2024.11.07. 16:06
Megépül az elkerülő – felújításokat jelentett be Lázár János Egerben
Lázár János építési és közlekedési miniszter Vágner Ákos polgármesterrel egyeztetett Eger jövőjéről. Lázár János autópályafelújítást, útfelújításokat jelentett be. Megvalósulhat a vár felújítása, megépülhet az elkerülő és a vasúti közlekedés is megújulhat.
Lázár János építési és közlekedési miniszter egri látogatásán
Forrás: Gál Gábor/Heol.hu
Az Építési és Közlekedési Minisztérium és Eger önkormányzatának csütörtök délelőtti plenáris ülése után sajtótájékoztatót tartott Vágner Ákos polgármester és Lázár János miniszter.
– Ma van a 27. munkanapunk hivatalban, s Lázár János népes delegációval érkezett hozzánk, hogy meghallgassa Eger következő 10 éves fejlesztési ciklusára vonatkozó elképzeléseinket – mondta a sajtótájékoztatón Vágner Ákos. A polgármester ismertette, a minisztérium államtitkárai és helyettes államtitkárai is eljöttek Egerbe, ahogy a Magyar Közút és a MÁV vezetősége is.
– Egyrészt az elveszett városi pénzügyi források visszaszerzéséről is beszéltünk, másrészt bemutattuk a város speciális helyzetét. A turizmusáról ismert Egerben fontos az iparűzési adó, amely feldolgozóipar és gépjárműipar helyi szereplőitől folyik be. Változási lehetőséget keresünk, hogy a turizmus igazán az egriek javát, a város fejlődését szolgálja. Szó volt a vár fejlesztésének elmaradásáról, a Modern Városok Program kiesett forrásának pótlásáról, a közúti és kötöttpályás közlekedés fejlesztéséről: az Egert elkerülő út megvalósításáról, a beruházás helyzetéről, illetve a 25-ös főút teljes felújításának lehetőségéről. Egyeztettünk továbbá az Egerszalók felé tartó, völgyfeltáró út állami tulajdonba adásáról, ugyanis ez igen nagy terhet ró a városra, illetve azokról a városba vezető utakról is, melyeken 40 éve nem történt felújítás. Szintén téma volt az Intermodális Csomópont (IMCS), mellyel kapcsolatban előrelépésre kaptunk ígéretet. Szintén nagy költségvetési teher a a város vizes létesítményeinek üzemeltetése is, a Makovecz Imre által tervezett Bitskey uszoda állagmegóvása. Ezen túl egyeztettünk a déli iparterület bővítési lehetőségeiről, ott állami és MÁV területeken lenne lehetőség erre. Szóba kerültek apró, de fontos közlekedési kérdések is, ahogy Eger-Budapest viszonylat vasúti közlekedése és a Sas úti közlekedés finomhangolása – sorolta Vágner Ákos. Hangsúlyozta, előremutató, konstruktív egyeztetésen vannak túl a miniszterrel és a vezetőkkel, amely lehetővé teszi, hogy Eger a következő 10 évben a dinamikus fejlődés útjára lépjen, megújuljon és élhető várossá váljon.
Lázár János elsőként Orbán Viktor miniszterelnök köszöntését tolmácsolta az egrieknek, minden választópolgárnak megköszönte, hogy részt vett a helyhatósági választáson. Kifejtette, hálásak a szavazóik bizalmáért, azért jött, hogy ezt meg is hálálják és megerősítsék az együttműködést.
– Ez természetesen nem csak azoknak szól, akik ránk szavaztak. Eger fontos Magyarországnak, a város a hősiesség szimbóluma, s így különleges helyet foglal el Magyarország kormánya szívében. Tíz esztendeje már kötöttünk egy megállapodást, ennek végül nem lett jó vége, Egernek vissza kellett fizetnie 11,5 milliárd forintot. Polgármesterként megtanultam, hogy sosem szabad visszafizetni, minden módon meg kellett volna próbálni elkölteni. Ez veszteség minden egri számára – kezdte a tájékoztatót a miniszter.
Kifejtette a régiót a lehetőségek térségének tekintik. A Salgótarján- Miskolc- Eger háromszög mentén most lehetőség van arra, hogy háborúskodás helyett együttműködés alakuljon ki a vezetők között.
– Az ország közepén hatalmas fejlesztés zajlott, ennek folyományaként ma Budapesten sokkal többet keresnek az emberek mint Egerben. Meg kell könnyíteni a régiók közötti közlekedést, az M25 megépülésével immár másfél óra alatt elérhető a főváros, de a következő években egy nagy volumenű autópálya felújításba kezdünk: megvalósul az M3-as autópálya teljes újjáépítése. Jelenleg a balesetveszély elhárítása érdekében zajlanak szintrehozó felújítások mely 100 milliárdos összeget emészt fel, ezúton is köszönöm minden közlekedő türelmét – mondta, majd bejelentette, hogy 6 sávosra bővül az M3-as Gyöngyös és az M31 között amely több mint 400 milliárd forintból készülhet el a következő években.
Elmondta, azt is, hogy tájékoztatták a város költségvetési helyzetéről, bevételi forrásairól, illetve arról, hogy az iparűzési adó jelentős részét befizeti a város az államnak, ami nehézségeket okoz – hozzátette, erről tájékoztatja a miniszterelnököt.
Lázár János: Milyen város lesz Eger 10 év múlva?
– A bevételi oldal a költségvetésben nem fog teljesülni 2024-ben, sajnos az előző városvezetés nem jól tervezte meg a költségvetést. Feltettem a kérdést a polgármesternek, milyen város lesz Eger 10 év múlva. Erről kevés polgármesternek van ma mondanivalója, de Ákos felvázolta a vízióját, ennek egyik eleme a turizmus erősítése olyan módon, hogy abból a városnak haszna származzon. Egerben 50 ezren élnek, de itt van 100 ezer turista is, akik használják a várost. A cél, hogy ők olyan módon költsék el a pénzüket, hogy abból a városnak haszna származzon – mondta.
Arról is beszélt, hogy az egri vár mint fontos nemzeti emlékhely kiemelt szerepet kap ebben. Sajnálja, hogy az előző városvezetés és a korábbi kormányzati szervek "impotenciája" miatt nem valósult meg a fejlesztése, amelyet beterveztek. A fentiek nyomán viszont Egerrel egy új, 10 éves együttműködési megállapodást kötnek, mely számos fejlesztést jelent.
– Az egri vár fejlesztési terveinek átdolgozására, felülvizsgálatára 1 milliárd forintot biztosít a tárca még idén december 31-ig. Ez a tenderek lefolytatására és a beruházás megkezdésére is elég. Az egri elkerülő megvalósításáról is beszéltünk, ez egy 100 milliárdos állami beruházás lesz. Június 21-én környezetvédelmi engedélyt kapott, mi pedig 1,5-2 milliárd forintot biztosítunk a kiviteli és engedélyes tervekre, hamarosan megrendeljük őket. 2026 végén megvalósulhat a telkek kisajátítása, 2028 utolsó negyedévében el kell kezdődjön az építkezés – jelentette be.
Nem csak a tehermentesítést megvalósító elkerülő, hanem a mentesítendő 4 sávos út megújulásáról is szó volt. Lázár János elmondta, hogy a 25-ös főút belterületi szakaszának felújítását hamarosan megterveztetik, az 6 milliárd forintból lesz újraaszfaltozva 2025-ben. Megvalósul a 2 híd felújítása is, amely ebből 3 milliárd forintot jelent.
– Az Egerbe vezető utak naponta nagyjából 25 ezer embert hordanak rá a városra a polgármester tájékoztatása szerint. A Mezőkövesd, Noszvaj, Egerbakta, Egerszalók. Mind a négy út felújítását megterveztetjük, majd 2026-ban újra aszfaltozzák ezeket az utakat, hiszen az agglomerációs közlekedés is fontos a város és a térség számára – jelentette be.
Lázár János és Vágner Ákos sajtótájékoztatója Egerben
Fotók: Gál GáborElmondta, hogy hazánk egyik legnagyobb vasútfejlesztési időszaka kezdődik, s a helyi vasútállomás felújítása is égető kérdés az egrieknek. A Hatvan-Füzesabony, Füzesabony-Eger vonal megújítása is megvalósulhat. Mindez annak a tárgyalás alatt lévő 135 milliárd forintos beruházásnak a függvénye, melyről az Európai Fejlesztési Bankkal és az unióval egyeztetnek. Ha megvalósul, akkor 20 perccel rövidebb menetidővel juthatnak el Budapestig. Ehhez hozzáfűzte, hogy Eger főépítésze kidolgozott egy programot, amely a vasútállomás felújítását, parkolók és egy második buszpályaudvar létesítését is tartalmazza. A pályaudvar rendbetétele 10 milliárdos forrásigényt jelentene, ha megkapják a fejlesztési hitelt akkor ebbe is belekezdenek mert mint mondta, a kettőnek együtt van értelme. Lázár János szerint a jelenlegi buszpályaudvar maradásáról viszont az egrieknek kell majd döntenie.
Az Eger-Budapest MÁV járatokról elmondta, ha megfelelő minőségű és kapacitású lesz a pálya akkor lehet közvetlen járat, ami más megállóban nem áll meg. Az Eger-Szilvásvárad vonal járatainak modernizálása és sűrítése is téma volt, ez is megvalósulhat a vasútfelújítások függvényében. Az autóbuszközlekedés javítást pedig a járműpark fiatalításával szeretnék elérni a régióban is.
– Egernek közel 100 hektáros ipari parkja van, de már nincs több szabad terület, viszont állami és MÁV területek foglalnak el az iparterületen 10 hektárt. Megvizsgáljuk, hogy ezt hogyan tudják átadni a város részére – ígérte. Majd hozzátette: „ A polgármesterük gyorsan tanul, 27 nap után tudja, ha jön egy miniszter, akkor azt még dél előtt ki kell fosztani.”
Bejelentette azt is, hogy a Bitskey uszoda átvételét megvizsgálják, annak a fenntartása ugyanis 300 milliós teher a városnak.
– A Makovecz épületek különleges gondoskodást igényelnek, élő, lélegző építmények. Azért fontoljuk meg az átvételt, mivel az épített örökség fontos része minden ilyen épület és az előző városvezetés nem fordított rá elég gondot, ezért rossz állapotban van. Köszönettel tartozunk az egrieknek az eddigi bizalomért, szövetséget az együttműködést ajánlunk a vár és az ipari park fejlesztésében, az elkerülő megvalósításában, a közlekedés könnyítésében és az uszoda megmentésében – zárta az egri tájékoztatót Lázár János. Arról is beszélt, hogy tárcája az egyedüli, amely teljes apparátussal végigjárja most az arra nyitott önkormányzatokat, mivel szolgáltatásnak fogja fel a munkájukat.