2021.02.25. 20:00
Újabb ígéret: sínre teszik a kőszállítást a Tarna-menti falvakban
Csaknem húsz éve várják a Tarna menti településeken élők, hogy a közúti kőszállítás ügye sínre kerüljön.
Fotó: Gal Gabor +36303330726
Most újabb remény van arra, hogy a súlyos környezeti károkat okozó kőszállító teherautók ne cincálják tovább a lakók idegeit.
Rakjuk sínre a Tarna menti kőszállítást! címmel idén február 22-én Horváth László (Fidesz), a térség országgyűlési képviselője parlamenti felszólalásában a kormány segítségét kérte a Tarna menti települések érdekében.
Hivatalos Facebook-oldalán úgy fogalmazott, elfogadhatatlan, hogy immár két évtizede tizenkét érintett helységben a recski és a kisnánai kőbányából induló, és az oda érkező negyventonnás kamionok teszik tönkre a házakat, az utakat, szennyezik a levegőt, és veszélyeztetik a helyiek biztonságát. A közúti szállítás helyett a vasút jelenti a méltatlan állapot végét.
A Kál-Kápolna–Recsk közötti vasúti vágányt az első Orbán-kormány idején azért újították fel, hogy a bányákból a követ vasúton lehessen szállítani.
Ezt a vasútvonalat annak idején a Gyurcsány-kormány bezáratta, mi pedig már több éve küzdünk azért, hogy a kövek síneken gördülhessenek tovább, s a térség lakói végre fellélegezhessenek – hangsúlyozta Horváth László az interpellációjában.
Arról is beszámolt, hogy a megoldást a polgármesterekkel és a szakemberekkel közösen már megtalálták, hiszen a Verpelét határában található elhagyott vasútállomás területén épülhet meg az új kőátrakó, amelynek mielőbbi megvalósítása érdekében a kormányközreműködését kérte a honatya. Az ezen a vidéken élők nem lehetnek tovább az ügy vesztesei! – zárta a gondolatait.
Az érintett településeken lakók tehát újra reménykedhetnek a megoldásban. Lapunkban korábban már számos alkalommal foglalkoztunk a témával. Helyszíni riportokat készítettünk az elkeseredett lakosokkal, tudósítottunk továbbá a tiltakozó demonstrációkról, s hírt adtunk az időközben megtartott egyeztetésekről. Sorra vettük mindezeken túl azt is, ki, mikor, mit ígért és főleg mit tett tett a probléma orvoslása érdekében.
Tizenöt éve, 2006 januárjában számoltunk be arról először, hogy Nyitrai Zsolt írásbeli kérdéssel fordult az Országgyűlésben Kóka János gazdasági és közlekedési miniszterhez Mire számítsanak a feldebrőiek és az aldebrőiek? címmel. A fideszes honatya akkor a két településen áthaladó Tarna-menti közúti kőszállítás miatti lakossági tiltakozások nyomán fordult a miniszterhez, azt tudakolva: tervezi-e a tárca az itt átvonuló tehergépkocsi-forgalom korlátozását, illetve miért nem eleve vasúton történik a kőszállítás?
A szaktárca vezetője akkor válaszában kijelentette: a minisztérium számításai szerint naponta csaknem 1500 jármű halad keresztül Aldebrőn és Feldebrőn, ebből több mint 250 tehergépkocsi. Ezek a szállító eszközök valóban veszélyeztethetik a közlekedők testi épségét és a lakóépületek állagát.
Ezután 2009 őszén arról cikkeztünk, hogy a Tarna-menti helységek lakói demonstrációt szerveztek a közúti kőszállítás ellen, és kilátásba helyeztek több alkalommal is újabb forgalomlassító akciót. A cél változatlan volt: kerüljön végre sínre, azaz a meglévő, jó állapotú vasúti pályára a kő. A tüntetéshez csatlakozott Sirok-Kőkútpuszta, Kápolna, Tarnaszentmária, Verpelét, Feldebrő, Aldebrő, Tófalu, Kompolt és Kál polgársága is. Elsősorban azt szerették volna elérni, hogy a fuvarozás a közút helyett az azzal párhuzamosan futó, rendelkezésre álló, a célra jól használható Recsk–Kál-Kápolna vasútvonalon történjék. Megkeresték a települések képviselői a szaktárcát is, majd Hónig Péter miniszter – miután megfordult a helyszínen – a MÁV-ot arra kérte, hogy készítsen elemzést: miként és mennyiért lehetne ismét üzembe helyezni a verpeléti vasútállomáson lévő rakodót.
Azután 2010-ben Újra blokádra készülnek a Tarna-menti falvak címmel írtunk arról, hogy a Tarna-menti Kistérségi Területfejlesztési Társulás településeinek önkormányzatai, polgárai még a parlamenti választások első fordulója előtt újabb félpályás útlezárással tiltakoztak az érintett községeket sújtó közúti kőszállítás ellen.
Az idő telik, a gond nem szűnik
Három esztendeje a verpeléti vasúti rakodó helyszíni bejárásán, 2018. május 5-én Verpeléten az is elhangzott, hogy egy beruházásnak köszönhetően a kisnánai kőbányából történő közúti teherszállítás gondja megoldódhat. A közúti kőszállítás zajjal, az utak állapotának romlásával jár. Az akkori ígéret szerint a projekt megvalósulása esetén Verpelét, Feldebrő, Aldebrő, Tófalu, Kápolna útjait tehermentesíthetik. Az egyeztetésen részt vettek Horváth László, a térség országgyűlési képviselője, s a vasútvonal által érintett települések polgármesterei, valamint Tóth Tamás, a Tarnóca Kőbánya Kft. ügyvezetője, a MÁV részéről Tulik Károly fejlesztési és beruházási főigazgató a munkatársaival. Most, remélhetően, újabb lendületet kaphat az ügy.