2022.10.15. 07:00
Hatvanban is megáll ezentúl az intercity: eredményt hoztak a petíciók
Megszületett a várva várt hivatalos bejelentés a jövő évi menetrendi változásokkal kapcsolatban: 2022 decembertől a Budapest-Hatvan-Miskolc vasútvonalon közlekedő összes intercity vonat megáll a Zagyva-parti városban.
Forrás: Máthé Zoltán/MTI
A megállások mind Miskolc, mind Budapest irányába érvényesek – adta hírül az a civil közösség, amely évekkel ezelőtt azért jött létre, hogy az illetékesekre nyomást gyakoroljanak: a szerelvények álljanak meg a Zagyva-parti település vasútállomásán is.
Több évvel ezelőtt az „Intercity vonatokat Hatvanba” elnevezéssel létrejött Facebook-közösség különféle eszközökkel – egyebek mellett petíciókkal, aláírásgyűjtéssel – kívánta elérni, hogy az intercity (IC) szerelvények álljanak meg a településen. Mint megírtuk, törekvésükhöz csatlakozott Horváth Richárd hatvani polgármester is.
A vasúttársaság mindezt hosszú ideig azzal utasította el, hogy az intercity távolsági járat, márpedig Hatvan nincs túlzottan távol a fővárostól. A MÁV-START Zrt. illetékesei korábban úgy fogalmaztak: az IC vonatok elsődleges rendeltetése, hogy az alaphálózati vonatokon túl az utasok számára a legnagyobb forgalmú, távolabbi központok és a főváros versenyképes közvetlen összeköttetését biztosítsák.
Az aláírásgyűjtést kezdeményező civilek szerint viszont több olyan vonal van, ahol néhány kilométer eltéréssel hasonló távolságban állnak meg először a Budapest felől közlekedő IC-k. Érveik szerint viszont több olyan vonal van, ahol néhány kilométer eltéréssel hasonló távolságban állnak meg először a Budapest felől közlekedő IC-k, mint ahogy Hatvan esetében is lenne, Vác vonatkozásában például mindössze 34 kilométerről van szó – írták. Ugyancsak a furcsaságok között említették, hogy a Hatvannál jóval kisebb Füzesabonyban ugyanezek a vonatok megállnak, míg a megyeszékhelyeket – Salgótarjánt és Szolnokot – a fővárossal összekötő vasúti vonallal rendelkező Hatvanban nem.
A mostani döntést örömmel fogadták a közösség tagjai, amelyek úgy értékelik: elérték a legfontosabb célokat. Ezek közé tartozik, hogy Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen, Kassa, Sátoraljaújhely közvetlenül és gyorsan lesz elérhető Hatvanból, s utóbbi városból a Keleti-pályaudvarig az utazás a jelenlegi 51 perc helyett 44 percet vesz igénybe. További eredmény, hogy a salgótarjániak az IC csatlakozások révén a nógrádi megyeszékhelyről 25 perccel kevesebb idő kell a Budapestre jutáshoz. Ami pedig a megyénket érintő további előnyökhöz tartozik: a tervek szerint óránként induló gyöngyösi zónázó vonatokat vezetnek be Mátra Interrégió néven. Ezek a szerelvények a Keleti-pályaudvar és Gyöngyös között járnak majd, a Keleti és Gödöllő között nem állnak meg. Hatvan ezzel átszállásmentes eljutáshoz jut a „Mátra kapujáig”, egyben a Mátrafüredi/Lajosházai kisvasutakig.
– Három év kemény önkéntes munkája most megtérül. Ennyi ideje küzdünk ugyanis azért, hogy végre versenyképes körülmények között utazhassunk. Néha már mi magunk sem hittünk abban, hogy bármi pozitív változást elérhetünk. De nem adtuk fel a legnehezebb időkben sem és igazunk lett – írta mozgalomzáró közleményében az internetes közösség.