2022.05.26. 07:00
Elismerték a Kis Béka Tanoda kiemelkedő szakmai munkáját
Kiemelkedően fontos munkát végeznek az Eger Városi Úszóklub és Gyógyúszó Tanoda Kis Béka Mozgásfejlesztő Tanoda szakemberei. Öt éve dolgoznak azon, hogy szárazföldi mozgásfejlesztő foglalkozásokkal, szenzomotoros és kognitív fejlesztéssel segítsék az arra rászoruló gyerekeket Heves megyében és vonzáskörzetében.
Erdélyi Krisztina a díjjal. Tiszteletre méltó a kicsiket segítő munkájuk
Forrás: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap
Munkájukat a Heves Megyei Önkormányzat Heves Megyei Családokért díjjal ismerte el. A kitüntetésről és a tanoda munkájáról Erdélyi Krisztina szakmai vezetővel beszélgettünk.
– Milyen terápiás foglalkozások zajlanak a tanodában?
– Autizmusra diagnosztizált vagy autisztikus, valamint egyéb, például megkésett mozgás- és beszédfejlődés, hiperaktivitás, magatartászavar tüneteit mutató gyermekekkel foglalkozunk. Speciális mozgásokkal, foglalkozásokkal igyekszünk feltárni az atipikus tünetek mögötti okokat, és azok ismeretében felszámolni a tüneteket, kezelhetőbbé tenni a gyermek viselkedését, felzárkóztatni őket. Ehhez elengedhetetlen a szülő aktív részvétele, támogatása is. Végzett TSMT (Tervezett Szenzomotoros Torna)-terapeutaként 2017 májusában kezdtem el ezt a mozgásterápiát, amely elsődlegesen organikus érési zavarokkal, valamint idegrendszeri éretlenségekkel foglalkozik. Mi nem diagnosztizálunk, hanem felméréseket végzünk, megfigyelünk, okokat keresünk.
A kisgyermekeknél jelenleg az egyik legfőbb éretlenségi tünet a beszédfejlődés visszamaradása, de nagyon sok a finommozgások, a grafomotorika éretlensége.
A megkésett beszédfejlődés általában hozadéka a megkésett mozgásfejlődésnek, kimaradt mozgásoknak, mint kúszás, mászás. Ennek az oka többnyire a mozgáshiány, az ingerszegény környezet, de valójában a koraszülöttség, a császármetszéssel született, lombikprogrammal fogant babák az elsődleges kockázati csoport. A beszéd nehezítettsége, megkésése nagyon sok viselkedési problémát hozhat magával, például sok gyermek agresszív, türelmetlen – ezeket a gondokat is kezeljük a TSMT-terápiával.
– Hogyan kezdődik el a tanodában a meghatározó munkafolyamat?
– Az első találkozás alkalmával mozgás- és állapotfelmérést végzünk, hosszasan elbeszélgetünk a szülővel a tanodában lévő játékszobában. Ezalatt én megfigyelem a gyermeket, például azt, hogyan viselkedik az új környezetben, mennyire tud elszakadni a szülőtől, mennyire tud feloldódni a játékok között. Ezt követően az életkornak megfelelő játékos mozgásos és kognitív feladatokkal mérjük fel őket.
A szülőtől felvett anamnézis, illetve a felmérés során vizsgált mozgásos, kognitív és szociális képességek együttese, azok elmaradása alapján állítom össze a terápiás gyakorlatsort, amely személyre szabott, az életkornak és fejlettségi szintnek megfelelő. Fontos a szülők és a család nyitottsága, elfogadása és együttműködése a hatékony terápia érdekében.
Négyhetente járnak vissza a gyerekek a szülőkkel kontrollra, addig otthon végzik a gyakorlatsorokat. Minden alkalommal mindent részletesen átbeszélünk, a tornasort elvégezzük. Azok esetében, akik a tanodában nagyon passzívak, de otthoni körülmények között aktívabbak, videóra veszik a szülők a feladatok gyakorlását. Minimum fél évig tornázunk, nyolchetente cseréljük a tornasorokat. Minden gyermeknek, akit elhoznak hozzánk, általában komoly ingerhiánya van, így intenzív ingerek kellenek ahhoz, hogy a egyensúlyi állapotba kerüljenek mind a mozgás, mind a viselkedés tekintetében. Ilyen ingerek például a térben való elmozdulások, az ugrálások, a bukfencek vagy éppen a vízszintes pörgetések. Ezt követik a nagymozgások, továbbá a kézmozgások, a finommotorika, a szem-kéz koordináció, a figyelem... A terápiák a torna mellett magukban foglalják még az éneklést, a számolást, a mesék alkotását, a játékos logikai feladatokat.
Egy új inger a tapasztalataink szerint huszonegy nap alatt épül be, folyamatos gyakorlással, ezért dolgozunk négyhetes terminusokban.
A tünetek súlyosságától függ az, hogy valójában mennyi időt töltenek nálunk a kicsik. Volt olyan, aki 2017-ben, hároméves korában jött el hozzánk és egészen tavaly szeptemberig járt a foglalkozásokra, végül érett iskolásként engedtük el. A komplex mozgás és kognitív foglalkozásaink során a beszédproblémával küszködő, túlmozgásos, magatartás- és viselkedészavaros, ADHD-s, hiperaktív gyerekeket, valamint a részképesség-gyengeséggel küzdő kicsiket segítjük a felzárkóztatásban.
– Mennyire működnek együtt a szülők?
– Az nyilvánvaló tény, hogy a gyerekek a szülők tükörképei, illetve a családi környezetüket tükrözik. Ebben a szakmában csak őszinte beszélgetések lehetségesek szülő és terapeuta között, másképpen nem megy, nincs mellébeszélés, a szülőt sok esetben szembesíteni kell, hogy a kialakult problémának gyakran okozója vagy szerves része. Ez jelenti a túlféltést, a megengedő szülői magatartást, a napi rutin, napi rend hiányát vagy az otthoni stresszt. Vázolom előttük, hogy ha mi, felnőttek nem foglalkozunk a kicsikkel, akkor várhatóan problémás, tanulási, viselkedési nehézségekkel küzdő kiskamasz, felnőtt válhat belőlük.
A gyermekek jelenlegi egészséges fejlődésére a jelen kor vívmánya, a digitális világ a legártalmasabb, és ezt sok szülő nehezen veszi tudomásul. Zéró tolerancia kellene ezzel kapcsolatban iskoláskorig. Az internettől, az okos telefonoktól beszűkültek a szülők, s ennek következtében beszűkülnek a gyerekek is, és ez nagyon elszomorító folyamat.
Mi nem tudjuk megváltoztatni a világot, de segíteni tudunk abban, hogy okosan éljünk benne. Egy megfelelő, egészséges szülő-gyerek kapcsolatban az is elengedhetetlen, hogy a szülő tudjon irányítani, legyen határozott. Az a szülő, aki gyenge, aki fél a csemetéjének nemet mondani, és hagyja, hogy a gyerek irányítsa őt, az nem fog tudni haladni a mi segítségünkkel sem. Mi csak tereljük a szülőket, minden segítséget megadunk, de a munkát, a nevelést nekik kell elvégezni. A szülőséget is tanulni kell, és ma ez talán még nehezebb, mint valaha. Korainak tartom azt is, hogy hatévesen iskolába kell menniük a gyerekeknek, csúszásban van ma a fejlődésük.
A mai kicsik mozgásszegények, sok esetben kis korban már túlsúlyosak, kevés kapcsolatuk van a természettel, és ez negatív hatással van az egészséges fejlődésükre.
Az egészséges (értsd alatta: mozgékony, kíváncsi, derűs, kiegyensúlyozott) gyermek mozgásérett, és ha ez az érettség megvan, akkor az idegrendszer minden területe hatékonyabban tud fejlődni.
– Hány gyereknek tudtak segíteni az eltelt öt év alatt, mennyire van igény erre a segítségre?
– Eddig több mint kétszáz gyereknél zártuk le a terápiát. Minden héten jönnek újak, ebből is látszik, hogy a munkánkra nagy igény van. Jelenleg a tanodában most egyedül dolgozom, a kollégám a lányom, de mivel megszületett a második unokám, így most ő babázik. A Nevelési Tanácsadó munkatársai, védőnők, óvodapszichológusok, óvónők egyaránt küldenek hozzánk gyerekeket, de a szülők is tájékoztatják egymást. Külön öröm, hogy a tanodából kikerült kicsik a foglalkozások alatt, vagy azok befejeztével úszni tanulni is eljöhetnek, és jönnek is hozzám, így a kezem alatt maradnak még egy ideig. Akikkel hosszabb ideig dolgozom, azok esetében komoly kapcsolat alakul ki a szülőkkel, gyerekkel is egyaránt.
– Meglepte önöket a díj?
– Igen, és rendkívül jólesett, hálásan köszönjük Rázsi Botondnak, a Nagycsaládosok Egri Egyesülete elnökének az ajánlást. Nem jutott eszünkbe, hogy a munkánkat ilyen módon díjazni lehet, így aztán el is érzékenyültem. Ugyanakkor úgy érzem, ez biztató visszacsatolása annak, hogy ennek a fejlesztési módnak van értelme.