2023.09.24. 11:25
Nem várható fejlesztés a vasútvonalakon Hevesben
Több kérdést is föltettünk augusztusban az Építési és Közlekedési Minisztériumnak a Heves megyei vasútvonalak állapotával, jövőjével kapcsolatban. Nincsenek nagy tervek a vasúti mellékvonalak korszerűsítésére Hevesben.
Az Eger-Szilvásvárad vonalat sem tervezik felújítani, ahogy más vasútvonalat sem Hevesben
Forrás: Tóth Balázs/Heves Megyei Hírlap
Témát jelentett az elmúlt időszakban az Eger-Szilvásvárad közötti vonatközlekedés. Több mint egy évtizede nem jár vonat Szilvásvárad és Putnok között, mert a vonalat földcsuszamlás rongálta meg, nem tették rendbe, mára pedig visszahódította a természet. Füzesabony és Debrecen között rossz a pálya állapota, amely kárt tesz a szerelvényekben, mindeközben a BMW gyár miatt Debrecen környékén nagyszabású építkezés, átalakítás zajlik a pályán, százmilliárd forintért. Szakemberek szerint a szoláltatás javítását szolgálná a Hatvan-Somoskőújfalu vonal villamosítása is.
Mi lesz az Eger-Szilvásvárad vanútvonallal?
A minisztériumot arról kérdeztük, mik a tárca tervei az Eger-Szilvásvárad (és Putnok) vasútvonallal? Mennyi pénzbe kerülne, hogy felújítsák az első szakaszt és jobbá tegyék rajta a személyszállítást, illetve a turisztikai kiszolgálást, például, hogy több biciklit is lehessen szállítani a vonatokon? Megkérdeztük azt is, végleg letettek-e a Szilvásvárad-Putnok szakaszról? Ha igen, mennyi pénzbe kerülne a bontása és helyette kerékpárút létesítése? Vagy egy hajtánypályáé?
Arról is érdeklődtünk, mikor terveznek átfogó felújítást a Füzesabony-Debrecen vasútvonalon, nem Debrecen környékén, hanem a többi részén? Milyen vonatok fognak rajta közlekedni?
Van-e elképzelés a Hatvan-Salgótarján vonal villamosítására?
A minisztérium válasza szerint a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet (ÉNYGÖ) kialakításával összefüggő vasúti és közmű infrastruktúra fejlesztések megvalósítása több ütemben történik. A vasútfejlesztéshez köthető első ütem keretein belül elkészült a vasútvonal korszerűsítése Debrecen és Macs állomások között, valamint kiépült a Macs ipari park bekötése is. A második ütemben villamosítják a Debrecen - Balmazújváros vonalszakaszt, Debrecen állomás Külső Fatér területén egy kisállomást/vágánycsoportot létesítenek, kiépítik a Macs ipari park kiegészítő elemeit, illetve felújítják a Macs és Balmazújváros közötti vasúti pályát, több más szakág projektelemeivel kiegészülve. Ezeket a munkákat a tervek szerint 2026. nyár végére fejezik be.
A Balmazújváros – Füzesabony közötti vonalszakaszt érintő fejlesztés, ahogyan az Eger-Szilvásvárad (Szilvásvárad és Putnok között 2009-ben szűnt meg a vasúti személyszállítás, a pálya jelenleg nem járható) vasútvonal fejlesztése, továbbá a Hatvan-Salgótarján vonalszakasz villamosítása jelenleg nem szerepel kiemelt prioritásként az Építési és Közlekedési Minisztérium közeljövőt érintő fejlesztési terveiben. Azonban a minisztérium folyamatosan figyelemmel kíséri és felülvizsgálja a vonalakat, nyomon követve a felmerülő igényeket és az ország teherbíró képességének figyelembevételével hoz döntést a kormány a megvalósításra kerülő beruházásokról és azok időbeli sorrendjéről.
Rákérdeztünk arra is, mikor valósul meg az egri intermodális csomópont. A minisztérium szerint az Egerben jelenleg is folyamatban lévő projekt kapcsán a vasúthatósági, magasépítési és útépítési engedélyek rendelkezésre állnak és végrehajthatók. A projekt folytatásához, megvalósításához szükséges forrásról a kormány döntése szükséges.