2021.12.24. 07:00
Óvatosan az utakon, hogy mi érjünk célhoz, ne a balesetünk híre!
Karácsonykor sokan látogatják meg távol élő rokonaikat. Ilyenkor a napi rutinnal nem bíró alkalmi sofőrök is autóba ülnek. Pedig önmagában már az is életveszélyes lehet, ha a jármű nem megfelelően karbantartott, főleg, ha öreg a kocsi.
Téligumik nélkül elindulni felelőtlenség karácsonykor
Forrás: Huszár Márk/Heves Megyei Hírlap
Az egyik magyarországi casco biztosítással foglalkozó cég friss felmérése szerint idén karácsonykor a magyar autósok ötöde indul családlátogatásra 150 kilométernél hosszabb útra, azonban csak 22 százalékuk viszi előtte autóját rutinszervizre. Ezt a hiányosságot megerősítette Balázs Gábor gyöngyösi futóműszervíz-tulajdonos is.
– Nem jönnek az autósok a hibafeltáró átvizsgálásokra, pedig ez nálunk díjtalan. A gumik a használaton kívüli autónál is tönkremennek idővel, az abroncs kireped. Mindig javaslom az ügyfeleimnek legalább az őszi, illetve tavaszi gumicserénél a teljes futómű, a fékbetét állapotának ellenőrzését – mondta Balázs Gábor.
Mátrai Géza káli autószerelő- és autóelektronikai műszerész mester szerint nem árt indulás előtt a legalapvetőbb dolgokat is átismételni.
– Téligumik nélkül elindulni felelőtlenség. Alap dolog az ablaktörlő lapátok, a fagyálló ablakmosó folyadék, a világítás, a motorolajszint ellenőrzése. Az akkumulátor nem szereti a hosszú állást, fél év alatt tönkremehet, ha nem járunk az autóval. Ilyenkor legalább havonta egyszer tölteni kellene. A sokat álló autónál át kell nézetni a fékrendszert, mert összerozsdásodhat. Nem mozognak kellően a fékek, és csúszós úton oldalra húzhat a jármű lassításnál. Vontatókötél nélkül ne induljunk el, és hasznos lehet egy indítókábel is, ami nekünk és autóstársainknak is segítség lehet. A generátort se árt megméretni indulás előtt, hogy megfelelő-e. Tartalék meleg ruha, pléd legyen nálunk, nagy balesetnél órákig rostokolhatunk dugóban. A láthatósági mellényből annyit kötelező a kocsiban tartani, ahány fős az autó – összegezte Mátrai Géza.
Kispál Zsolt, a gyöngyösi Útravaló Autósiskola Kft. szakoktatója szerint a legfőbb veszélyt a kapkodás jelenti.
– Ha megegyeztünk a rokonokkal, mikor leszünk náluk, de kicsúsztunk az időből, indulás előtt telefonáljunk, hogy késünk. Sosem megoldás jobban nyomni a gázt, a saját ütemünkben haladjunk. Inkább késsünk az ünnepi étkezésről, mint hogy a balesetünk híre érjen oda hamarabb. Tartsunk nagyobb követési távolságot. Lehetőség szerint a lassításnál alkalmazzuk a motorféket. Finom fék mellett kapcsoljunk vissza kisebb fokozatba, és a kuplungot felengedve a motor fékező hatását használjuk ki lassításra, hogy ne csússzon meg a jármű. A kiszemelt megállási helyhez képest mindig szűkebben tervezzünk. Például, ha a lámpánál áll előttünk valaki, képzeljünk mögé egy másik, virtuális járművet, ami mögött már meg tudnánk állni, és hagyjuk begurulni az autót a valódi jármű mögé. Erre, tapasztalatom szerint, nem figyelnek a sofőrök. A lámpák és az ablakok mindig tiszták legyenek, hogy lássunk, és a mi jelzéseinket is lássák. Sokan törölnek egy lőrésnyi lyukat a jeges ablakon, és már mennek is, de már az első takarásos zebránál bajba kerülhetnek. Figyeljük a külső hőmérsékletet, az út nedvességét, a belső tükörben visszapillantva, induláskor mindig végezzünk egy fékpróbát – foglalta össze Kispál Zsolt.
A fegyelmezetlenség örök veszély
A Központi Statisztikai Hivatal friss adatai szerint a 3,92 milliós magyar autóállomány átlagéletkora 14,7 év. A casco biztosításokkal foglalkozó cég felmérése szerint az egy évnél fiatalabb autók esetében a tulajdonosok 66,7 százaléka nézeti át hosszabb út előtt a járművét, azonban a 11–15 éves autóknál ez az arány már csak 23,1, a 15 évnél idősebb autóknál pedig mindössze 10,3 százalék. A válaszadók 14 százaléka nem cseréli télire a gumiabroncsot, 30 százalékuk jégkaparót sem tart autójában. A fegyelmezetlenséget jól mutatja egy másik magyar biztosító felmérése, mely szerint a magyarok 69 százaléka szegte már meg a KRESZ-t, öt százalék, saját bevallása szerint, rendszeresen teszi ezt. A válaszadók 50 százaléka nem, vagy nem feltétlenül tartja be a szabályokat az élet más területein sem.