2024.05.09. 11:25
Sokkoló felvételen, ahogy a vonat letarolta a kamiont Adácsnál, 170 betonaljat kell kicserélni
Mind a kamion, mind a vonat lassítás nélkül érkezett a vasúti átjáróba. A biztosítóberendezés nem működött, a dudálás nélkül érkező vonat tarolta le a kamiont.
Mint korábban írtuk, Vámosgyörk és Ludas között egy tehervonat kamionnal ütközött össze Adácsnál, a Dobó István utcai átjáróban kedden délelőtt. A fény- és félsorompó műszaki hiba miatt nem működött, erről értesítették a tehervonat mozdonyvezetőjét. A baleset következtében a mozdony négy tengellyel kisiklott. Az Agria Tv információi szerint, a baleset előtt értesítették a segélyhívót, mert a biztosítóberendezések nem működtek. A vonatot vezető mozdonyvezetőért mentőhelikopter érkezett. Kamera rögzítette ahogy letarolta a vonat a kamiont.
A baleset miatt a Füzesabony-Vámosgyörk-Füzesabony között közlekedő személyvonatok nem közlekedtek, illetve egyes szakaszokon pótlóbuszok szállították az utasokat. A közlekedés szerdán reggel indult meg a vonalon.
A lassítás nélkül érkező vonat letarolta a kamiont
A Tények információi szerint hiába értesítették a mozdonyvezetőt a meghibásodott biztosítóberendezésről, a vonat nem lassított, nem is dudált az átkelő előtt, pedig az utasítások szerint 15 km/órás sebességgel lehet haladni az adott átkelő előtt. Fékezés nélkül érkezett a kamion is az átjáróba, amikor a neki balra érkező tehervonat letarolta. A környéken dolgozók azonnal siettek segíteni a roncsba szorult mozdonyvezetőnek, aki eszméleténél volt, de nem emlékezett a balesetre, arra sem, hogy szóltak neki, hogy meghibásodott a fény- és félsorompó. A férfi súlyos sérüléseket szenvedett, alsóvégtagi töréseket, mentőhelikopter szállította kórházba.
A Tények megtudta, hogy a teherautó sofőrje nem sérült meg. Ő sódert szállított, a vonat azonban üres volt.
Szerda reggelre visszaemelték a mozdonyt a sínre, az egyik sínpáron megindult a közlekedés, de a munkálatok még sokáig eltartanak, mintegy 100 méteres részen a betonaljakat ki kell cserélni azon a sínpáron, amelyen a vonat haladt. 170 betonalj sérült meg, a csere napokig eltarthat.
Megkérdeztük a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságát is a balesetről
- Kedden délelőtt Vámosgyörk és Ludas között egy tehervonat kamionnal ütközött össze Adácsnál, a Kossuth Lajos utcai átjáróban. A baleset következtében kisiklott a mozdony. A helyszínelés és a műszaki mentés ideje alatt pótlóbuszok szállították az utasokat az érintett szakaszon - fogalmaztak.
- Szerdán kora reggelre a kisiklott mozdonyt visszaemelték, így negyed hétkor egy vágányon megindult a közlekedés Vámosgyörk és Ludas között. Azóta már nem kell átszállni pótlóbuszokra. A másik vágányon mintegy 100 méteren megrongálódtak a betonaljak, várhatóan több napig tart a helyreállítás. Addig 15-30 perccel hosszabb menetidőkre, esetenként kimaradó, illetve rövidebb szakaszon közlekedő vonatokra lehet számítani a Budapest-Hatvan-Miskolc-Sátoraljaújhely vonal távolsági közlekedésében - tették hozzá.
- A megkeresésben említett adácsi fény- és félsorompó berendezés nem működött, a jelzők sötétek voltak, egyik lámpa sem villogott a baleset idejében. A sorompók működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, ilyenkor a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről. Ez megtörtént ebben az esetben is, ekkor a vonatokkal az átjárót a biztonság érdekében csak lassan, legfeljebb 15 km/órás sebességgel közelítheti meg a mozdonyvezető. Az eddigi vizsgálatok szerint a tehervonat mozdonyvezetője ezt a biztonsági sebességkorlátozást nem tartotta be. Részletes balesetvizsgálatot a vasúttársaság és a hatóságok is folytatnak ez ügyben - közölték.
Hozzátették, a berendezések üzemzavarát jelzi, ha a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, ha a félsorompó rúdja nyitott vagy félig nyitott állapotban van és a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, illetve – ahol van – a sorompórudak eltérő állásban vagy félig nyitott helyzetben vannak.
A gépjárművezetőknek ilyenkor is ugyanúgy, mint minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély - figyelmeztettek.
Közölték továbbá, hogy vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
A KRESZ szabályozza a vasúti átjárón való áthaladást:
- A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A fénysorompó a vasúti jármű közeledését és áthaladását két egymás mellett levő, felváltva villogó piros fénnyel jelzi, egyébként a készülék villogó fehér fényt ad. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek.
- A KRESZ előírja, hogy az útátjárón nem szabad áthaladni, ha a - egyedül vagy félsorompóval együtt alkalmazott - fénysorompó villogó piros fényjelzést ad, ha a fél-, illetőleg a teljes sorompó rúdja mozgásban vagy lezárt állapotban van, illetve ha a teljes sorompót kiegészítő berendezés hang- vagy fényjelzést ad.
- Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.
- A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.
- Azt fontos tudni, hogy a folyamatosan villogó fehér fény elsősorban azt jelzi, hogy a fénysorompó működik, nem azt, hogy ilyenkor semmi esetre sem jöhet vonat. A fénysorompó formája egyezik az elsőbbséget szabályozó jelzőtábla csúcsán álló háromszög alakjával, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy a közúton közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítania a vonatok számára.