2019.06.17. 15:37
Svájcban is perelhetnek a hajókatasztrófa miatt
Nagyságrendekkel több kártérítést ítélhetnek meg a svájci vagy amerikai bíróságok az áldozatok hozzátartozóinak, mint a magyar bíróságok. Újabb vizsgálat kezdődött, a magyar hajósok ugyanis munkahelyi balesetet szenvedtek, amit a munkavédelmi előírások szerint is ki kell vizsgálni.
Forrás: MTI
Fotó: Mónus Márton
„Halálos közlekedési baleset ügyében eddig maximum tízmillió forint kártérítést ítéltek meg a hozzátartozók számára idehaza, ám svájci és amerikai bíróságokon nagyságrendekkel nagyobb kártérítés érhető el” – mondta a Magyar Nemzetnek Borbély Zoltán, a Hableány üzemeltetője, a Panorama Deck Kft. oldalán sértetti képviselőként fellépő ügyvéd.
A közlekedési szakjogász – aki Sógor Zsolt ügyvéddel együtt képviseli a büntetőeljárásban a magyar áldozatok hozzátartozóit – nem kíván prejudikálni, azt hogy mi, illetve ki okozta a katasztrófát, a bíróság hivatott eldönteni.
Az előzetes nyomozati adatok és a Viking Sigyn ukrán kapitánya elleni gyanúsítás azonban tartalmazza, hogy
a svájci zászló alatt hajózó Sigyn anélkül előzte a magyar sétahajót, hogy felvette volna a Hableány személyzetével a kapcsolatot.
Utolérte a hajót, a tatját meglökte, majd maga alá gyűrte, és a víz alá süllyedt Hableányt legalább egyszer megforgatta a tengelye körül.
Az szinte biztosra vehető, hogy a dél-koreai áldozatok hozzátartozói svájci vagy amerikai választott bírósághoz fordulnak kártérítési igényükkel, erre a Viking Sigyn üzemeltetőjének svájci székhelye is feljogosítja őket. A svájci vagy amerikai bírósághoz való fordulásra a magyar áldozatok hozzátartozóinak is megvan a lehetőségük, annak ellenére, hogy magyar állampolgárok voltak az elhunytak, és a büntetőeljárás is a magyar jogrend szerint zajlik.
Közben a büntetőeljárás mellett újabb vizsgálat indult, a Hableány kapitánya és matróza halála ugyanis munkahelyi balesetnek minősül.
A munkavédelmi előírások szerint az illetékes fővárosi kormányhivatalhoz tartozó munkavédelmi és munkaügyi osztály feladata a történtek teljes körű vizsgálata, a felelősség megállapítása.
A munkavédelmi vizsgálathoz természetesen a büntetőeljárás megállapításai éppúgy hozzájárulnak, mint a munkavédelmi felügyelők megállapításai, az igazságügyi szakértők bevonása pedig mindkettőhöz elengedhetetlen. A jelenlegi ismeretek szerint elsősorban a nautikai szakértőknek lehet ügydöntő feladata, hiszen
az eddigi vizsgálatok sem a Viking Sigyn, sem a Hableány esetében nem állapítottak meg műszaki hibát, a katasztrófát emberi mulasztás okozta.
A hajótragédia három dél-koreai áldozatának holttestét továbbra sem találták meg. A kutatóegységek minden emberileg megtehetőt elkövetnek, napkeltétől napnyugtáig szünet nélkül folytatják a keresést a folyón Budapesttől délre, a Mohács alatti magyar–szerb–horvát vízihatárig.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság vízirendőrei a Készenléti Rendőrséggel, valamint a koreai katonákkal, parti őrökkel és tűzoltókkal együttműködve a Duna Budapesttől délre eső 215 kilométeres szakaszán kutatnak. A megfeszített munka kiterjed a folyóra, valamint annak ár- és hullámterületére egyaránt. A hajókkal és motorcsónakokkal a vízen keresést folytatók állandó együttműködésben vannak a parti kutatást, illetve a légi felderítést végző rendőri egységekkel. Szisztematikusan, szünet nélkül végzik a kutatást az összes bevethető hajóval és két halottkereső kutyával.
Borítókép: újabb acélsodronyt rögzítenek szakemberek a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsához, miután a Clark Ádám úszódaru félig kiemelte a Dunából a Margit hídnál