2020.12.16. 14:00
A taxisok helyzete is kilátástalanná vált a járvány miatt
A koronavírus-járvány megjelenése nem kímélte az élet egyetlen szegletét sem. A taxisok sem kivételek ez alól, megyénk szakmabelijeit kérdeztük.
2020.12.15 - Taxizás COVID idején - Eger - Huszár Márk - HM - Heves Megyei Hírlap
Forrás: Heves Megyei Hírlap
Fotó: Huszár Márk
Ha most minden a normál rendben zajlana, sok taxist látnánk, ahogy az ünnepekre készülődő emberek csomagjait rakják be autóikba, vagy turistákat visznek az egyik látványosságtól a másikig. Ehelyett álló járművekkel és várakozó sofőrökkel találkozunk.
A City Taxi Eger vezetője érdeklődésünkre elmondta, a járvány első szakaszát még viszonylag jól túlélték.
– Akkor a kisadózó vállalkozások tételes adóját, a katát nem kellett befizetni, s ez nagy könnyebbséget jelentett nekik – fogalmazott Molnár Csaba.
Mint mondta, a második hullám és a vele járó korlátozások viszont szinte teljesen ellehetetlenítették az életüket.
– Ránk most nem gondolt senki. Örülnénk, ha az önkormányzat is segítene, ahogy Budapesten, itt is eltekinthetnének a droszthasználati díj beszedésétől. A fővárosban ennek hetven százalékát elengedték, Miskolcon az egész évi díjra tett engedményről tárgyalnak. Emellett ott a belvárosi behajtási engedély is. Sem a belvárost, sem a megállóinkat nem használjuk ki, bevételünk szerény, örömteli lenne ezen díjak mellőzése – részletezte.
Hozzátette, most az üzemanyagköltségük is hatalmasra rúg, hiszen a sofőrök a hidegben járatják a motorokat, várakoznak, miközben utasuk nincs. A kijárási korlátozással az általában erős decemberüknek is oda, szavai szerint ugyan huszonnégy órában dolgoznak, éjszaka már csak munkába igyekvőket, kórházi dolgozókat szállítanak. A tavalyi ilyenkor mértekhez képest 75 százalékkal kevesebb a bevételük.
– A nyugdíjaskorú kollégák nem vállalják a kockázatot, így ők nem dolgoznak. Van olyan munkatárs, aki buszsofőrnek állt, más pizzafutárnak szegődött – tette hozzá.
Hangsúlyozta, amíg a gazdaság nem lesz rentábilis, a taxisok helyzete sem fog változni, hiszen megfogalmazása szerint a szektor mindig fáziskésében, lépéshátrányban van. Életre kell kelteni előbb minden területet, így a turizmust is, aztán következhetnek ők.
Dakó György, a Mátra Taxi Egyesület elnöke hasonló képet festett. Szinte csak a nappali órákban dolgoznak, 80 százalékkal csökkent a munkájuk. Már tavasszal úgy döntöttek, nem használják a diszpécserközpontot, közvetlenül kollégáihoz megy a hívás, ez is csökkenti valamelyest a költségeket, illetve elengedtek háromhavi tagdíjat is. Huszonnégy órában dolgoznak, illetve kérhető náluk éjszakai fuvarra előrendelés. Ózongenerátorokat vásároltak, folyamatosan fertőtlenítik az autókat.
Takó Tibor hatvani taxis elmondta, a fuvarjaik nagy részét reptéri transzfer jelentette, ez szinte lenullázódott. Esetenként gyári munkásokat szállítanak, a tartalékaikból élnek. Kiemelte, nagy értékű autójának árát nem teremti elő így, cseréről pedig szó sem lehet. Reménykednek tehát, s bizakodva várják az esetleges tavaszi enyhülést.
Koronavírus Heves megyében
- Mangó Gabriella elárulta, kinek ajánlja a koronavírus elleni új vakcinát
- Nem csökkent a koronavírus koncentrációja az egri szennyvízben
- Oltás a patikában? Így látják a gyógyszerészek és az orvosok
- Ismét emelkedik a koronavírus koncentrációja az egri szennyvízben
- Továbbra sem biztatók az egri szennyvízadatok