2023.08.09. 19:00
Veszélyben lehet a szilvásváradi vonal is?
Civil szervezetek, szaklapok szerint újabb vasúti mellékvonalak bezárása van tervben, közte az évi harmincezer utast szállító szilvásváradi is.
Eger és Szilvásvárad között napi négy pár vonat közlekedik
Forrás: Tóth Balázs/Heves Megyei Hírlap
A Közlekedő Tömeg Egyesület értesülései szerint újabb vasúti mellékvonalak zárhatnak be szeptember elsejétől. Az IHO, illetve a Közlekedő Tömeg szerint hét mellékvonal követheti az augusztus elsejétől "személyi forgalomszünet" alatt álló tízet. A Közlekedő Tömeg meg is nevezte ezeket, s ezek között szerintük ott van az Eger-Szilvásvárad vonal is.
Érdeklődtünk Szaniszló László szilvásváradi polgármestertől, de elmondta: nem kapott értesítést a tervről és illetékest sem ért el a hír megjelenése óta.
Az IHO a MÁV-tól azt a választ kapta, hogy nem született döntés arról, hogy további mellékvonalakon kerülne sor közlekedésimód-váltásra. Nem egyes vonalak vagy vonalcsoportok, hanem a regionális vonalhálózat egészét illetően vizsgálják azt, hogyan lehet a leginkább üzembiztos, kiszámítható és fenntartható közlekedést biztosítani az utasoknak. Az augusztus elsejétől – tíz mellékvonalon – érvényes közlekedésimód-váltás is ennek a folyamatnak a része. A próbaidőszak tapasztalatait az év végén közösen értékeli ki a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV–Volán csoport.
Az augusztusi bezárásokat azzal indokolták, hogy nincs elég ember és jármű a fenntartásukhoz. A vasúttársaság járműparkja elöregszik, ezeket alig pótolják. Főként új motorvonat szerelvények álltak üzembe az elmúlt években. Ám egyes szakemberek szerint sokkal olcsóbb volna használt, a hazai kocsikhoz képest fele, harmadannyi korú nyugati járműveket vásárolni.
A szilvásváradi vonal volt már veszélyben, 2009-ben a felső szakaszát be is zárták, majd az esőzés nyomán egy fátlan hegyoldal rácsúszott 2010-ben. Míg akkor 450 millió forintból meg lehetett volna oldani a problémát, ehhez most tízmilliárd forint kellene. A felső szakaszra az önkormányzatok hajtánypályát álmodtak, de a malmok olyan lassan őröltek, hogy az elmúlt tíz évben annyira tönkre mehetett a pálya, hogy ez a lehetőség is elúszott a hasznosításra, most már kerékpárútnak is örülnének. Az alsó szakaszról a környékbeli településeken azt is gondolták, hogy bezárása esetén kerékpárút is lehetne a helyén. Eger és Szilvásvárad között napi négy pár vonat közlekedik, olyan időpontokban, amely nem megfelelő a hivatásforgalomnak, utas - például gyerekcsoport - jobbára szezonban, hétvégenként van a motorvonatokon. Tavaly harmincezren utaztak rajta.