2012.07.15. 05:31
Baleset, és nem merénylet volt Horthy István halála
Horthy István nem merénylet, hanem a repülőgépével szerencsétlenül kivitelezett manőver áldozata lett.
Fotó:
Az ok-okozati összefüggések megértéséhez a tudományos magyarázatot egy légi baleseti helyszínelőből, repülő orvosból, pszichológusból, oktató- és berepülő pilótákból, repülő mérnökből és repülés történészből álló szakember gárda adta meg. A megtalált Héja páncélzat, 1800 oldalnyi hiteles dokumentum, szemtanúk elmondásai, az eredeti gyári leírás, két repülési kísérlet, valamint a modern baleseti kivizsgálási módszerek segítettek olyan repülőműszaki problémákat kielemezni, amelyekre korábban nem volt lehetőség.
Lamos Imre dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka a témában tartott szolnoki sajtótájékoztatón elöljáróban hangsúlyozta, a repülőszerencsétlenség kiváltó okait kutató csapatot nem befolyásolták azok a teóriák, mely szerint a német politikai- és hadvezetés tette el láb alól a náciellenes és angolbarát Horthy István főhadnagyot. Punka György repüléstörténész is arról szólt, hogy a vizsgált körülmények, s az azokból levont következtetések remélhetően meggyőzik a kormányzó-helyetes özvegyét, gróf Edelsheim-Gyulai Ilonát is, aki 70 éve a merénylet-összeesküvés-elmélet híve.
– Horthy István és kísérője, Nemeslaki Zoltán őrmester a Héja fedélzetén az ukrajnai Alekszejevka városka mellett, 1942. augusztus 20-án hajnali 5 órakor szállt fel. Feladatuk egy magyar felderítőgép kísérése volt. A vadászgépek nagyobb sebességgel érkeztek a felderítőgép közelébe, ezért Horthy főhadnagy egy éles bal fordulóba kezdett, melytől gépe kipördült és dugóhúzóba esett. A pilótának sikerült kivenni a gépet a dugóhúzóból, azonban a kis magasság miatt a földbe csapódott. A repülési kísérlet során kiderült, hogy a magyar páncélzattal ellátott olasz repülőgép farnehéz volt. Tulajdonképpen hadászati célra nem volt alkalmas, ráadásul ezt az utólag páncélozott típust nem repülte be kellőképpen a főhadnagy, aki a repülős kiképzését 1942. májusától egészen júliusig, míg az orosz frontra át nem helyezték, Szolnokon végezte. A végzetes balesetet előidézte továbbá az az aerodinamikai törvényszerűség, amely rázkódást okozott Horthy Héjájában a közvetlenül mellette repülő kísérő vadászgép keltette örvény által.
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis két pilótája, Horváth László és Somogyi Zoltán őrnagy végezte el a repülési kísérleteket, melyek egyértelműen a rossz súlypontú repülővel megkezdett manőverezés okozta balesetet bizonyítják – sorolta érveit Magó Károly, aki szerint a szakértő kollégái által elvégzett vizsgálatok is ezt az álláspontot erősítik.
Mit is láttak valójában a szemtanúk?
A Honvéd Kórház két repülő orvosának szakvéleménye szerint Horthy István az augusztus 20-i halála előtt nem fogyaszthatott „István-napi” alkoholt, mert annak jelenléte a szervezetben olyan szellemi teljesítmény-csökkenést idéz elő, amely által a pilóta nem tudta volna kivenni a gépét a dugóhúzó állapotból. A sajtótájékoztatón arra is választ adtak a szakemberek, hogy korábbi szemtanúk miért tapasztalhattak Horthy gépén jelentős tűz- és fényjelenséget, a német merényletet erősítendő. Ezt egyrészt a korai napfelkeltével magyarázták, másrészt azzal, hogy a zuhanó repülő motorja nagy sebességnél hirtelen tüzet okádhat.