2023.11.10. 21:50
Igazi tanáregyéniségek kellenek a tehetséggondozáshoz, hangzott el az egri konferencián
A november 7-én kezdődött, 9-éig tartó konferencia célja az volt, hogy a résztvevők megismerjék a köznevelés, a szakképzés előtt álló feladatokat, az ágazati irányítás terveit.
Három napon át a szakemberek Egerben a közoktatás mai helyzetéről, jövőjéről egyeztettek
Forrás: Szántó György/Heves Megyei Hírlap
Idén 25. alkalommal találkoztak az oktatási szakemberek – ismét – Egerben az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem (EKKE) partnerségével szervezett Országos Közoktatási és Szakképzési Szakértői Konferencián – írja az EKKE a honlapján.
Az esemény nyitónapján, a Hotel Egerben elhangzott, a konferencia célja, hogy a résztvevők megismerjék a köznevelés, a szakképzés előtt álló feladatokat, az ágazati irányítás terveit, szándékait, fejlesztési elképzeléseit az oktatás eredményességének és minőségének biztosítása érdekében. Lényeges, hogy az intézmények segítséget kapjanak ahhoz, hogy felkészülhessenek a köznevelési és a szakképzési rendszert érintő aktuális változásokra, intézkedésekre. Hangsúlyos cél emellett, hogy erősödjék a párbeszéd az oktatáspolitikusok, az oktatási szakemberek, valamint az intézmények, a szakértők, a szakmai szervezetek között, ezért jöttek Egerbe az érdeklődő pedagógusok, oktatók, szakértők, szaktanácsadók, intézményvezetők, intézményfenntartók, szakpolitikusok, felsőoktatási szakemberek, oktatáskutatók.
A megnyitón Schanda Tamás, a köztársasági elnök kabinetfőnöke úgy fogalmazott, háromszoros családapaként (is) vallja, hogy a jó oktatáspolitika a családok szabadságban gyökerezik. Karikó Katalin, valamint Krausz Ferenc Nobel-díjas kutatók nyilatkozataira hivatkozva kiemelte: valódi tanáregyéniségek kellenek ahhoz, hogy a tehetséges fiatalok lendületet kapjanak, elinduljanak a pályán, s egyszer annak csúcsára érjenek. Az aktuális oktatáspolitikáról, illetve az azzal kapcsolatos közbeszédről szólva elmondta: nincsenek könnyű helyzetben az ágazati és intézményi vezetők, a pedagógushelyzet pedig „nem csak bérkérdésről szól, de arról is”.
– Vonzóvá, megbecsültté kell tenni ezt a hivatást – húzta alá, hozzátéve, emellett a más kihívásokra is reagálni kell, hiszen a „digitalizáció vihara már átsöpört a tantermeken”. – Meg kell találni az egyensúlyt az emberi érintés és a gépek hatékonysága között, a mesterséges intelligencia korában az a jó iskola, amely a hagyományos értékeket közvetíti, úgy is mondhatnám, progresszíven oktat, konzervatívan nevel - ilyen iskolákra van szükség Magyarországon – emelte ki.
A konferencia nyitóelőadását Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár tartotta, aki a köznevelés elmúlt 13 évét elemezte. Mint mondta: ez idő a tanulók létszáma 200 ezerrel, a pedagógusoké 4943-mal csökkent. Kiemelte: a felsőoktatási jelentkezési adatok azt mutatják, van érdeklődés a pedagóguspálya iránt, s ez mindennek az alapja A majd’ másfél évtized eredményei közé sorolta a mindennapos testnevelés bevezetését, s azt, hogy 2013 óta 884-gyel nőtt hazánkban a tornaszobák, tornatermek száma. Ismertette azt is, hogy az alulteljesítők aránya 3 százalékkal több az uniós átlagnál, szavai szerint ez mindenképpen megoldandó feladat, hiszen ma a 15 éves fiatalok egynegyede alulteljesít. A pedagógusok többlépcsős béremeléséről szólva azt mondta, a teljesítményalapú béreltérítés lehetőséget ad, hogy vonzóbbá tegyék a pályát a fiatalok számára.
Az esemény nyitónapján a gyakorlati fókuszú pedagógusképzés tapasztalatairól számolt be az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem rektora. Dr. Pajtókné dr. Tari Ilona kiemelte: az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemnek – a pedagógusképzés több évtizedes hagyományára alapozva – nemzetstratégiai fontosságú célkitűzése a magas színvonalú pedagógusképzés biztosítása.
– Intézményünk a pedagógusképzés teljes palettáját kínálja a továbbtanulni szándékozóknak: a csecsemő és kisgyermeknevelő szaktól óvodapedagógus, gyógypedagógia, tanító, tanár szakokon keresztül egészen a neveléstudományi doktori iskoláig. Az egyetemünk kidolgozott egy gyakorlatorientált tanárképzési modellt, amelynek pilot programja a 2019-20-as tanévben került bevezetésre a teljes idejű 8 és 10 féléves tanárképzés esetében nappali tagozaton. A 2022-23-as tanév szeptemberétől indult új, gyakorlatorientált tanárképzés gyakorlati rendszere. Ennek kidolgozásánál figyelembe vettük a pilot program során szerzett tapasztalatokat, melyeknek köszönhetően egy olyan, minden elemében precízen kidolgozott, gyakorlatorientált tanárképzést tudtunk fejleszteni, amely segít a hallgatóknak abban, hogy a fokozatosság elve alapján teljes körűen felkészüljenek a tanításra. A későbbiekben pedig sikeresebbek, elégedettebbek és magabiztosabbak legyenek a tanári pályájuk során – mondta el a rektor.
A háromnapos tanácskozásnak az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem is otthont adott, az oktatóik, szakértők értékes előadásokkal gazdagították a programot.