2024.06.27. 13:55
Az autósok 84 százaléka szerint is egyre több a gyorshajtó a hazai utakon
A NÚSZ Zrt. közlekedésbiztonsági kérdőívét többezer, naponta autóba ülő sofőr töltötte ki. Minden harmadik válaszadó bevallotta, hogy nem tud kulturáltan reagálni a bosszantó közlekedési helyzetekre.
Tanulságos eredménnyel zárult a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) idei közlekedésbiztonsági online felmérése, adta hírül a cég a weboldalán. Közlésük szerint az immár harmadik alkalommal indított közvélemény-kutatás ezúttal kifejezetten két témakörre, a gyorshajtásra és az elsőbbség meg nem adására koncentrált. Ez év május 16. és május 31. között közel négyezren osztották meg tapasztalataikat, véleményüket a kérdőív révén. A nem reprezentatív, online felmérésben legnagyobbrészt városban élő, jogosítvánnyal rendelkező, és legalább hetente többször, de inkább naponta a volán mögé ülő közlekedő vett részt. Dr. Bozóky Alex, a NÚSZ Zrt. vezérigazgatója arról beszélt ezzel kapcsolatban, hogy ha néhány közlekedőt sikerült elgondolkodtatniuk, vagy akár egy balesetet is sikerült megelőzniük, már megérte elindítanunk az idei felmérést.
– Az általánostól eltérő, inkább provokatív kérdésekkel a hazai közlekedési morál felmérésén túl azt szerettük volna elérni, hogy az emberek végiggondolják saját közlekedési szokásaikat, és az is volt a célunk, hogy felhívjuk a figyelmüket olyan – sokszor balesetveszélyes – helyzetekre, szempontokra, amelyekre valamilyen oknál fogva nem feltétlenül gondolnak – emelte ki dr. Bozóky Alex.
A NÚSZ Zrt. tájékoztatása szerint a közlekedésbiztonsági felmérés idén is érdekes, elgondolkodtató eredménnyel zárult. A kitöltők 84 százaléka szerint egyre több a gyorshajtó a hazai utakon. A válaszadók 55 százaléka egyértelműen veszélyesnek tartja a sebességtúllépést, 44 százalékuk szerint pedig ez a közlekedési helyzettől vagy a gyorshajtás mértékétől függ. A felmérésben résztvevők kétharmada azért tartja veszélyesnek a gyorshajtást, mert a váratlan helyzetek korrigálása sokszor még a megengedett sebességgel közlekedve is nehézséget okozhat akár a legjobb vezetőnek is (61 százalék), és mert a gyorshajtó veszélyezteti nemcsak a saját, hanem mások testi épségét, vagy akár az életét is (67 százalék). Ennek ellenére a kérdőívet kitöltők több mint kétharmada (68 százaléka) ismerte el, hogy valamilyen gyakorisággal szokott gyorsan hajtani. Minden negyedik válaszadó pedig bevallotta, hogy szokott időnként más autókra „rátapadva” vezetni.
A NÚSZ Zrt. közlése szerint az elsőbbség megadása tekintetében valamivel jobban állunk, a résztvevők 99 százaléka – a saját bevallása szerint – minden közlekedési helyzetben, ahol a KRESZ szerint az másnak jár, megadja az elsőbbséget, mert tudja, hogy balesetveszélyes helyzetet is előidézhet, ha nem így tesz. A stoptáblánál viszont már nem áll meg mindig mindenki, a válaszadók 43 százaléka előfordul, hogy csak lassít, ha jól belátható az út.
A vállalat a felmérés összegzése során kitér arra, hogy talán tanulunk a hibáinkból: a felmérésben résztvevők 98 százaléka mondta azt, hogy ha gyorshajtás, vagy akár az elsőbbség meg nem adása miatt majdnem balesetet szenved, végig szokta gondolni, mit kellett volna másként csinálnia, hogy ne alakuljon ki veszélyes közlekedési helyzet. Ugyanakkor a bosszantó közlekedési helyzetekre történő reagálás tekintetében bőven van még min gondolkodni: nagyjából minden harmadik közlekedő vallotta be, hogy nem tud kulturáltan reagálni ilyen esetekben, dühöng, káromkodik, dudál, vagy éppen "csak" mutogat, hogy kiadja a feszültséget magából. A többiek (69 százalék) igyekeznek higgadtak maradni, mert tudják, hogy az agresszív viselkedés csak további agressziót szül.
A válaszadóknak mindössze harmada (37 százaléka) nem volt még résztvevője (okozója vagy elszenvedője) balesetnek, ugyanakkor azoknak, akik érintettek voltak valamilyen módon balesetben, 64 százaléka mondta azt, hogy a balesetet követően óvatosabban közlekedett, zárul a NÚSZ Zrt. értékelése az idei közlekedésbiztonsági felmérésükről.