2023.05.19. 04:05
Mindenki túlélhette volna a veronai buszkatasztrófát - ezt állítja egy olasz professzor
A szakértő azt állítja: minden egyes áldozat hazajöhetett volna, egyetlen dolgon múlott a tragédia.
Olasz tűzoltók által készített felvétel a magyar diákokat szállító, kiégett autóbuszról az olaszországi A4-es autópályán egy veronai csomópontnál 2017. január 21-én
Forrás: MTI/EPA
Fotó: VIGILI DEL FUOCO HANDOUT
2017-ben egy magyar iskolai kirándulás szörnyű tragédiával végződött. A francia hegyekből hazatartó középiskolásokat szállító busz felborult, a baleset következtében 16 fiatal vesztette életét. Mindez a legutóbbi trágyaláson elhangzottak szerint elkerülhető lett volna. Mert ahogy a kirendelt szakértő megállapította:
A védőkorlát túl közel van az oszlophoz
Elképesztő felelőtlenség
A korlát egy speciális technikai rendszer által működik. Nemcsak az számít tehát, hogy milyen az autópálya korlátja, hanem az is, hogy az megfelelően legyen felszerelve. Carlo Giuliani professzor hétórás prezentáció keretében elemezte a történteket, mely során erre a következtetésre jutott.
A szakértő szerint minden egyes áldozat kivétel nélkül hazajöhetett volna, ha a korlát szabályszerűen lett volna felszerelve.
Egyelőre csak a magyar sofőr ül börtönben
A történtekért eddig csak a sofőrt találták felelősnek, aki a veronai ügyészség vádirata alapján többszörös emberölés miatt 6 év börtönbüntetést kapott.
A jelenleg is folyamatban lévő tárgyalások várhatóan 2023. októberében érnek majd véget. A mostani tárgyalás alkalmával vizsgálat folyik a többi vádlott ügyében, akiket többszörös közúti emberöléssel vádolnak. Ők a korlátot felszerelő két technikus és a három közlekedési szaktanácsadó.
Máshol és most is életveszélyes
Carlo Giuliani professzor hangsúlyozta, hogy a korlátokat nem megfelelően helyezték el. A szakértő véleménye szerint azokat a funkciójukhoz mérten hibásan tették fel, ezért a busz becsapódásakor nem volt elég hely ahhoz, hogy a korlát tágulni és deformálódni tudjon, mely során a rá ható erőt elvezeti, ezzel csökkentve a buszra nehezedő erőhatásokat.
Mint ismert, a baleset az A4-es sztráda 289-es kilométerszelvényénél, a Verona-kelet lehajtó közelében történt. Az autóbusz a Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjait és tanárait szállította. A jármű éjszaka tért le az útról, és fékezés nélkül pálya szalagkorlátjának hajtott, majd egy híd pillérének csapódott, végül kigyulladt és porig égett.
Az ügyészség szakértőinek elemzése alapján azok lehetnek a baleset felelősei, akik az építési területen dolgoztak, megtervezték, felszerelték és leellenőrizték a korlátot, valamint magát a munkát. Ezen kívül az autópálya azon szakaszának kezelője is az lehet.
A szakértő egyébként arra is rávilágított, hogy a korlátok felhelyezése valószínűleg nemcsak ott zajlott le szabálytalanul. Emiatt valószínűleg továbbra is rendkívül súlyos veszély áll fenn a további sztrádaszakaszokon is - írja a Bors.
Krimi
- Kiderült, mi okozhatta az újvidéki tragédiát: húsz embert hallgattak ki az ügyben
- „Még mindig remegek” – három hónapig keresték a dunaszekcsői kislányt, döbbenetes, hogyan került elő
- Sallai Nóra balesete: olyan részletre hívta fel a figyelmet egy ügyvéd, amit korábban senki sem említett
- Tragédia Újvidéken: a legfiatalabb áldozat hatéves volt (videó) – frissült
- Újabb megrázó részletek derültek ki Till Tamás halálának körülményeiről (videó)