közúti közlekedés

2019.11.13. 07:00

A kerékpárosok vannak a legnagyobb veszélynek kitéve az utakon

Az egyik legnagyobb baleseti kockázatot az okozza, hogy nem mindig tartják be azokat a szabályokat a bringások, amelyek a láthatóságukat hivatottak szolgálni. Annak ellenére van ez így, hogy a KRESZ szabályai egyértelműen rendelkeznek erről.

Sike Sándor

Forrás: Shutterstock

Az egri Tóth Péternek harminc éve van jogosítványa, egy időben hivatásos gépkocsivezetőként is dolgozott. Munkáját kora hajnalban végezte, így van fogalma arról, milyen veszélyes a kivilágítatlan biciklis, különösen, ha sötét ruhát visel. Szerinte az utóbbi időben jelentősen megnőtt a közúti forgalomban részt vevő biciklisek száma. Ebben szerepe lehet az épülő kerékpárutaknak is, amelyek elkülönült pályatestjei azonban nem mindig érnek össze még, így a biciklivel tekerő a közútra kényszerül.

– Olykor tapasztalom, hogy a láthatóság minimális követelményeit sem betartó biciklis fittyet hány a közlekedés egyéb szabályaira is – tette hozzá az egri autós, aki hozzátette: többnyire az alkalmi bringások sértenek szabályt. A rendszeresen kerékpározók egy része például még nappal is bekapcsolt lámpákkal közlekedik.

A Heves Megyei Rendőr-főkapitányság kiemelt főelőadója, a Heves Megyei Baleset-megelőzési Bizottság titkára, Erdélyi Róbert a Heol kérdésére összefoglalta a láthatósággal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat. Az első fontos tétel, hogy az úton közlekedők közül a gyalogosok mellett a kerékpárosok a legvédtelenebbek, hiszen nem rendelkeznek olyan passzív biztonsági eszközökkel (öv, légzsák), mint például a gépjárműben utazók.

Egész évben, de főleg az őszi-téli időszakban válik rendkívül fontossá a kerékpárosok láthatósága. Ezen évszakokban a közlekedés jellemzője az erősödő forgalom, a megosztott figyelem, az időjárás-változás miatt viszont korlátozottak a látási viszonyok, ugyanis a köd és a szitáló eső mellett a rövidebb nappalok is nehezítik a helyzetet. A zsúfoltság is nő, hiszen a szülők nap mint nap iskolába hordják a gyermekeiket.

– Ebben az időszakban sajnálatos módon jellemzően megemelkedik azon közúti közlekedési balesetek száma, melyben kerékpáros, esetenként kivilágítatlan kerékpáros a résztvevő – mondta Erdélyi Róbert.

A biciklikre kötelezően felszerelendő kellékek egy részének az a jelentősége, hogy korlátozott látási viszonyok között egy útkereszteződésben haladva az oldalról érkező jármű vezetője nehezen észleli, ha csak előre és hátra világít a kerékpáros. A küllőre felszerelt eszközök visszaverik az oldalirányból érkező fénysugarakat, ezzel láthatóvá válik a biciklis.

– Éjszaka vagy korlátozott látási viszonyok között a kerékpárt hajtó személynek lakott területen kívül kötelező láthatóságot biztostó ruházatot, azaz mellényt illetve hámot viselnie. Ennek az az oka, hogy ezeken az útszakaszokon általában lényegesen nagyobb a járművek sebessége, és az is fontos, hogy már messziről látható legyen a közlekedő.

Az eszközök viselését lakott területen belül is ajánljuk. Abban az esetben, ha a kerékpáros nincs kivilágítva, nem visel láthatósági ruházatot, jelentősen növeli a valószínűségét annak, hogy bekövetkezik a baleset. A vele azonos irányban vagy vele szemben, adott esetben oldalirányból érkező gépjármű vezetőjének ugyanis esélyt sem ad arra, hogy időben észlelhesse őt. Mire a vezető számára láthatóvá válik, esetleg már késő lehet, mert csak féktávolságon belül veszi észre – mondta Erdélyi Róbert rendőr alezredes.

Szavai szerint természetesen a gépjárművezetőknek is jobban oda kell figyelniük ebben az időszakban. Nagyon fontos, hogy egyenrangú partnerként kezeljék a kerékpárosokat.

Érdemes tudatosítani az úton járókban, hogy a visszaverődő fény is láthatóvá tesz. Sötétedéskor, csapadékos időben, azaz korlátozott látási viszonyok mellet kerékpárosként tisztában kell lenni azzal, hogy a kerékpárnak vannak kötelező felszerelései. Közülük több is arra hivatott, hogy láthatóvá tegye a közlekedőt, és biztosítsa, hogy a biciklit hajtó személy is megfelelően tájékozódhasson.

Ilyen felszerelések az előre vagy a személy ruházatára felszerelt fehér vagy kadmiumsárga fény. Hátra pedig a folyamatos vagy villogó piros fénnyel világító lámpa. A kötelező felszerelések közé tartozik előre egy fehér, hátra pedig egy piros (nem háromszög alakú) prizma, amely a modern kerékpárok esetében már gyárilag a lámpába van építve. Elengedhetetlen legalább az egyik kerékre küllőprizma elhelyezése. Ez borostyánsárga színű kell legyen, de már kaphatók küllőkre szerelhető fényvisszaverő rudak is. Ezeken az eszközökön nem szabad spórolni, ugyanis a testi épségünk múlhat rajta.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában