Elkerülő út

2022.06.15. 06:50

A házakhoz túl közelinek érzik a belső nyomvonalat az egriek

Petíciót indítottak az Almagyar-dombon és a Felnémeten élők is a tervezett egri elkerülő belső nyomvonalterve ellen. A NIF felhívta a figyelmet, hogy nem született még döntés.

Szabadi Martina Laura

A város belsejét tehermentesítené a majdani elkerülő út. Egyelőre nem tudni, pontosan merre vezet majd

Forrás: Huszár Márk/Heves Megyei Hírlap

Néhány hete hozta nyilvánosságra a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) az Egert keleti irányba elkerülő út nyomvonalfolyosóinak véleményezhető terveit, de már két petíciót is indítottak az egriek. Az egyiket a felnémetiek kezdeményezték, ugyanis azt mondják, az új változat nemcsak hogy közel megy a lakóházakhoz, de számos, jelenleg is lakott családi házat, telephelyet, műhelyt és pincét is le kell majd bontani, ha elkezdik építeni – ezzel pedig egy NIF-kitelepülésen szembesültek, ahol az úttal kapcsolatos kérdőívet lehetett kitölteni. Emiatt ők egy új, lakóhelyüket nem érintő nyomvonalat szeretnének. Erről egyikük, Kovács Péter számolt be lapunknak, mint mondta, hamarosan bővebben is beszélnek a helyiek arról, hogy milyen útvonalat tartanának megfelelőnek. Azokat, akik támogatják a kezdeményezést, kérik, segítsék a munkájukat. 

A másikat az Almagyar-domb környékén élők indították, céljuk érdekében meglapítottak egy polgárjogi társaságot is, amely az Egri Kertvárosért Civil Társaság nevet kapta. – A város 2014-es rendezési tervében az Íj utca mögött egy elkerülő szerepel, amelynek a nyomvonala szinte teljesen megegyezik a mostani belső nyomvonalfolyosóval. Azonban azóta a nyomvonaltól tíz méterre található telkeket is értékesítették. Ennek ellenére a legutóbbi közgyűlésen elhangzottakból úgy tűnik, az önkormányzat a belső nyomvonalat preferálja – mondta a társaság képviselője, Kovács F. László.

– Kell az elkerülő út, de olyannak kell lennie, amelyen tempósan lehet haladni, ehhez például nem megfelelő a nyolc–tíz körforgalommal tervezett belső nyomvonal. Amennyiben ez valósul meg, akkor megszűnik a környéken a lakó- és pihenőövezet, ahová éppen ezért költözött rengeteg kisgyermekes család. Ha például a teherforgalom csak az elkerülőn megy, nincs az a zajvédő fal vagy fasor, ami kivédi a lég- és zajszennyezést. Nem szabad még egyszer ugyanazt a hibát elkövetni, amit a 25-ös főúttal elkövettek. Mi úgy gondoljuk, nem csak emiatt jobb a külső nyomvonal. A belsővel ellehetetlenül a város további terjeszkedése is. Alig több mint egy kilométerrel rövidebb, mint a külső, ahol viszont várhatóan gyorsabban lehet majd haladni. Mindössze 1-2 percről van szó összesen. A külső egyébként egy olyan földút vonalára van tervezve, amelyet már most is előszeretettel használnak néhányan, akik kikerülik a belvárosi dugókat – részletezte. Kiemelte, hogy szerintük nem lassú útvonalra van szüksége a városnak, amely megkeseríti négy–ötezer ember életét. 

– Ha nem egy gyors, jó alternatívát kapnak a sofőrök, akkor a régi útvonalakat fogják használni. A forgalmat ki kell vinni a városból – emelte ki Kovács F. László. 

Júliusban egy fórumon egyeztetik az észrevételeket

A NIF is válaszolt kérdéseinkre, felhívták a figyelmet arra, hogy a közzétett nyomvonalváltozatok inkább még folyosók, hiszen a lakosságtól, civil szervezetektől beérkező vélemények, illetve a műszaki paraméterek pontosabb meghatározását követően még némileg módosíthatók. 

– A tervezők több változatot vizsgáltak, melynek eredményeképpen a szakmai szervezetek által is megvalósíthatónak gondolt, területenként két-két előzetes nyomvonalváltozatot bocsájtottunk társadalmi egyeztetésre. A műszaki tervezés szempontjai között jelentős szerepet játszott a lakosságtól és civil szervezetektől eddig beérkezett több mint ezerötszáz észrevétel és vélemény. Az egri elkerülő út tervezése a közösségi tervezés alapelveit figyelembe véve zajlik, amelynek célja, hogy a lehető legszélesebb körű konszenzus megalkotásával, az egriek, illetve az agglomerációból közlekedők érdekeit is tükrözve valósuljon meg a fejlesztés. A külső és belső nyomvonalaknak megvannak az előnyei és a hátrányai, melyeket a lakosok számára is elérhetővé tettünk, így mindenki ki tudja fejteni a véleményét. A NIF Zrt. és a tervezői konzorcium ezen visszajelzéseket egyenként megvizsgálja, és a szakmai szempontokat, valamint a törvényi előírásokat betartva, a tervezés további folyamatában figyelembe veszik ezeket. Fentieknek megfelelően hangsúlyozzuk, hogy az út nyomvonala jelen fázisban még nem eldöntött. Terveink szerint július első felében kerül sor a lakossági, a civil és szakmai fórumra – emelték ki. Kérdésünkre arról is beszámoltak, hogy a héten elkezdődik a beérkezett információk fel­dolgozása. 

– A projekt elsődleges célja Eger közlekedésének tehermentesítése. Ennek megfelelően nem olyan útról beszélünk, amely a várost messze elkerüli, melyet így permanens dugó esetén kevésbé vennének igénybe a városon belül közlekedők, hanem egy olyanról, amely közelsége révén valós, új, gyorsabb alternatívát nyújt, így tehermentesíteni képes a jelenlegi úthálózatot, jelentős mértékben segítve a jobb levegőjű, csendesebb, élhetőbb városi környezet kialakítását. A tervezők értékelemzése szerint a közelebbi nyomvonalak jobban tehermentesítik a város belső úthálózatát, azonban pont a közelség miatt nagyobb zajhatással is járnak, melynek mérséklése kiemelt figyelmet kíván. Ugyanakkor figyelembe kell venni a nyomvonalfolyosók melletti, érintett területen élők véleményét, ezért is fontos a több szintű, személyes és online kommunikáció is, mert a felelős döntést csak így lehet meghozni – közölte a NIF. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában