttatták alternatív járműhajtási technikus végzettséghez, napokon belül azonban újabb csoport indul, akik elektromos autó és hibrid szerelését is elsajátítják.

Tóth Balázs

Alternatív hajtástechnikusokat képeztek, akik a hibrid és elektromos járművek karbantartását, szervizelését, hibafeltárását végezhetik

Forrás: Gál Gábor/Heves Megyei Hírlap

Először végeztek alternatív járműhajtási technikus képzésben résztvevők az egri Bornemissza Gergely Technikumban. Az iskolában egy éve indult felnőttképzési csoport a hibrid és elektromos autók szervizelésére jogosult szakemberek képzésére, pénteken vizsgával zárult a tanfolyam. A tizenegy vizsgázónak be kellett mutatniuk portfóliójukat, valamint gyakorlati és elméleti tudásukról is számot kellett adniuk a bizottság előtt.

a képzés a szakmajegyzékben két éve jelent meg, az országban tíznél kevesebb helyszínen oktatják ilyen formában
A képzés a szakmajegyzékben két éve jelent meg, az országban tíznél kevesebb helyszínen oktatják ilyen formában
Forrás: Gál Gábor/Heves Megyei Hírlap

Uzelman Tamás, a Heves Vármegyei Szakképzési Centrum Bornemissza Gergely Technikum igazgatója szerint történelmi pillanat részesei voltak a vizsgázók, a vizsgáztatók és az iskola oktatói.

- Érezve a kor változásait, láttuk, hogy lépni kell a gépjármű szervizelés területén is. Alternatív hajtástechnikusokat képeztünk, akik a hibrid és elektromos járművek karbantartását, szervizelését, hibafeltárását végezhetik. Ez hiányterület, a szervizhálózatban nagyon kevés szakember van, így először felnőttképzésben, szervizigényre indítottuk az oktatást. Jövő héten a volt és frissen végzett tanulóink számára indítjuk a következő tanfolyamot, szintén felnőttképzésben. Felvérteztük magunkat tudással, technikával, s már a nappali tagozatos tanulóknak is kínálni tudjuk a szakmát. Nem titkolt célunk, hogy megerősödve az egyetemi tanulmányokhoz is hozzájáruljunk a képzéstípussal – fejtette ki Uzelman Tamás.

Az igazgató elmondta, a képzés a szakmajegyzékben két éve jelent meg, az országban tíznél kevesebb helyszínen oktatják ilyen formában, ahogyan a Bornemisszában. A bemeneti követelményekről elmondta, a befejeződött képzésben részt vettek autószerelő, autóelektronikai műszerész, autótechnikus végzettséggel rendelkezők, de mérnök is volt köztük. A most induló tanfolyamon is végzett gépjármű mechatronikai technikusok képzik tovább magukat.

Nagyon oda kell figyelniük, ez komoly, precíz munka
Nagyon oda kell figyelniük, ugyanis ez komoly, precíz munka
Forrás: Gál Gábor/Heves Megyei Hírlap

- A jövőben általános iskolából kikerülve is jelentkezhetnek a diákok, s menet közben dönthetnek úgy, megállnak a hagyományos járművek szerelésénél, vagy plusz egy évet ráhúzva az alternatív hajtású autók szerelésére is jogosítványt kapnak. Ez komoly, precíz munka, nem babra megy a játék, nagy feszültséggel dolgoznak, oda kell figyelniük. Az induló képzésre tucatnyi jelentkező van, de még be lehet csatlakozni – fogalmazott Uzelman Tamás.

Az igazgatótól megtudtuk, a tanáraiknak megvan a megfelelő alapképzettségük, a járműhajtás technikához szolgáló diagnosztikai programokhoz, eszközökhöz tartozó továbbképzéseken vett részt kollégájuk. Uzelman Tamás hozzátette, a képzés nem jöhetett volna létre a fenntartó szakképzési centrum támogatása nélkül. Az utóbbi hónapokban több 10 millió forintos fejlesztések valósultak meg, szervizük megújult, önálló oktatásra, vizsgáztatásra alkalmas egységet alakítottak ki, amelyet áprilisban terveznek átadni.

Montvai Zsolt, az Automobil-Eger 97 Kft. ügyvezető igazgatója is a vizsgázók között volt, munkatársaival együtt vállalkozott a továbbképzésre.

- A gyári előírások miatt alapvető elvárás, hogy az elektromos és hibridautókat szereljük, van egy gyári képzettséggel rendelkező kollégánk. A jövő az, hogy az alternatív hajtás teret nyer, ehhez mindenkinek értenie kell a szervizben. A végzettség megszerzése után a szerelőállványok száz százaléka alkalmas lehet arra, hogy alternatív hajtású járműveket karbantartsunk, javítsunk, helyreállítsunk. Növekszik a szervizekbe járó elektromos és hibrid járművek száma, hoznak be importáltan is, a független javítóknál pedig nem nagyon van olyan szakember, aki ezeket tudja javítani, hozzá merne nyúlni. A balesetvédelemre nagy hangsúlyt kell fektetni, a szakmai hozzáértésen túl – magyarázta Montvai Zsolt.

Az ügyvezető igazgató kifejtette, egyelőre csak a konszernhez tartozó autókkal foglalkoznak, nem tervezik idegen járművek szervizét. Elárulta, a következő képzési körben is lesz munkatársuk. A beiratkozáshoz ugyanis a szakirányú végzettségen kívül régi rendszer szerinti érettségivel is kellett rendelkezniük a tapasztalt szakembereknek. Náluk mindenkinek van mestervizsgája, többüknek szakirányú felsőfokú végzettsége is, de 30 éve nem volt mindenkinek érettségije, nem volt divat, nem volt elvárás sem, ma már ez is kell. Montvai Zsolt hozzátette, a gyakorlati és elméleti képzés is náluk zajlott, volt célszerszámuk, célműszerük, de ezek gyártóspecifikusak, így a Bornemissza tanműhelyébe is bejöttek.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!