2017.09.01. 11:22
Magyarországra jön a Bauhaus zenekar egykori basszusgitárosa
David John Haskins, fellépőnevén David J angol rockzenész pályafutását dalszerző, szövegíró basszusgitárosként kezdte a Bauhaus zenekar tagjaként. Bela Lugosi’s Dead című, több mint kilenc perces daluk lényegében az egész gothic rock műfaj születésének mérföldköveként kezelhető – ennek a dalnak is David írta a szövegét.
Szeptember 10-én a zenetörténelem egyik élő legendája játszik a Premier Kultcaféban: a Bauhaus egykori dalszerző basszusgitárosa, David J legfrissebb szólólemeze mellett a régi idők klasszikusait is eljátssza majd. Az élményt fokozza, hogy a koncert előtt a Barboncás Társulat UN-DEAD: Lugosi Béla élete 9 képben című bábelőadást is megtekinthetjük.
Lugosi Béla – eredetileg Blaskó Béla Ferenc Dezső; Lugoson született 1882-ben, '56 augusztusában hunyt el Los Angelesben. Drakula, a vámpír alakjának megformálása révén vált világhírűvé és a klasszikus horrorfilmek sztárjává. Művészetének elismerése, hogy egyike azon magyaroknak, akik csillagot kaptak a hollywoodi hírességek sétányán.
David John Haskins, avagy fellépőnevén David J egy angol rockzenész pályafutását dalszerző, szövegíró basszusgitárosként kezdte a Bauhaus zenekar tagjaként. A Bauhaus a mai post-rock és gothic szcéna egyik alapzenekara, amely innovatív albumaival és kislemezeivel rövid fennállása alatt is érdemi hatást gyakorolt az alternatív zenei színtérre a korai ‘80-as években.
Bela Lugosi’s Dead című, több mint kilenc perces daluk lényegében az egész gothic rock műfaj születésének
mérföldköveként kezelhető – ennek a dalnak is David írta a szövegét.
A Bauhaus 1983-as első feloszlását követően David J – két másik egykori taggal közösen – a Love and Rockets nevű zenekarban folytatta egészen 1999-ig, de már ‘83-ban megtartotta első szóló koncertjeit is, valamint kiadta Etiquette of Violence című saját lemezét. David a kezdetektől együttműködött más művészeti ágak képviselőjével: egyik első, még a Bauhaus évek alatt megvalósított projektje keretében meglátogatta az akkor 80 év körüli költőt és festőt, René Halkettet, aki a ‘20-as években az igazi Bauhaus iskolában, Weimarban tanult.
Az együttműködés keretében René saját verseit olvasta fel, amelyekhez David komponált zenei kíséretet, ennek eredményeként a Nothing / Armour című kislemez jelent meg. Pár évvel később Alan Moore íróval működött együtt, aki a V For Vendetta című regényt írta (melyből 2005-ben film is készült) - ez lett a címe az 1984-ben kiadott EP-nek.
A Bauhaus időszakos feltámadásai és az egyéb projektek között Davidnek rendszeresen készültek újabb szólóanyagai is. Az elmúlt években emellett több lakáskoncertet is szervezett, amelyeket meghitt hangulatban, a szervező otthonában tartanak. Ez a megoldás valóban közvetlen kapcsolatot teremt a zenész és a hallgató között.
David nagyon sok helyre eljutott ezen koncertek apropóján, és a fellépések között zenei formába öntötte élményeit, amelyet egy dupla bakelitlemezen ad ki: a csavargó dalait tartalmazó friss szólólemez immár a kilencedik a sorban, és a Vagabond Songs címet kapta. A fellépések és a kiadás költségeit David saját eszközeivel, valamint a Patreon és az Indiegogo oldalakon gyűjtött adományok révén finanszírozza. Az új lemez egyik első maxija a The Day That David Bowie Died címet kapta, és felkerült rá az egykori Love and Rockets klasszikus, a The Dog-End of a Day Gone By átdolgozása is.
Az egyik dal videója itt tekinthető meg:
A lemezhez nemzetközi turnét is szerveznek, melynek magyarországi állomása szeptember 10-én lesz a Premier Kultcaféban, az egykori Vörösmarty Mozi épületében a Kálvin térnél. A Premier fogyatékosság-barát mozi, kávézó és kulturális központ, megváltozott munkaképességű munkavállalókkal.
Az este során egy haláli színjátékot is megtekinthetünk, UN-DEAD (Lugosi Béla élete 9 képben) címmel, a Barboncás Társulat előadásában. Az előadás különböző bábtechnikák segítségével idézi meg a 60 éve elhunyt Lugosi Bélát, Karinthy Gábor sírversének utolsó két sorát használva kiindulópontnak:
„A hátán hordta koporsóját, megbotlott és belefeküdt.”
Az előadás kilenc animált képben mutatja meg a színész életét, a manipulátor/ bábmester, vagyis a Halál pedig kilenc jelenetben hántja le szerepeit a megidézett figurának.
A Bauhaus egyébként ütős filmzenét is csinált: az Éhség című, ugyancsak vámpíros alkotásnak, amelyben Catherine Deneuve, Susan Sarandon és David Bowie szívják egymás vérét:
Íme, a Bauhaus főcímdala: