Közlekedés

2023.02.07. 06:56

Akár súlyos balesetet is okozhatnak a suhanó e-rollerek, ráadásul szabályozatlan a használatuk

Talán idén születik megállapodás az ügyben.

M. H.

Hazánkban egyre népszerűbb a közlekedési eszköz

Forrás: Róka László

Nemrégiben a négysávoson e-rollerrel száguldozó borzolta a kedélyeket Egerben. Olvasónk felvételét eljuttatta portálunkhoz, azt írta, a kocsijával követve a sebessége minimum 55, de inkább 60 kilométer/óra lehetett, ami ugyan az Árpád utcai emelkedős szakaszon kicsit csökkent, de még így is igen veszélyes, tekintve, hogy a rolleresen sem bukósisak, sem semmilyen más védőfelszerelés nem volt.

– Közel másfél kilométeren keresztül haladtam a rolleres mögött, viszont a videó elején is jól látható, hogy korábban is végig a főútvonal belső sávjában közlekedett – tette hozzá.

A Vladár Autósiskola egy oktatója, Barta Róbert elmondta: nehéz is a helyzettel mit kezdeni, hiszen nincs szabályozva az e-rolleres közlekedés.

– Onnan tudnánk megközelíteni, hogy a járművek közlekedhetnek úton, de ezt az eszközt nem minősítették járműnek. A járdán sincs helye, leginkább a kerékpárúton képzelném el. Át kell mindent gondolni, hiszen méretéhez képest nagy a haladási sebessége, érzékelhetősége sem megfelelő, így nem veszélytelen – részletezte.

Azt is hozzátette, sok veszélyforrást hordoz magában, sokkal kisebb a kereke, mint a többi járműnek, így egy apró úthibán is megdöccenhet, és használója baleset áldozata lehet. A videóban szereplő személyen bukósisak sem volt, azt is viselni kellene az e-rolleren az oktató szerint.

Több olvasónk jelezte, hogy egyes rollerezők a járdán közlekednek igen gyorsan, s több gyalogost kis híján elütötték, miután viszonylag zajtalanul suhannak. Ért már baleset e-rollerezőt Egerben, tavasszal a Cifrakapu úton gázoltak el fiatalt, aki súlyosan megsérült.

Ennek apropóján megkerestük a vármegyei rendőrséget, milyen módon szabályozzák ezen járművekkel a haladást, de egyelőre választ nem kaptunk. 

Arról mi is írtunk már, nincs egyértelműen szabályozva, hol és hogyan lehet használni ezeket az eszközöket. Ami egyszer és mindenkorra pontot tehetne az ügy végére, az a kapcsolódó jogszabályok kidolgozása mellett a KRESZ módosítása. Így lehetne meghatározni, hogy hová sorolhatók valójában az elektromos rollerek. Amíg ugyanis ez nem történik meg, addig a jogszabályok szerint még járműnek sem minősíthetők. Hiába egy Európai Uniós rendelet – melyet több helyen irányadónak neveztek – arról, hogy egy elektromos jármű is segédmotoros kerékpárnak minősül, csakhogy ebben vannak olyan feltételek, mint például az ülés megléte, ami az elektromos rollerek zöméről hiányzik.

Ősszel elkészült egy javaslat, melyről akkor Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelős államtitkár nyilatkozott.

– Teljes konszenzusra jutottunk. Az Országos Baleset-megelőzési Bizottságnak volt néhány észrevétele, a pontosítás megtörtént. Van egy kész javaslat. Lesz társadalmi vita – mondta akkor. A nyugat-európai minta alapján azt javasolták, hogy a 25 kilométer/óránál kisebb végsebességű elektromos rollerekre a kerékpárhoz hasonló szabályok vonatkozzanak, amelyek pedig ennél gyorsabb haladásra is képesek, a segédmotor-kerékpárok szabályai alá essenek.

– Az a szabálycsomag, amit mi elkészítettünk, teljesen egybevág azokkal a KRESZ-módosításokkal amelyek Nyugat-Európában történtek – jelentette ki az Aktív Magyarországért felelős államtitkár.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában