2019.01.06. 13:11
Trükkökkel csavarják el a fejünket az áruházak
A megvilágítással és az áruk elrendezésével a vásárlók tudatalatti gondolataira igyekeznek hatni a kereskedők.
A cél természetesen az, hogy minél többet vásároljon a boltban bolyongó ember, és lehetőleg olyan portékákat is megvegyen, amit eredetileg nem is tervezett beszerezni – áll a csalad.hu cikkében.
Jól jelzi a trükközés hatásait, hogy egy friss kutatás szerint látványosan csökkentek az édességeladások azokban a szupermarketekben, ahol a kasszák mellől elvitték a rágós és csokis pultokat, illetve más, kifejezetten egészségtelen rágcsálnivalókat. A brit Guardian című lap közölte a londoni kormányzat által finanszírozott felmérés eredményeit: 76 százalékkal csökken a csokoládéra, sós vagy édes ropogtatnivalóra költött pénze azoknak a családoknak, akiket nem húznak csőbe az ügyes kereskedők. A Plos Medicine nevű szaklapban megjelent kutatásban 7500 vásárló 2016-ban és 2017-ben naplózott szokásait vizsgálták meg. A résztvevőknek le kellett jegyezniük, miket vásárolnak, illetve az is, hogy mit fogyasztanak. Esetükben nem csak a költések, a megevett nassolnivalók is 76 százalékkal csökkentek az impulzusvásárlás hiányában – összegez a csalad.hu írása.
Egy másik vizsgálatban, amit a Cambridge, a Stirling és a Newcastle egyetem munkatársai végeztek szintén arra voltak kíváncsiak, milyen változást hoz a fogyasztásban az áruk elrendezésének módosítása. Ők 30 ezer brit háztartásnál ellenőrizték a hatásokat: 12 hónappal az áruházi sorok átrendezése előtt kezdték meg, majd pontosan egy évvel utána fejezték be a bevásárlókosár tartalmának regisztrálását. Az ő adataik szerint
a pénztárak melletti polcok eltávolítása után azonnal 17 százalékkal csökkent az édességek vásárlása, de még egy évvel később is 15 százalékos volt a visszaesés mértéke a kiindulási állapothoz képest.
“Eredményeink azt mutatják, hogy a chipsek, rágók, csokik és más ropogtatnivalók, illetve édességek eltűnése a kasszák mellől pozitív hatással van a vásárlási szokásokra” – mondta a lapnak Katrine Ejlerskov vezető kutató. “Ez hatással lehet az étkezésre, az egészségesebb táplálkozás irányába vezetheti az embereket. Ezen vételek jelentős része ugyanis impulzusvásárlás, vagyis nem előre eltervezett. Ha egyetlen csokiszelettel kevesebbet vesznek meg az emberek minden vásárláskor, az azt jelenti, hogy egy csokoládéval biztosan kevesebbet is esznek meg.” Ez pedig segíthet az elhízás elleni harcban, a fiatalok édességfogyasztásának visszafogásában.
Borítókép: illusztráció. Fotó: Shutterstock