2019.06.08. 19:00
Valószínűleg csak az ünnepek után emelik ki a Hableány roncsait
A kiemelést lehetővé tevő hevedereket vasárnap fűzik át alatta, ennek sikeréhez azonban a TEK szerint nagy szerencse kell majd.
Budapest, 2019. június 8. Egy uszály manõverezik a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében Budapesten 2019. június 8-án. A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. Azóta további tizenkét áldozat, köztük a Hableány matrózának holttestét találták meg és azonosították. MTI/Sóki Tamás
Forrás: MTI
Fotó: Sóki Tamás
Nagy eséllyel csak az ünnepek után kezdődhet meg a Hableány roncsának kiemelése a Dunából – mondta Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ (TEK) osztályvezetője szombat délután Budapesten.
a sodrásoldalon sikerült az összes ablakot és nyílást lezárni a hajón, így megakadályozható, hogy az emeléskor az esetleg a hajótestben lévő holttestek kikerüljenek onnan.
Jasenszky Nándor elmondta, hogy a négy bekötési ponton az úgynevezett befűző köteleket átvezették, az egyik oldalon a kiemelésben résztvevő bárkához rögzítették. A másik bárka, ahova a kötelek másik végét erősítik majd, most foglalja el a helyét – ismertette a részleteket.
Vasárnap fűzik be a hevedereket, ehhez Jasenszky Nándor elmondása szerint nagy szerencse kell, a kiemelés ezt követően, nagy eséllyel az ünnepek után kezdődhet el.
Az osztályvezető közölte továbbá: egy német alapítvány kutyás áldozatkeresést ajánlott fel, őket Hajdu Jánosnak, a TEK parancsnokának döntése alapján Paks környékére vitték.
A Kemma.hu-nak sikerült megszólaltatnia az úszódaru kapitányát és a hajódarut működtető cég vezetőjét is. Kállai Zoltán, a HSP Hídépítő Speciál Építőipari Kft. hajózási üzletágának vezetője és az úszódaru kapitánya, Gyenei Gyula a portálnak elmondta, hogy miért vágtak neki a 420 centis vízállás előtt a Margit híd elérésének. Mint mondták, a Margit és az Árpád híd közül az utóbbi az alacsonyabb, és az emelkedő vízállás miatt nem akarták elveszíteni a magassági tartalékot az utóbbi hídnál. A magassági tartalék a híd és a daru legmagasabb pontja közötti távolság.
A Kemma.hu-nak azt is elmondták: a Margit híd, bár magasabb, de nehezebben hajózható, oda kellett a Szent Flórián tűzoltóhajó, hogy orrsugárkormányként segítsen a Clark Ádámnak a manőverezésben.
A legénység, ahogy a komáromi hídépítés idején, most is a darun lakik.
Mint kiderült, nem ez az első ilyen mentőakció, amiben részt vesz a monstre, 200 tonna teherbírású úszódaru: másfél éve egy uszályt emeltek ki a komáromi kikötőben, de a fővárosban is volt már rájuk szükség egy hajónál.
Véleményük szerint a kiemelés legrizikósabb pontja egyébként a hevederek befűzése lesz majd a Hableány kiemelésekor. Amikor elérték a Margit hidat, egyébként azonnal felállították a gémet, és azóta is a hevederek befűzésére és az akció elkezdésére várnak.