2022.12.30. 16:32
Egyelőre nincs pénz az egri intermodális csomópontra
Eleinte hétmilliárd forintra becsülték a beruházás megvalósítását, most ennek többszörösébe kerülhetne az autóbusz decentrum kialakítása.
Vasútállomás Egerben. Ide tervezik a majdani intermodális csomópontot
Forrás: Huszár Márk/Heves Megyei Hírlap
Még 2018-ban ígérték meg Eger városának, hogy a Modern Városok Programjában egy intermodális csomópont is épülhet a vasúti pályaudvar szomszédságában. Akkoriban ennek kialakításának költségeit hétmilliárd forintra becsülték. A beruházást a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-re (NIF Zrt.) bízták. A buszpályaudvar elköltöztetéséről azóta többször is írtunk, most, a NIF megszűnése előtt rákérdeztünk, hogy áll a projekt.
Mint írták, társaságuk az „Eger Megyei Jogú Város vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása” elnevezésű projektet, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedéspolitikáért felelős államtitkárának elrendelése alapján végzi. Jelenleg a tervezési szerződéses feladatok megvalósultak, a vasúthatósági, magasépítési és útépítési engedélyek, valamint a kiviteli tervszintű tendertervek rendelkezésre állnak és végrehajthatóak. A projekt megvalósításához szükséges forrás jelenleg nem áll rendelkezésre, ezzel kapcsolatban kormánydöntésre van szükség.
A KSH szerint 2018 óta az építőipar termelési árindexe 2022 harmadik negyedévének végéig 78 százalékkal emelkedett. A szakma szerint pedig 2020 és 2022 között az építőanyagok árai a duplájára drágultak. Az egri intermodális csomópont is az öt évvel korábbi többszörösébe kerülhet majd. 2020 őszén egyébként Kaposváron készült el hasonló beruházás, az 17,7 milliárd forintba került, azt európai uniós támogatásból finanszírozták.
A beruházáshoz átalakulnak a környékbeli utcák, épül 107 új P+R parkoló, korszerűsítik és akadálymentesítik a vasútállomás utasforgalmi tereit. A pályaudvar közelében tíz helyközi autóbusz indítóhely, három leszállóhely, valamint tizenegy tároló állás készülne. A meglévő autóbusz pályaudvart is átalakítják, ami szintén fogadna buszokat, ennek gyalogos megközelítését is biztonságosabbá tennék. Épülne 500 méter kerékpárút a meglévő hálózathoz kapcsolódva, járdák és gyalogátkelők. Az új épületek szintén akadálymentesek lennének.