témahét

2021.05.17. 15:30

A környezeti fenntarthatóság iskolai oktatásáról beszélgetett podcastjában Áder János

Elmondta: a diákok jelentős problémának nevezték a zajszennyezést, az illegális hulladéklerakást, de az élővizek tisztaságát, illetve szennyezettségét is.

Budapest, 2021. április 29. Áder János köztársasági elnök részt vesz a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság online innovációs fórumán a Sándor-palotában 2021. április 19-én. MTI/Bruzák Noémi

Forrás: MTI

Fotó: Bruzák Noémi

A környezeti fenntarthatóság iskolai oktatásáról beszélgetett Matolcsy Miklóssal, a Fenntarthatósági Témaheteket szervező PontVelem Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójával Áder János köztársasági elnök Kék bolygó című podcastjának hétfőn közzétett adásában.

Az államfő emlékeztetett: a közoktatásban három témahetet is tartanak, a fenntarthatóság, a digitalizáció, valamint a pénzügy és vállalkozás területén, ezek célja, hogy a fiatalokat felkészítse az előttük álló kihívásokra. A fenntarthatósági témahét az ENSZ fenntartható fejlődési célok népszerűsítését szolgáló kezdeményezéséből ered – mondta Áder János.

A témahetet Matolcsy Miklós cselekvő programnak nevezte, amelyben a diákok aktivitására helyezik a hangsúlyt. Ezt erősíti meg az a – nemzetközi skála szerinti – 11 ezer tanuló által kitöltött kutatásuk is, mely egyértelműen azt mutatja, hogy a diákok fogékonyak a fenntarthatóság témái iránt.

Elmondta: a diákok jelentős problémának nevezték a zajszennyezést, az illegális hulladéklerakást, de az élővizek tisztaságát, illetve szennyezettségét is. Azok, akik részt vesznek a témaheteken, érzékenyebbek, aktívabbak társaiknál – tette hozzá.

Áder János úgy fogalmazott: ez a gondolkodás szemléletváltást is eredményezhet a következő generációknál, mivel azok a fiatalok, akiknek fontosak az említett problémák, valószínűleg felnőttként is jobban odafigyelnek majd a környezetre.

Az államfő hangsúlyozta: nagyjából minden harmadik magyar iskola részese a programnak, a 400 ezer körüli diák pedig szintén a kezdeményezés sikerét mutatja.

Idén az erdő, a divat, valamint az elektromos közlekedés fenntarthatósággal való kapcsolatát helyezték a középpontba.

Az államfő kiemelte: az év elején elkészült egy hét fejezetből álló Zöld Föld című tankönyv, amely olvasmányos formában mutat be fenntarthatósági kérdéseket 9-10. osztályosoknak.

Matolcsy Miklós elmondta: nem csak egy tankönyvről van szó, kerettantervet, munkafüzetet, pedagógiai módszertani kézikönyvet, valamint 30 órás akkreditált pedagógusképzést is tartalmaz a programjuk, amelynek bevezetésről már 200 iskola döntött.

Közölte azt is: készül már a 11-12. osztályosoknak szóló tankönyvük is, valamint célként fogalmazták meg, hogy az általuk oktatott ismeretek az érettségi vizsgán választható tantárgyként is megjelenjenek.

A műsorban kitértek arra, hogy a PontVelem Nonprofit Kft. használt elemek és elektronikus eszközök begyűjtésével is foglalkozik, az iskolákban évente 70 tonna elemet, valamint 25-30 ezer mobiltelefont vagy más elektromos eszközt adnak le a diákok.

A tanulók ezzel a szelektív hulladékgyűjtéssel pontokat gyűjthetnek, amelyeket egy „online bankban” kezelhetnek: leköthetik, kamatoztathatják azokat, takarékoskodhatnak velük, miközben valódi banki tapasztalatokat szerezhetnek – mondta Matolcsy Miklós.

Ráadásul az összegyűjtött pontjaikból webshopból ajándékokat vehetnek, vagy jótékonykodhatnak a Magyar Máltai Szeretetszolgálat javára – tette hozzá.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!