2024.03.26. 21:15
Óvodavezetők értekeztek Egerben
A testi-lelki-szellemi fejlődés összetettségére hívták fel a figyelmet. Az óvodavezetők a mozgásfejlődés fontosságát is kiemelték.
Az Egri Főegyházmegye fenntartásában működő óvodák vezetőinek tartottak értekezletet az Érseki Papnevelő Intézetben március 21-én, melyen a testi-lelki-szellemi fejlődés összetettségére hívták fel a figyelmet az előadók – írja az Egri Főegyházmegye. Az óvodavezetők szakmai előadásokon vettek részt.
Lóczi Tamás, az Egyházmegyei Katolikus Iskolai Főhatóság elnöke kiemelte, a hit átadása mellett reagálni kell a kor kihívásaira. Mivel a köznevelési intézményekbe kerülő gyermekek nem minden esetben kapják meg azokat a biztos családi alapokat, amelyek az egészséges testi-lelki-szellemi fejlődésükhöz szükségesek lennének, ezért az értekezleten különös figyelmet fordítanak az óvoda és az iskola közötti átmenet lélektani és mozgásfejlődési vonatkozásainak bemutatására. Ezzel is szeretnék segíteni az óvodapedagógusok szakmai munkáját.
A rendezvény szentmisével kezdődött, melyen dr. Ternyák Csaba érsek a hit átadását, Isten országának megismertetését állította prédikációja középpontjába. Mindannyiunk élete küzdelmes, kihívásokkal teli, de a kihívások közepette is megtapasztaljuk Isten gondviselését. Ő a hívő ember legnagyobb vigasza.
– A mi reményünk túlmutat a földi életen, keresztségünk révén megkezdett örök életünk van. Ahhoz, hogy a ránk bízott gyermekeket elvezessük a jó Istenhez, először nekünk kell a szívünket Isten országához méltóvá tenni. Meg kell tapasztalnunk és meg kell mutatnunk, hogy jó dolog Isten követőjének lenni. – hangsúlyozta a főpásztor.
A szentmisét követő programon elsőként dr. Révész-Kiszela Kinga gyógypedagógus, egyetemi adjunktus előadásában az iskolaérettség kritériumai közül a mozgásfejlődés jelentőségéről beszélt. A digitális eszközök – amelyeket már a csecsemőknek is odaadnak a szülők – egyre nagyobb térhódításával, a gyerekek spontán mozgáskészségei csorbulnak, ezért be kell építeni spontaneitást az óvodai foglalkozásokba.
A 2023/24-es tanévben több gyermek kezdte meg az óvodát, mint az előző évben. Az iskola második évfolyamán mért adatok alapján az előző évekhez képest szinte megduplázódott a sajátos nevelési igényű gyermekek száma. Megfelelő módszertani támogatás hiányában tanulási kudarcok érik a gyermekeket. Arra buzdította a jelenlévőket, hogy a nagy mozgásoktól indulva fokozatosan jussanak el a finommozgásos tevékenységekig az óvodai foglalkozásokon és segítsék a szülőket abban, hogyha szükséges, eljussanak szakemberhez és megtalálják a megfelelő mozgásterápiás módszereket.
A szakmai előadások, melyről az egyházmegye oldalán lehet bővebben olvasni, meghallgatása mellett az óvodák vezetőinek tapasztalatcserére és közös kihívások megbeszélésére is lehetősége nyílt.