MÁV

2024.07.09. 13:55

Hevesben eddig egy halálos és egy súlyos baleset történt vasúti átjáróban

Eddig két baleset történt. A vasúti átjárót fokozott figyelemmel kellene megközelíteni.

Molnár Helga

Tovább romlott a baleseti statisztika a MÁV hálózatán: a július első napjaiban elküldött közlemény szerint, addig 36 baleset történt vasúti átjáróban a KRESZ megszegése vagy figyelmetlenség miatt, 7 esettel több, mint az elmúlt év azonos időszakában. Csak június utolsó hetében 5 baleset történt, amelyek közül az egyik három emberéletet követelt. A balesetek megelőzése érdekében a nyári időszakban a MÁV idén is vasútbiztonsági kitelepülésekkel erősíti figyelemfelkeltő kampányát.

Hevesben eddig egy halálos és egy súlyos baleset történt vasúti átjáróban
Hevesben eddig egy halálos és egy súlyos baleset történt vasúti átjáróban
Forrás: Agria TV

Megkérdeztük a társaságot, hogy alakult ez a szám Heves vármegyében.
– A vasúti statisztika alapján július 8-ig 37 baleset történt vasúti átjáróban a KRESZ megszegése vagy figyelmetlenség miatt, 8 esettel több, mint a tavalyi év azonos időszakában (tavaly ilyenkor útátjáróban 29 baleset következett be, amiből 1 volt halálos).

Heves vármegyében a MÁV hálózatán 2024-ben eddig kettő baleset történt vasúti átjáróban. Eger és Eger-Felnémet állomások között halálos baleset történt, amikor motorkerékpárost gázolt a vonat. A Vámosgyörk és Ludas állomások között történt, súlyos sérüléssel járó baleset során tehergépkocsival ütközött a vonat. A vármegyében 2022-ben három (1 halálos, 1 könnyű és 1 anyagi kárral járt) baleset történt vasúti átjáróban, míg 2023-ban öt esetet mutat a statisztika (1 halálos, 3 könnyű sérüléssel és 1 anyagi kárral járt) – írták.

A balesetek visszaszorítása érdekében a MÁV 2022 áprilisában, Érj haza biztonságban! címmel elindította országos balesetmegelőző kampányát, amely a lakosság általános edukálását, a problémára való rávilágítást tűzte ki célul, elsősorban a figyelemfelkeltés és a közlekedési morál javítása érdekében. A MÁV az eddigiek mellett újabb elemekkel bővíti intenzív vasútbiztonsági kampányát a vasúti átjárókban történt balesetek számának csökkentése érdekében. A vasúttársaság Härtlein Károlynak, a BME Fizikai Intézet mesteroktatójának a közreműködésével SÍN-TÉR címmel ismeretterjesztő filmekben hívja fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára.

A filmsorozat következő epizódja az elsodrási határ témakörét dolgozza fel:

Mire figyeljünk a vasúti átjárónál?

A nyári szünet idején általában megemelkedik a balesetek száma, ezért felhívják a figyelmet az alábbiakra:

  • Vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos! Csak a kijelölt vasúti átjáróban szabad átmenni a síneken. A vasúti átjárót mindig kiemelt körültekintéssel kell megközelíteni!
  • A fénysorompó felváltva villogó piros fénye azt jelenti, hogy nem szabad átmenni a síneken, mert jön a vonat. Ha a vonat elhaladt, várjuk meg a fénysorompó fehér villogó jelzését. Mielőtt a sínekre lépünk, mindig győződjünk meg róla, hogy egyik irányból sem érkezik vonat!
  • Nem szabad közlekedés közben fülhallgatót használni, vagy a telefont nyomkodni, mert ez elvonja a figyelmet a veszélyekről.
  • Tilos és életveszélyes felmászni a vasúti kocsikra vagy a felsővezeték tartóoszlopára! A villamos felsővezeték megközelítése is életveszélyes, már 2 méteres távolságtól áramütést, súlyos vagy életveszélyes égést okozhat. Már önmagában az 5-6 méter magas jármű tetejéről való lecsúszás is súlyos sérüléseket okozhat, vagy akár halálos következménnyel is járhat. Szigorúan tilos a járművek alá menni, alattuk átbújni, illetve azok tetejére felmászni.
  • Az életükkel játszanak azok a fiatalok, akik szórakozásból a vonat elé szaladnak, majd elugranak az érkező jármű elől. A vonat valós sebességét nagyon nehéz érzékelni, ráadásul a vasúti szerelvény féktávolsága is többszáz méter, ezért a hirtelen megállítása esélytelen! 
  • A vasúti sínre köveket, idegen anyagokat helyezni, a vonatot megdobálni szigorúan tilos! Ezek a cselekedetek súlyosan veszélyeztetik a közlekedő vonatok biztonságát, hiszen azok szolgálatképtelenségét, szélsőséges esetben siklását is okozhatják. A sínre helyezett tárgy észlelését követő vészfékezés következményeként az utasok és a vonat személyzete is megsérülhet. Az ilyen jellegű cselekményeket minden esetben feljelentés követ.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában