panaszok

2020.02.25. 11:30

Egyre megviseltebb állapotban van az andornaktályai főút

Egyre gyakrabban panaszkodnak a település főútján autózók, hogy rendkívül rossz a burkolat állapota. Annak jártunk utána, hogy mi az oka ennek. Megkérdeztük azt is, hogy az átlagosnál gyakoribb víziközmű-meghibásodások miért következnek be, s ezek játszanak-e szerepet a burkolat megroggyanásában.

Sike Sándor

Két-három hetente volt csőtörés tavalyelőtt Andornaktályán, a Rákóczi úton Fotó: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap

Fotó: Daniel Beran

Több olvasónk is jelezte, hogy egyre rosszabb a községen átvezető közút állapota. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályához a következő kérdéseket juttattuk el: mi az oka, hogy Andornaktálya Rákóczi, azaz főútján annyira tönkrement az útfelület, hogy folyamatosan panaszkodnak az autósok? A vízszolgáltató vezetékének igen gyakori javítása játszik-e ebben szerepet? Ilyen esetekben kell-e valamilyen térítést fizetnie a társaságnak? Rákérdeztünk arra is, hogy az M25-ös gyorsforgalmi út építése szerepet játszott-e az állapotromlásban. Úgy tudjuk, hogy volt ugyan rekonstrukció az M25 északi ütemének a befejezését követően, de csak részleges. Kíváncsiak voltunk ezért arra, miért csak részleges, illetve mikor várható, hogy teljes hosszában felújítják az útszakaszt.

A Közút ­kommunikációs osztályának vezetője, ­Pécsi Norbert Sándor közölte: az Eger–Füzesabony ­összekötő úton a területileg illetékes egri mérnökség munkatársai az elmúlt két évben csaknem 60 tonna aszfaltot használtak fel a szakasz burkolatjavítási munkáihoz. Az elmúlt hetek csapadékos és változékony időjárása nyomán újabb hibák keletkeztek, amelyek javítását a társaságuk szakemberei folyamatosan végzik speciális aszfalt felhasználásával. A keverőtelepek tavaszi újranyitását követően pedig már melegaszfalttal avatkoznak be.

– Az érintett útszakaszon a Heves Megyei Vízmű Zrt. szakemberei a víziközmű gyakori meghibásodása miatt több alkalommal végeztek azonnali burkolatbontással járó helyreállítást. Természetesen a nem megfelelő minőségű helyreállítás esetén társaságunk azt a közműkezelőnél észrevételezi. Az M25-ös autóút eddig átadott szakaszának beszállítói útvonalán, Andornaktálya átkelési szakaszán, a települést jelölő tábla és a ma már önkormányzati kezelésben lévő 2502-es számú összekötő úti csomópont között állították helyre a burkolatot – fejtette ki Pécsi Norbert Sándor.

Az osztályvezető szerint a minden évben előre meghatározott központi, állami költségvetési forrásokat az üzemeltetési és fenntartási feladatokra használhatják fel a 32 ezer kilométeres országos közúthálózaton. Vagyis a rendelkezésükre álló források erejéig az országos közúthálózaton a lokális vagy nagy felületű javítási munkákat végezhetik el. A kátyúzási munkákon túlmutató, teljes körű felújítási munkák külön hazai vagy európai uniós forrásokból valósulhatnak meg.

– A rekonstrukciókra vonatkozóan javaslatokat tehetünk, a beruházásokat pedig külön erre a célra indított programokon keresztül, elrendelés alapján és az ahhoz szükséges források biztosítását követően indíthatjuk el. A kérdéses részen az idén is a rendelkezésünkre álló források erejéig folyamatosan és ütemezetten végezzük el a szükséges lokális javítási feladatokat – tette hozzá a kommunikációs vezető.

Két-három hetente volt csőtörés tavalyelőtt Andornaktályán, a Rákóczi úton Fotó: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap

A Heves Megyei Vízmű Zrt.-től Bárdos Zsolt üzemvezető főmérnök válaszolt kérdéseinkre. E szerint az üzemeltetésükben lévő, vas- és mangántalanító technológiával dolgozó Déli Vízműből látják el ivóvízzel az útpálya alatt húzódó 200 milliméter átmérőjű KMPVC műanyag csövön keresztül az Eger szomszédságában lévő települést, valamint Nagytályát, Maklárt, Kerecsendet és Demjént. Az elmúlt években az átlagnál jóval nagyobb számú meghibásodást tapasztaltak Andornaktályának ezen a részén.

– Az előző évekhez képest például 2018-ban duplájára emelkedett a csőtörések száma, ekkor több mint húsz meghibásodás történt – tudatta az üzemvezető főmérnök. – Megítélésünk szerint ez a kiugró hibaszám a csőhálózat életkorán túl összefüggésben áll az út rossz állapotával, az akkori magas teher- és építési forgalommal. Ezt igazolja, hogy az elmúlt évben ismét a korábbi esztendők átlagát mutatja a hibastatisztika. Kilenc csőtörés történt 2019-ben a Rákóczi úton, tavaly ősz óta pedig egy sem. Az ivóvízhálózati meghibásodások mellett még aknafedlapok is megrongálódtak, aminek az oka szintén a túlzottan nagy járműforgalom volt.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában