Pörög a Meta

2021.11.11. 12:04

Nagyot mond a Facebook: megtiltják a célzott politikai és vallási hirdetéseket

Tiltani fognak minden olyan témát vagy kifejezést, amely politikai meggyőződéssel, társadalmi kérdésekkel, érdekérvényesítő ügyekkel, valamint politikai szervezetekkel és személyiségekkel kapcsolatos.

Forrás: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

Nehéz kételkedés nélkül fogadni a Facebook – pontosabban immáron annak itt ismertetett anyacége, a Meta – ígéreteit, hiszen évek óta olvassuk az egyre hatalmasabb bejelentéseket – aztán nagyjából minden megy ugyanúgy tovább, csak a különféle botrányok követik egymást menetrendszerűen.

A legújabb nagy dobás

A Meta, vagyis tehát a Facebook anyavállalata közölte, hogy január 19-től kezdődően a hirdetők számára nem teszi lehetővé, hogy a hirdetések célzásához olyan érzékeny azonosító jellemzőkkel kapcsolatos kifejezéseket válasszanak, mint a faji, etnikai, politikai hovatartozás, vallás vagy szexuális irányultság.

A nagy vállalás a Meta tulajdonában lévő összes alkalmazásra vonatkozik, beleértve a Facebookot, az Instagramot és a Messengert. A szexuális irányultsággal és vallási gyakorlatokkal kapcsolatos témák közül például

olyan kifejezéseket tilos lesz hirdetések célzására használni, mint az „azonos neműek házassága”, az „LMBT-kultúra”, a „katolikus egyház” és a „zsidó ünnepek”.

Minden olyan témát vagy kifejezést betiltanak, amely politikai meggyőződéssel, társadalmi kérdésekkel, érdekérvényesítő ügyekkel, valamint politikai szervezetekkel és személyiségekkel kapcsolatos.

És még itt sem állnak meg, a vállalat megtiltja továbbá bizonyos egészségügyi témákra irányuló hirdetéseket, például az olyan kifejezéseket, mint a tüdőrák tudatosítása és a kemoterápia – írja hivatalos blogbejegyzésében Graham Mudd, a Meta termékmarketingért felelős alelnöke.

A gyermek és a fürdővíz

A közösségi oldal számos kritikusa már évek óta sürgetik, hogy tegyen többet a Facebook (Meta) azért, hogy célzott hirdetésekkel ne lehessen manipulálni vagy éppen úgymond elhanyagolni bizonyos csoportokat. Mégis, a bejelentés olvasójának valahogy megint az az érzése támadhat, hogy a fürdővízzel ismét kidobhatják majd a gyereket is.

A Facebook az év elején már blokkolta a 18 év alatti felhasználóknak szóló hirdetések célzott megjelenését. A múltban már megállapodott polgárjogi csoportokkal a lakhatási diszkriminációs hirdetések miatt.

Mudd elismerte, hogy a változtatásokat azért hajtják végre, hogy „reagáljanak a polgárjogi szakértők, a politikai döntéshozók és más érdekeltek visszajelzéseire, amelyek szerint fontos megakadályozni, hogy a hirdetők visszaéljenek az általunk elérhetővé tett célzási lehetőségekkel”.

Ehhez képest emlékeznünk kell, hogy a Meta milyen régen érvel azzal, hogy a hirdetéseket a szólásszabadság részeként védeni kell, és ennek eredményeként nem szívesen távolítja el a politikai vagy témájú hirdetéseket.

„A döntés, hogy eltávolítsuk ezeket a részletes célzási lehetőségeket, nem volt könnyű, és tudjuk, hogy ez a változás negatívan érinthet néhány vállalkozást és szervezetet” – írja az alelnök.

Borítóképünk illusztráció

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!