Közút+humda

2024.11.01. 15:24

Motorosbarát szalagkorlátokat telepítettek a Mátrában is

Az utóbbi években 3-4 motoros veszítette életét Heves vármegye útjain. A Mátrában rendszeresek a súlyos vagy tragikus kimenetelű motoros balesetek, pár száz méteren azonban idén a motorosokat valamelyest kímélő szalagkorlátot telepítettek.

Tóth Balázs

A halálos motoros balesetek megelőzése érdekében a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. a vezetőkorlátokat motoros-alácsúszásgátló elemekkel egészítik ki a szükséges helyeken. Idén Somogyban a Köröshegyi-völgyhíd lábánál, a Mátrában a 24-es főúton és végül Komárom-Esztergom vármegyében a Bajna és Héreg közötti szakaszon kerültek ki ezek az új elemek, közölte a közútkezelő.

A Mátrában rendszeresek a súlyos vagy tragikus kimenetelű motoros balesetek
A Mátrában rendszeresek a súlyos vagy tragikus kimenetelű motoros balesetek
Forrás:  Shutterstock

Nem csúsznak be a korlát alá

A motorosbarát vezetőkorlát olyan eszköz, amely a motoros balesetek súlyosságot csökkentheti és akár életeket is menthet. Ezeket az alácsúszásgátló speciális elemeket általában a meglévő korlátokhoz rögzíthetők, s megakadályozzák azt, hogy egy pályaelhagyásos balesetnél a motoros beszoruljon vagy az ütközés végtagok leszakadását okozza. Ezeket a motorosbarát korlátokat elsősorban be nem látható ívekben helyezik ki, ahol a motorosnak változtatnia kell a döntési szögén a kanyarodásuk tiszta íves fázisában, de szűkülő vagy átmeneti ív nélküli kanyarulatokban is érdemes telepíteni. Ebben az esztendőben a Mátrában a 24-es főúton 320 méteren telepítettek elemeket.

Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője szerint az idei három helyszín a vonalvezetés és a táj szépsége miatt is nagyon népszerű a motorosok körében. Ugyanakkor többen a szabályokat be nem tartva, a megengedettnél nagyobb tempóval közlekednek, ami számos esetben balesethez és tragédiához vezetett. Ezekben közös, hogy általában a 20-as, 30-as éveikben járó férfiak voltak, akik az életüket vesztették.

Lázár László, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA kommunikációs vezetője szerint a motorosbarát szalagkorlátok telepítése a közlekedésbiztonság szempontjából kiemelten fontos lépés. Ezek a fejlesztések nemcsak a motorosok védelmét szolgálják, hanem hosszú távon hozzájárulnak a balesetek súlyosságának csökkentéséhez.

2023-ban a 2013–2019 közötti időszakhoz hasonlítva csökkenés volt tapasztalható, a motorkerékpáros balesetek sérültjeinek száma 13 százalékkal esett vissza, a segédmotoros kerékpáros sérülteké pedig 24 százalékkal. A halálos balesetekben 26, illetve 33 százalékos csökkenést regisztráltak. A statisztikák szerint országosan évente mintegy 1200-1300 motoros baleset történik, ennek nagyjából öt százaléka, vagyis évi 50-60 eset halálos kimenetelű. A halálos motoros balesetek leggyakrabban útkanyarulatokban, pályaelhagyás miatt történnek.

Nőtt a motoros balesetek száma Hevesben

Ebben az évben az első félévben 256 személyi sérüléssel járó baleset történt Heves vármegyében a KSH szerint, amelyek közül tizenegy volt halálos kimenetelű, 76 pedig súlyos sérüléssel járt. A balesetek száma ötödével nőtt tavalyhoz képest, s bár eggyel kevesebb volt halálos, a súlyos sérüléssel járó karambolok száma negyedével múlta fölül a tavalyi első félévit. A balesetekben összesen 361-en sérültek meg, 87-en súlyosan, 13-an pedig elhunytak. A sérültek száma emelkedett, az elhunytaké megegyezett az előző évivel.

A motoros balesetek száma 2018. óta ugrott meg Hevesben, addig jellemzően 30 alatt maradt a sérüléses motoros balesetek száma, azóta azonban inkább 40 feletti esetszám következett be, tavaly 41 motorost ért baj, idén pedig nyolc hónap alatt 36-ot, miközben a tavalyi hasonló időszakban csupán 28-at. A súlyos sérültek száma 15-20 körül alakult az elmúlt több mint egy évtizedben, bár tavaly 26-an szenvedtek súlyos sérülést Heves vármegye útjain. 2011. óta összesen 33 motoros vesztette életét idén augusztusig, 2017-ig voltak olyan évek, amikor egy áldozatot sem követeltek a kanyarok, de 2-nél nem is volt több haláleset. 2017-ben azonban öt motoros halt meg, majd 2022-ig 3-4 motoros haláleset történt. Tavaly két életet követeltek az utak, s idén az első nyolc hónapban is ennyien vesztették életüket, de azóta szeptemberben is történt tragédia.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában