Márkaérték

2021.08.14. 23:54

Luxusmárkák: franciák versenyeznek olaszokkal

Több mint 75 milliárd dolláros márkaértékkel a Louis Vuitton a világ legértékesebb luxusmárkája idén. A legújabb adatok szerint a luxusszegmens 34 százalékos éves növekedést ért el márkaértékben 2021-ben, javarészt francia és olasz brandek dominálják a listát.

Párizs, 2017. október 3. Aranyozott dombormû a Louis Vuitton francia divatház zászlóshajó üzletének homlokzatán Párizsban 2017. október 3-án. (MTI/EPA/Etienne Laurent)

Forrás: MTI / EPA

Fotó: Etienne Laurent

Nem kevesebb, mint 34 százalékos növekedést értek el luxusmárkák márkaértékben az idén az elmúlt év számaival összevetve – derül ki a Kantar piackutató cég legújabb BrandZ márkarangsorából. Az első tíz legértékesebb márka között javarészt francia és olasz brandek találhatók – írja a Világgazdaság.

Kétszáz évvel azután, hogy a francia Louis Vuitton megalapította hasonló nevű cégét, a márka a világ legértékesebbje lett a BrandZ és a Kantar piackutató cégek elemzése szerint. És az szinte magától értetődő, hogy a divat- és luxuspiacon a francia cégek dominálnak: a tíz legnagyobb értékű divatcégből hat francia.

A Louis Vuitton anyacége, az LVMH tehát a világ vezető luxusmárkája: márkaértéke 75,5 milliárd dollárra tehető.

A luxus divat- és kereskedőházat 1854-ben alapította Louis Vuitton. A francia vállalkozó 1821-ben, egy francia kisvárosban született, 1837-ben költözött Párizsba, ahol tanoncként a Maréchal-féle táskás cégnél kezdett dolgozni. Hamarosan önállósult, 1854-ben nyitotta első párizsi, 1885-ben londoni üzletét, 1860-ban pedig megépítette saját műhelyét. A cég több mint 120 ezer főt foglalkoztat, mára a Moet Hennessy–Louis Vuitton cégcsoport része, melyben vezető márkának számít.

Szintén francia a második legértékesebb luxuscég: a Chanel márkaértéke ugyanakkor jócskán alatta van a listavezetőének, „mindössze” 47 milliárd euró.

Az ikonikus divatcéget Coco Chanel alapította 1910-ben, és jelenleg Alain Wertheimer és Gérard Wertheimer tulajdonában van, akik annak a Pierre Wertheimernek az unokái, aki Coco Chanel üzleti partnere volt a kezdetekkor. Az alapító – akiről Christian Dior azt mondta: „Fekete ruhája és fehér gyöngyei forradalmasították a nőt és a női öltözködést” – eredeti neve Gabrielle volt, szerény körülmények között nevelkedett, fiatalon megtanult varrni, majd egy ideig sanzonénekesként kereste a kenyerét. Ekkoriban ragadt rá a Coco név, innentől kezdve mindenki így hívta. Később Párizsba költözött jómódú szerelméhez, akinek segítségével kalapszalont nyitott – a többi pedig már történelem.

A harmadik helyezett brandértéke alig marad el a Chanelétől: a Hermès 46,4 milliárd dollárral került a listára.

A nem meglepő módon szintén francia divatcéget Thierry Hermès alapította 1837-ben Párizsban, eredetileg hám- és nyereggyártó vállalkozás volt, és ma is főként az alapító örököseihez tartozik.

A dobogóra ugyan nem fért fel, de a negyedik helyen egy olasz cég áll – bár francia kötődéssel. A Gucci márkaértéke 33,8 milliárd dollár.

A Gucci Group a francia Kering vállalat tulajdonában van, az előbb Párizsban, majd később Londonban élő bevándorló Guccio Gucci alapította 1923-ban Firenzében. A Gucci család története meglehetősen viharos – az Egyesült Államokban egyébként november 24-én kerül a mozikba Ridley Scott vadonatúj filmje, a House of Gucci.

Az 1995-ben játszódó film Maurizio Gucci olasz üzletembernek, a Gucci divatház vezetőjének meggyilkolását, valamint a tragédia következményeit mutatja be. Az alapító unokája, Patricia Gucci pedig könyvet írt a Gucci-dinasztiáról, amely 2016-ban jelent meg.

Két óra- és ékszermárka következik sorban: a Rolex 8,1 milliárdos, a Cartier pedig 7,3 milliárd dolláros márkaértékkel került a tízes listára.

Őket újra egy nagy francia név követi, a Christian Dior divatház márkaértéke 5,4 milliárd dollár. A céget 1945-ben alapította a tervezőként dolgozó névadó, Christian Dior. Már az első kollekció, amelyet Dior 1947-ben tervezett, meghódította a sajtót, Amerikában New Look néven ünnepelték. A cég többségi tulajdonosa ma közvetve az LVMH.

Szintén a francia oldalt erősíti az Yves Saint Laurent, 5,2 millárd dolláros márkaértékével a nyolcadik a tízes listán. A kilencedik helynél visszatérünk Olaszországba, az 1913-ban Milánóban, a Prada fivérek által alapított Prada cég márkaértéke ma 4 milliárd dollár. És egy kakukktojás a végére: a brit textilkereskedő, Thomas Burberry jellegzetes kockás motívumáról ismert cége ma már 3,9 milliárd dolláros márkaértékkel dicsekedhet.

Borítókép: A Louis Vuitton zászlóshajó üzletének bejárata Párizsban 2017-ben

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!