2023.11.03. 13:03
Az istenmezejei endurós jövőre már az I. osztályban húzhatja a gázt
Pályafutása eddigi legsikeresebb versenyidényét hagyta mögött Utasi Martin. Az istenmejezei versenyző a II. osztály MOTO2 kategóriájának bajnokaként 2024-ben már az I. osztály PRO2 csoportjában indulhat.
Utasi Martin ebben az évben többször megjárta a magasságot
Forrás: Miller PhotoStudio
– Az idei legemlékezetesebb futamot nehézsége miatt a gölnicbányai állomás jelentette – mondta a 28 éves versenyző.
– A szlovákiai pálya talaja köves, hosszú és meredek feljárókkal, lejtőkkel, patakokkal és gödrökkel tarkított, amit még inkább nehezített a szép számú motoros induló miatt előbukkanó gyökerek sokasága. Ezek miatt vasárnapra még rosszabbá vált a terep. Emnek a futamnak a két napja igazán „kivette a zsírt” belőlem. Gölnicbányáról tudni érdemes, hogy idén az Enduro GP, vagyis a világbajnokság egyik helyszínének is otthont adott, amelyen a világ legjobb enduro versenyzői vettek részt. Javarészt nekünk is azon a nyomvonalon kellett mennünk. Igazából idén minden verseny úgy sikerült, ahogy terveztem. Kevésbé jó élményként talán a lissói állomás első napjának utolsó mért szakaszát említhetem, ahol egy patakmederbe beragadva legalább egy perccel rosszabb időt futottam, emiatt lecsúsztam a forduló első helyéről.
Utasi Martin életének 2006 óta képezi szerves részét képezi a motorozás. Jó pár évig hobbi szinten űztem a sportágat úgy, hogy a sérülések már akkor sem kerülték el. Versenyszerűen csak viszonylag későn, 24 évesen, 2019-ben kezdett motorozni. A III. osztály E3-as kategóriájában enduro és endurokrossz versenyeket indult, amelyeket külön értékelnek.
– Újoncként mindkét sorozatban a második helyet sikerült megszerezni az év végén, enduróban négy, endurokrossz pedig egy ponttal maradtam le a bajnoki címről – emlékezett a sportoló. – Itt a sorozatok első három helyét megszerző pilótának kötelező osztályt váltani, így 2020-ban a II. osztály MOTO2 kategóriájában indultam. Az év végi értékelés során enduróban második, míg endurokrosszban negyedik hellyel a gazdagodtam. A folyamatos sérülések következtében 2021-ben és 2022-ben mindössze egy értékelhető futamom akadt, de szerencsére 2023-ban nagyot változott a helyzet. Idén az enduro szakág versenyeit helyeztem előtérbe, amelynek során az öt helyszínen tíz fordulót teljesítettem a KTM-Husqvarna Centrum Magyarország Enduro Bajnokságban.
Út a bajnoki cím felé
Utasi Martinnak az idei 10 forduló során nyolcszor sikerült a maximális 25 pontot megszerezni a II. osztály MOTO2 kategóriájában. Az enduro versenyek végeredménye úgy áll össze, hogy minden esetben van két mért szakasz, egy enduro teszt és egy krosszteszt. Ezen mért szakaszok időeredményei adják a két nap összetett eredményét. Szombaton három, vasárnap két kört kell teljesíteni, ami állomásonként összesen 10 mért szakaszt jelent. Íme Utasi 2023-as eredménylistája, 1. forduló: 22 pont, 2. forduló: 25 pont, 3. forduló: 22 pont, 4. forduló: 25 pont, 5. forduló: 25 pont, 6. forduló: 25 pont, 7. forduló: 25 pont, 8. forduló: 25 pont, 9. forduló: 25 pont, 10. forduló: 25 pont.
A szezon első állomását Pécs jelentette, ahol Utasi Martin a szombati második hely után másnap az első pozícióban végzett, ami az összetett értékelés második helyét jelentette. Ugyanez történt a Szlovákiában található Lissó (Lisov) településen rendezett hétvége során. Nagytarcsán azonban fordult a kocka, a versenyhétvége mindkét napját megnyerve összetettben is az élen végzett. A két hónapos nyári szünetet követően ismét Szlovákia volt a helyszín, ahol a Gölnicbánya (Gelnica) határában lebonyolított fordulóban mindkét nap első helye után az összetettet is megnyerte. Az év utolsó versenyét a Nógrád megyei Varsányban rendezték, ahol ugyancsak három elsőség került a dicsőséglistára.
– Az idei bajnoki címnek köszönhetően kötelezően osztályt kell lépnem, így 2024-ben az I. osztály PRO2 kategóriájában indulok, amely már teljesen más kávéház – tekintett előre a borsodnádasdi székhelyű MadBoyz Motorsport Közhasznú Egyesület sportolója.
– A versenyekre történő felkészülést, a nevezést és az utazást saját magam finanszírozom, miközben minden állomáson új első és hátsó gumival indultam, köszönhetően a Fodor Zoltán vezette pétervásárai Fodor Gumiszerviznek. Kíváncsian a várom a jövőt, bízva abban, hogy a sérülések elkerülnek, mert ez ugyanúgy alapfeltétele a sikeres szereplésnek, mint a jó technika, vagyis a motor.