2022.07.16. 07:00
Komoly gondokkal küzd a logisztika Európában
Súlyos következményei vannak a megváltozott világgazdasági helyzetnek a logisztika területén: az energiaválság és az infláció is komoly kihívások elé állítja az ágazatot. A munkaerőhiány és az egekbe szökő üzemanyagárak miatt rengeteg cég a csőd szélére került.
Épphogy elkezdett kilábalni a logisztikai szektor a koronavírus-járvány okozta mély gazdasági gödörből, az ágazatnak újabb komoly kihívással kell szembenéznie – írja a V4NA.
Szinte mindenki emlékszik arra, milyen gyorsan megtörténhet, hogy a szupermarketek hirtelen nem kapnak elegendő árut, a brexit után nem sokkal éppen ez történt. A logisztikai láncból hirtelen több ezer teherautó hiányzott, mert nem volt elég sofőr, aki vezesse azokat.
A történelem pedig rövid időn belül megismételte önmagát, hiszen óriási munkaerőhiánnyal küszködik az ágazat, és kétségbeesetten keresik a sofőröket.
Németországban például mintegy százezer kamionsofőr hiányzik a munkaerőpiacról, emiatt pedig jóval kevesebb fuvart tudnak vállalni, ami komoly bevételkiesést okozott az utóbbi időszakban.
A legnagyobb probléma azzal van, hogy a sofőrök átlagéletkora rendkívül magas, így egyszerre sokan mennek nyugdíjba és nem érkezik utánpótlás. Évente körülbelül harmincezer járművezető vonul nyugdíjba, és átlagosan csak tizenötezer új tehergépkocsi-vezetői jogosítványt adnak ki – panaszkodnak az iparág résztvevői. Christopher Schuldes, a hesseni Seeheim-Jugenheimből származó vállalkozó is komoly nehézségekkel néz szembe, a férfi is kétségbeesetten keres sofőröket harminc kamionjához.
– Már annak is örülünk, hogy két korábbi alkalmazott önként visszatért a nyugdíjból, különben még több teherautó állna haszontalanul az udvaron
– mondta az egyik német lapnak.
Ha többe kerül az üzemanyag, akkor a megtett út is drágább lesz. Minden negyventonnás teherautója száz kilométerenként körülbelül harminc liter gázolajat fogyaszt, a mai árakkal számolva pedig így egy fuvar költsége sokszorosa az egy évvel ezelőttinek. A fuvarozók emiatt kénytelenek emelni a viteldíjakat, hogy ne legyen veszteséges a szállítás. Ha viszont drágábban szállítanak a cégek, akkor kevesebb árut vesznek a megrendelők, ami ellátási gondokat szülhet az adott régióban a gyárakban és a boltokban egyaránt.
A kontinenseket átszelő légi áruszállítást is jelentősen befolyásolja a kialakult helyzet: az Európai Unió légteréből kitiltott orosz cégek már nem elérhetők, míg a nyugati légitársaságok már nem használhatják az orosz légteret.
Az Ázsiába irányuló teherszállítóknak így óriási kerülőúton kell eljutniuk a célországba, ami jelentősen növeli a költségeket. Erre további teherként nehezedik az is, hogy az üzemanyag egyébként is jóval drágább, mint néhány hónappal ezelőtt.
Borítókép: Illusztrációfotó / Magyar Nemzet / Kurucz Árpád