2023.07.11. 10:56
Egyre kevesebben vannak, akik csak hűtésre keresik a klímát
Bár a magyar kiskereskedelmi forgalom adatai továbbra sem túl fényesek, a légkondicionáló berendezések piacán jóval kisebb mértékű a lassulás – írja a Világgazdaság.
Borítóképünk illusztráció
Forrás: Shutterstock
Májusban a Központi Statisztikai Hivatal számításai alapján naptárhatástól megtisztítva 12,3 százalékkal csökkent a magyar kiskereskedelmi forgalom volumene az előző év azonos időszakához képest. Bár a lakosság fogyasztása hónapról hónapra csökkent, a légkondicionálók piacán jóval kisebb mértékű a lassulás, ráadásul a szektorban úgy számolnak, hogy amint növekedési pályára áll a magyar gazdaság – a pénzügyminisztérium várakozásai szerint ez már 2024-ben megtörténik – ismét nagy lendületet vesz, mert a ma ismert technológiák alapján az energiaárak optimalizálására a levegő-levegő és a levegő-vizes hőszivattyús rendszer a legalkalmasabb.
A párhuzamnál maradva, míg az élelmiszerek esetén a piaci környezetre adott fogyasztói válasz az volt, hogy a vásárlók elkezdték keresni a szupermarketek saját márkás termékeit, addig a légkondicionálóknál az energiaárak növekedése azt eredményezte, hogy tudatosabban válogatnak a lehetőségek között, keresik az új technológiákat.
Nincs se termék-, se szakemberhiány
Bár az elmúlt hetek melegebb időjárása és a hétfőtől elrendelt hőségriadó ellenére nem tarolták le a boltokat a légkondicionálót vásárlók, a rezsicsökkentés átalakításának bejelentése óta más szempontokat is figyelembe vesznek, amikor hűtő-fűtő berendezések iránt érdeklődnek – ez derült ki a piacvezető Gree tapasztalataiból. Reider Péter, a cég értékesítési vezetője a Világgazdaságnak azt mondta, stabil készletük van az importőröknek, termék- és szakemberhiánnyal sem kell számolni nyáron.
Természetesen a hőség megjelenésekor most is emelkedett az érdeklődők száma, ám állami pályázatok híján nem volt olyan erős a kereslet. A Gree szakértője felidézte, hogy
két évvel ezelőtt a tízszeresére nőtt az értékesítés volumene és a légkondicionálók iránti igény – ugyanezt tapasztalták tavaly, a rezsiárváltozás bejelentésekor –, míg az elmúlt hetekben 20-30 százalékkal volt magasabb ez a mutató.
Nem csak hűteni akarnak vele
A tudatosság viszont a jó idő beköszöntével sem tűnt el a vásárlói szokásokból, egyre többen keresnek fűtésre klímát. Sőt, az értékesítési vezető szerint részben meg is történt a trendforduló, azaz már abszolút kisebbségben vannak azok, akik kizárólag hűtésre keresik az eszközöket – ezen pedig a kinti 30-35 Celsius-fok sem változtat.
A lakossági felhasználók és a cégek is a fűtési igényeknek megfelelően választanak klímát. Erre ugyan a készülékek szinte száz százaléka képes, de nem mindegy, csupán átmeneti vagy teljes fűtésre alkalmas-e. Tudják, hogy bár most meleg van, egyszer jön a tél, és be kell kapcsolni a fűtést is
– mondta. Hozzátette: egyre nagyobb az érdeklődés az új technológiák iránt: csendesebb legyen a gép, energiahatékonyabb, komolyabb szűrökkel szereljék fel, továbbá alkalmazzon mesterséges intelligenciát.
Már nem luxus a klíma
Úgy látja, a tavalyi azonos időszakhoz képest enyhén csökkentek az árak, 10-15 százalékkal, az idei évre pedig nem vár drasztikus változást.
Az értékesítési vezető szerint ma már nem luxuscikk a klíma, pláne, hogy nem csupán évi néhány hét erejéig, azaz a nagy melegben működtetik a berendezéseket, hanem télen is.
A tapasztalatok alapján eddig a 10-12 éves gépeket cserélték le modernebbre a vásárlók, de az elmúlt időszakban már jellemző, hogy a fiatalabbak helyére is korszerűbb, energiahatékonyabb eszközöket szereltetnek fel. A szakértők azt mondják, annyival modernebb eszközök is megjelentek a piacon, hogy már középtávon ellensúlyozni tudják a vásárlás és a beszerelés költségeit.
Ezekre figyeljünk!
A szektorban dolgozó cégek hangsúlyozzák, hogy még az igények helyes felmérését követően is fennáll annak a kockázata, hogy nem a legmegfelelőbb gépet választják ki, például ha olyan márkát vesz a vásárló, amelynek nincs stabil háttere és nem ad a készülékhez hazai garanciát.
Emellett találkozhatunk olyan „egynyári” klímaszerelővel, aki a következő évben már nem lesz elérhető.
Pedig a közvélemény-kutatások azt mutatják, hogy a vásárlók többsége továbbra is elsősorban a klímaszerelőre hallgat, és az ő ajánlása alapján választják ki a klíma típusát – ez abban az esetben lehet problémás, ha a szerelő nem konzultál kellőképpen a megrendelővel, illetve nem méri fel annak igényeit.
A szakértők nem győzik hangsúlyozni, hogy olyan márkát válasszunk, amelynek megbízható szervízhálózata, alkatrész-ellátottsága és kiterjesztett garanciális háttere van, valamint olyan cégtől szerezzük be, amelynek releváns múltja van és megvan a stabil elérhetősége.
A Világgazdaság cikke IDE KATTITNVA érhető el.