digitális immunrendszer

2017.10.02. 13:21

Novák Katalin: az online tér veszélyes üzem!

Ma már az online közösségi tereken keresztül nyílik ki a világ a fiatalok előtt, ám a digitális térben sem szabad megfeledkezni a biztonságos környezet megteremtéséről.

Erről az Emmi család- és ifjúságügyért is felelős államtitkára beszélt egy hétfői budapesti sajtótájékoztatón. Novák Katalin a Cartoon Network televíziós csatorna és az Új Nemzedék Központ kampányindító rendezvényén vett részt.

A két szervezet az Unicef Magyarországgal és a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvánnyal összefogva a bántalmazás ellen, és a tudatosabb internethasználatért kezdeményezett közös programot.

A kampány két „arca” Tóth Gabi és Molnár Ferenc Caramel énekes, akik egyebek mellett rövid kampányfilmeken adnak tanácsokat a fiataloknak. A filmek a Cartoon Network csatornán, valamint az ország összes mozijában és a közösségi médiában is futnak majd.

Az államtitkár arról beszélt:

miközben a bicikliző gyerekekre bukósisakot adnak a szülők, az autóban utazókat biztonsági övvel védik, addig a fiatalok az online térben sokszor kiszolgáltatottak maradnak, pedig a veszélyek legalább olyan jelentősek, mint a közutakon.

A fiatalok is ki vannak téve az adatlopás, a digitális támadás és a zaklatás veszélyének, ezért segíteni kell őket abban, hogy erősíteni tudják digitális immunrendszerüket – mondta. Hozzátette: a kormányzat ezért is hozta létre a Digitális Immunerősítő Kerekasztalt, a testületben info-, és telekommunikációs cégek mellett kiberbiztonsággal foglalkozó szakértők és pszichológusok vesznek részt. A testület októberben fogalmazza meg javaslatait, melyeket az Új Nemzedék Központ, az Emmi ifjúságpolitikai szakmai szolgáltató háttérintézménye ismertet majd – áll a sajtóanyagban.

Novák Katalin elmondta,

évente mintegy 500 millió felhasználói adatot lopnak el, tíz másodpercenként támadnak meg hekkerek otthoni számítógépeket, és Európában Magyarországon regisztrálták a legtöbb zsarolóvírus-támadást tavaly.

Kutatások szerint minden negyedik magyar fiatal „folyamatosan online”, azaz a nap 24 órájában elérhető a digitális térben, ezért az immunerősítés fontos igény – tette hozzá.

Közölte, mydip.xyz címen elindítottak egy oldalt, ahol egy kérdőív segítségével

kiderülhet, kinek mennyire erős a digitális immunvédelme, s a honlapon tanácsokat is adnak az immunerősítésre.

Az államtitkár üdvözölte, hogy a kormányzat programja, melynek Bagi Iván humorista a nagykövete, valamint a Cartoon Network kampánya kapcsolódik egymáshoz.

Malgosia Chapman, a Cartoon Network csatornát is tulajdonló Turner cég közép-európai márkáért és tartalomért felelős alelnöke elmondta, kampányukat három éve indították el több térségben azzal a céllal, hogy a gyermekek közötti bántalmazás kényes témájára megoldást találjanak.

A netes bántalmazás szorosan összefügg a tudatos nethasználattal, ezért is vesznek részt a digitális immunerősítő programban.

Közölte, nemrég egy kutatást végeztek el Magyarországon 600 szülő és 600 fiatal megkérdezésével. Az Ipsos cég által készített felmérés szerint a válaszadók 90 százaléka kizárólag fizikaiként határozta meg a bántalmazást, míg a „csúfolódást, a cikizést, a sértegetést, kiközösítést” sokkal kevesebben tartják annak.

A sajtóanyag szerint a kutatásból az is kiderül, hogy a gyerekek 43 százaléka volt egy másik gyerek által elkövetett fizikai vagy lelki támadás elszenvedője. A fiatalok 61 százaléka ismer olyat, aki elszenvedője volt, 25 százalék pedig bevallottan maga is volt bántalmazó. A szemtanúk egyharmada nem tesz semmit, azaz nem áll ki társaiért ezekben az esetekben.

Az eredmények szerint a bántalmazás ijesztően magas hányadban, kilencven százalékban az iskola falai közt történik. Ehhez képest viszont a gyerekek csak 45 százaléka fordul tanárhoz, 52 százalékuk azt mondta, hogy a szüleihez fordul segítségért.

Feltehető tehát, hogy a kevésbé tartós vagy komoly esetekben azért nem jut el a szülőkig a probléma, mert a gyerekek egymás között vagy a tanár közvetítésével oldják fel a konfliktust – írták.

A bántalmazásban a szülők is nagyban érintettek, mert alábecsülik a bántalmazás gyakoriságát:

míg összesen 27 százalékuk mondta, hogy gyerekét érte már bántalmazás, gyermekeik 43 százaléka állította ugyanezt.

Ugyanakkor biztató, hogy azok a szülők, akik tudtak a bántalmazásról, tisztában vannak azzal, hogy milyen formában történt az, azaz mi történik gyerekükkel – derül ki a felmérésből.

 

Borítókép: Malgosia Chapman, a Turner regionális marketing és PR igazgatója, Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára, Bagi Iván humorista, a program nagykövete, valamint Tóth Gabi és Molnár Ferenc Caramel énekesek (b-j) a Cartoon Network tévécsatorna és az Új Nemzedék Központ (ÚNK), az Aki ver, az nem haver elnevezésű kampányát bemutató sajtótájékoztatón az ÚNK épületében Budapesten 2017. október 2-án. A kampány az erőszakos megfélemlítés ellen, valamint a biztonságos internethasználatért indult.

MTI Fotó: Máthé Zoltán

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!