2021.06.20. 20:24
Különleges módszerrel segít a tanulási gondokon a tarnamérai szakember
Sok gyermek küzd tanulási nehézségekkel, figyelemzavarral, mely problémákra akad hatásos módszer, ám nem mindenkinek elérhető. A neurofeedback tréning még napjainkban sem kellően elterjedt hazánkban. B. Torbavecz Csilla célja, hogy mihamarabb támogatott módon, még a hátrányos helyzetűeknek is elérhető legyen.
B. Torbavecz Csilla szerint a hátrányos helyzetű gyermekeknek is segíthetne a módszer
Forrás: Heves Megyei Hírlap
Fotó: Márkus Attila
Otthonában várt minket a tréner, hiszen itt is alakította ki azt a különálló helyiséget, ahol a neurofeedback alkalmakat tartja. Az eredetileg némettanárként és óvodapedagógusként tevékenykedő Csilla elmesélte, három lánya van. A másodszülött gyermekénél jelent meg a diszlexia, a diszgráfia és a diszkalkulia is.
– Vele jártunk neurofeedback tréningekre, s hatalmas változásokat tapasztaltunk nála – idézte fel. Mint mondja, a kislány egyre jobban kezdett teljesíteni az iskolában, s ez kellő visszaigazolást jelentett neki. Ám az ilyen agytornák viszonylag drágák, s nem elég belőle egy. Utána érdeklődött hát, milyen lehetőségei vannak, ha saját maga szeretne trénerré válni, s ezáltal segítene a gyerekeknek is.
A tanfolyam elvégzése közben már benyújtotta pályázatát a neurofeedbackhez szükséges gép megvásárlására. Az eszköz nem olcsó, s ráadásul a tengeren túlról kellett beszerezni.
– A gépre mindenképpen beruháztunk volna, de nagyon örültünk itthon, hogy sikerült a pályázat, így könnyebb volt az indulás is – fogalmazott. 2017-től bő fél évet ezután csak azzal töltött, hogy teljesen ingyen, önként jelentkezőket vizsgált, s tanulmányozta őket. Igyekezett minél több tapasztalatot szerezni.
Hogy ne csak a képzelőerőre bízza mindazt, amit még mondani szeretett volna, arra kért, hadd végezze el a vizsgálatot rajtam. A kényelmes székben ülve nekem semmi más dolgom nem volt, mint az előttem lévő képernyőn figyelni a lejátszott videót. Rögtön azután persze, hogy felhelyezte a készülék tappancsait a fejtetőm meghatározott pontjaira. Kulcsfontosságú, hogy ezek jó helyre kerüljenek, hiszen így lehet pontos képet alkotni. Számára az is gyorsan nyilvánvalóvá vált, ha igazítani kellett valamelyiken. Hozzátette – amit mindenkinek elmond –, nem kell megijedni, a vizsgálat teljesen fájdalommentes.
Elérhetőbb lenne támogatással
E módszert szélesebb körben is elérhetőbbé kellene tenni. Sok gyereknek akad tanulási nehézsége, de a kezelés legtöbbször nem kezdődik el. A módszer még nem eléggé ismert, de anyagi okok is állnak e mögött. A tréning pedig hosszú távú eredménnyel szolgálhat. Remélhetőleg egyszer szakértői javaslattal is igénybe lehet venni a szolgáltatást, támogatott módon.
Az elektromos érzékelők az agyhullámok jeleit továbbítják a számítógépbe, s a kapott értékeket egy szakértő szem már percek alatt tolmácsolni is tudja. Csilla szerint a vizsgálat alatt volt némi figyelemzavarom, így azt is megmutatta, miként lehet ezen javítani.
A végén elmondta, hogy sok kisgyerekkel dolgozott már együtt, s nagyon jó érzéssel tölti el, hogy valóban tudott rajtuk segíteni. – Foglalkoztam már sajátos nevelési igényű, valamint beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyerekkel is – mondta. Hangsúlyozta, hogy mindenki figyelmét felhívja már a legelején, hogy csak akkor van értelme elkezdeni a terápiát, ha valóban végig tudják vinni. Mindez az eredményességet szolgálja. Azt is elmondta, hogy a terápiák száma teljesen egyénre szabott. Lehet az tíz, húsz, de negyven alkalom is, s a kortól függetlenül bárki igénybe veheti. B. Torbavecz Csilla szerint hasznos volna, ha a neurofeedback módszer államilag támogatottá, s így elérhetőbbé válna minden olyan gyerek számára, akinek szüksége van rá. Hogy ne az anyagiak szabjanak határt a fejlődésnek.
Az életmód is fontos tényező az anamnézis felállításakor
A tréningre való jelentkezést követően a hozzáértő először felméri az adott problémát, ami miatt megkeresték őt. Mint B. Torbavecz Csilla elmondta, előfordult már, hogy más szakemberhez irányította tovább az illetőt, mert biztos volt benne, hogy másféle kezelésre szorul.
Gyerekek esetében olyan tényezőket is figyelembe vesz, mint a születési körülmények. Fontos, szed-e valamilyen gyógyszert, mennyi vizet, cukrot fogyaszt. Attól függően, milyen panasszal érkeztek, tizenegy agyi területet mér föl a vizsgálat során. Ezt követően válik láthatóvá a számítógép segítségével, melyek azok az agyhullámok, amelyek túl- vagy alulműködnek. Ennek ismeretében tudja meghatározni, milyen területeket kell korrigálni.