2024.09.17. 17:24
Hamarosan nagy előny lehet a mesterséges intelligencia használata
Több ágazatban már ma is alkalmazhatóak az MI nyújtotta lehetőségek. A jövőben több területen is alkalmazni fogják, de a mesterséges intelligencia használata tanulást igényel és világos célokat kell megfogalmazni.
A mesterséges intelligencia, a robotika és a kiberbiztonság hatásai a vállalkozások mindennapjaira címmel szervezett rendezvényt a Heves Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara. A Hotel Egerben tartott keddi rendezvényen előbb File Sándor, a HKIK főtitkára villantott föl néhány dolgot az esetleges jövőből, amelyben a mesterséges intelligencia használata éttermekben, autókereskedésekben is terjed majd, alkalmazzák például ügyfélkapcsolatokra, igényfelmérésre, megelőző karbantartásra, de tanácsadásra is. Kifejtette, a jövő a fenntarthatóságról, a zöld átállásról, a zéró emisszióról és a mesterséges intelligenciáról szól majd. Utóbbi a gyártást végző cégeknél is hasznos lehet, energiát, így költséget segíthet megtakarítani, támogathatja a hulladékcsökkentést, az automatizálást, a környezetfigyelést, a zöld infrastruktúrát. Ismertetett egy cégek körében végzett felmérést, amely szerint a megkérdezett vállalkozások 12 százaléka használja a MI-t, 22 százaléka pedig tervezi bevezetni. A cégek 65 százaléka nagyvállalat, s 44 százaléka szolgáltató. Főként marketing tevékenységre, ügyfélkapcsolatra használnák az eszközt. Főként a szakemberhiány az oka annak, hogy nem használják jelenleg, vagy, hogy nem ismerik az elérhető technológiákat.
Öt európai digitális innovációs központ Magyarországon
Fecht Szilárd Dávid, az AI EDIH szakmai vezetője arról beszélt, mire lehet használni az MI-t: képfeldolgozásra, mind az iparban, mind a mezőgazdaságban. De alkalmazható előrejelzésre, döntéstámogatásra, így gyártás optimalizációra, megrendelés előrejelzésre, marketingre. A robotok az anyagmozgatásban, raktározásban bevethetők. Ezen kívül az MI alkalmazható automata ügyfélszolgálatok üzemeltetésére, pénzügyi-számviteli folyamatokban, a jogban egyszerű szerződések generálására.
A veszélyek ellenére optimista a szakértő mesterséges intelligenciával kapcsolatban
Beszélt az európai digitális innovációs központokról (EDIH-k), amelyek olyan egyablakos ügyintézési pontok, amelyek támogatják a vállalatokat és a közszférabeli szervezeteket abban, hogy reagáljanak a digitális kihívásokra és versenyképesebbé váljanak. Ez egy három éves program, amelynek első éve jogszabályok kidolgozásával telt. A célcsoportot a cégek, illetve a közigazgatási szervek jelentik, elő kell mozdítani a digitális fejlődésüket. Segítenek a hozzájuk fordulók MI-érettségének felmérésében, tanácsot adnak, labort biztosítanak, akár ötleteket is adnak
Mint mondta, náluk megismerhetők a mesterséges intelligencia alkalmazások, trendek, jó gyakorlatok. Segítenek a forráskeresésben, a létrehozandó produktumok tesztelésében, validációjában, illetve a dolgozók, vezetők oktatásában, képzésében.
Tordai Balázs, ágazati digitalizációs szakértő az előző előadást továbbfűzve elmondta, Európában összesen 150 ilyen tudásközpont jött létre, ebből öt Magyarországon: agrár, adat, DigitalTech, mesterséges intelligencia és HPC (nagy teljesítményű számítástechnika). Fordulhatnak hozzájuk 500 fő alatti nagyvállalatok, kis- és középvállalkozások, intézmények is. Segítenek üzletfejlesztésben, blokklánc technológiában, oktatástechnikában, pénzügytechnikában, de a kiberbiztonság területén is. Ő a DigitalTech EDIH-ben vesz részt, amely öt területen végez képzést, oktatást. A projektet a hazai költségvetés és az Európai Unió finanszírozza, a szolgáltatások a de minimis, illetve innovációs keret terhére ingyenesen vehetők igénybe.
Tordai szerint a digitalizáció és az MI segíthet abban, hogy az európai gazdaság versenyképes maradjon. Segít új piacot találni, de fel is forgatja a jelenlegit. A mesterséges intelligencia támogat, a robotizáció kiváltja emberek munkáját, az intelligens szenzorok fontosak, és az 5G kommunikáció gyors, ugyanakkor mindez felforgatja a piacokat, ellenőrizetlen adatból dolgozik, át kell hozzá képezni a munkaerőt, új pénzügyi megoldásokat használ és kikényszeríti az online jelenlétet az adatok terén is.
Tordai mellett Déri Renáta, a Padalezz Kft. ügyvezetője is fölszólalt, kiemelve, hogy ők ezt a sportágat szerették volna itthon elterjeszteni, erős közösségi médiás jelenlét és rendezvények sem hoztak azonban sikert. Végül az MI igénybe vétele és központ segítsége kellett ahhoz, hogy beindítsák üzletüket és pályákat építsenek.
Tippek a mesterséges intelligencia használatára
Patai Zoltán, a Flawless társalapító-vezérigazgatója, a Foodora Magyarország korábbi ügyvezetője néhány mesterséges intelligencia modellt ismertetett meg a közönséggel, felhasználási lehetőségeikkel együtt. Ismertette a nyelvi modell, a gépi tanulás, a mesterséges intelligencia és a digitalizáció mibenlétét, elmondta, azért érdemes használni őket, mert Európa népessége csökken, drágulnak az alapanyagok és nő a verseny is. Szerinte az MI nagyobb ugrást hoz a technológiában, mint a számítógép. Egy irodai dolgozók körében végzett felmérést ismertetett, amely szerint 75 százalékuk használ munkájában MI-t, de 78 százalékuk nem munkahelyi szoftveren dolgozik, 52 százalékuk pedig nem vallja be, hogy ilyesmit alkalmaz. Aki használja, úgy érzi, nőtt munkája hatékonysága.
Patai szerint a hazai KKV-k marketing, értékesítés, ügyfélkapcsolat, pénzügy, HR, jog, adatelemzés és stratégia területén is alkalmazhatja a piacon található mesterséges intelligenciákat, amelyek közül több példáiul lengyel, vagy bolgár fejlesztésű, zömük tud magyarul is, vagy a közeljövőben megtaníthatják. A marketing célra alkalmazhatók között említette a ChatGPT-t, a Jaspert, az Elevenlabs-t vagy az AdCreative-ot, ezek egy részét kifejezetten erre fejlesztették, akár képes kreatívokat, vagy rádiós szpotokat is létre lehet hozni velük. Az értékesítést támogathatja a Fireflies, a Glyphic, a Lemlist, vagy a11x, ezek a jegyzeteléstől akár virtuális értékesítőként a gyakornoki, vagy junior értékesítő feladatait képesek elvégezni, felkészítik alkalmazóját a tárgyalásra, akár hívást is bonyolítanak. Ügyfélszolgálati MI-ként említette az Adát, a pénzügyiek közt a Payhawk-t, a ChatGPT-t, a HR-esek közt a gép által írt motivációs leveleket fölismerő Undetectable-t, a magyar Colossyumot, míg aChatGPT alkalmas jogi, adatelemzési és stratégiai tanácsokat adni.
Patai kifejtette, figyelni érdemes a megbízhatóságra, a szenzitív adatok megőrzésére. Elterjedésüknek akadálya lehet egyebek közt a szakértelem, vagy a felsővezetői támogatás hiánya. A cégvezető szerint aki bevezetné az MI-t, ne mindenhol egyszerre kezdjen alkalmazni, csak néhány szoftvert válasszon ki, s először néhány alkalmazott próbálkozzon velük.
A blokklánc is meghatározó lehet
Kalocsai Kornél blockchain és kripto szakértő, a Blockchain Hungary Egyesület elnöke a blokklánc technológiáról tartott ismertetőt,. Mint mondta, ez a fejlesztés nagy jelentőségű lehet az ember technológiai fejlődésében, segíti a nyomon követhetőséget, megbízható, nem másolható, nem módosítható és az internettel szemben kevéssé sérülékeny. Kifejtette, a világon minden eladó, az emberek adatai és figyelme is, most sok nagy cég ebből építkezik. Szót ejtett az NFT-kről a különböző tokenekről és a kriptovalutákról is, szerinte az államok és a pénz szét fognak válni majd. A blokklánc technológia lehetővé teszi, hogy az interneten bármilyen érték gazdát cserélhessen.
Dr. Koczka Ferenc kiberbiztonsági szakértő az informatikai biztonság javításáról adott elő. Mint mondta, minden informatikai rendszer hibás, védekezni frissítésekkel és helyes beállításokkal lehet a támadásokkal szemben. Kifejtette, a kedvelt weboldal motor, a Wordpress tízezer hibát tartalmaz, a honlapokkal az a probléma, hogy nem merik frissíteni a működtető szoftvert, mert nem tudják, fog-e működni. Kifejtette, a rendszerek sebezhetőségét nagy szerepet játszanak az üzemeltetők hibás beállításai. A dolgozói adatlopások, törlések megelőzésére ajánlott egy ingyenes szoftvert (Wazuh) is, amely folyamatosan jelentést kér a kliens számítógépek állapotáról. Mint mondta, a hibákat folyamatosan javítaniuk kell a jelzések alapján az üzemeltetőknek.
Meg kell tanulni használni őket
Kerek István MI üzletfejlesztési szakértő, a ChatGPT Magyarul Facebook csoport alapítója szerint a generatív mesterséges intelligenciák folyamatosan tanulnak, összefüggéseket tanulnak meg, s képesek új dolgokat létrehozni, legyen az szöveg, kép, vagy videó. Az újdonságokat mindig túlzott várakozás övezi, majd kiábrándultság követi, amikor használatuk nem sikerül. Ahhoz, hogy azt tegyék, amit az ember szeretne, jó promptok szükségesek: a technológia ismerete, az adott terület technológiai hátterének ismerete, valamint az, hogy legyen világos cél, mait elérhető módon fogalmaznak meg.
Mint mondta, a ChatGPT-t 8 milliárd ember közül mindössze1 millió használja előfizetős módon, ami nagyon kevés. A következő évben ő felfutást vár, amikor lesz használati tapasztalat, és megjelennek a korai alkalmazók. Ezt segítheti, hogy az egyik nagy telefongyártó termékeibe bele fog kerülni az MI. Kerek István úgy gondolja, már most is nagy cégek (kereskedők, videós közösségi oldalak) használják az emberek profiljának megalkotására az MI-t, a jövőben pedig a tulajdonosok okos eszközei fogják mesterséges intelligenciával megrendelni a termékeket másik MI-től. Úgy véli, fejlődni kell a változással együtt.
A továbbiakban Tompa Boglárka, az innomine DIH Nonprofit Kft. vezető tanácsadója az MI finanszírozásának uniós támogatásáról tartott előadást, Somfai Ellák, az ELTE tudományos főmunkatársa az MI ipari alkalmazásait mutatta be, majd egy kerekasztal beszélgetést is rendeztek csodafegyver vagy kötelező mutatvány címmel a mesterséges intelligencia gyakorlati alkalmazhatóságáról, a biztonságról és a hatékonyságnövelésről.