Klebelsberg Központ

2024.09.21. 19:53

A fizetéseken túl a fiatal pedagógusok körülményeit, mentorálását is javítanák

A Klebelsberg Központ elnöke szerint hosszú időbe telne minden iskolaépületet légkondicionálóval fölszerelni. Hajnal Gabriella szerint az iskolákban készülnek az ingyenes KRESZ és elsősegély tanfolyamok bevezetésére, módszereket dolgoznak ki a nehézséggel küzdő tanulók gyógypedagógiai oktatására, nevelésére.

Tóth Balázs

Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke

Forrás: Ladóczki Balázs/Origo

A Nemzeti Pedagógus Kar tartott küldöttgyűlést Egerben, amelyen előadást tartott Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke is. A szervezet vezetője lapunknak elmondta, az eseményen új, most bevezetett dolgokról beszélt, egyebek között a középiskolák végzős tanulóinak a jogosítványhoz szükséges KRESZ és elsősegély tanfolyamok ingyenes elvégzésének lehetőségéről. Mint mondta, napokon belül jelentkezhetnek az érintett diákok a KRÉTÁ-n keresztül az online tanfolyamokra. Ezeket a diákok önállóan el tudják végezni, majd vizsgára tudnak jelentkezni. A tankerületi központok az általuk fenntartott iskolákban helyszínt biztosítanak az Országos Mentőszolgálat négy órás demonstrációs előadásainak is, amelyek az egészségügyi képzés részei. Az elméleti képzést követi a gyakorlati oktatás, amely a Honvédelmi Minisztérium égisze alatt zajlik majd.

Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke
Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke
Forrás: Ladóczki Balázs/Origo

Változik a tanév rendje érettségi idején

Hajnal Gabriella az eseményen felhívta a figyelmet újonnan induló programokra, például a Nemzeti Emlékezetpedagógiai Programra, amelynek keretében a diákok szervezetten tudnak ellátogatni nemzeti emlékhelyeinkre, és interaktív feladatokon keresztül ismerik meg nemzeti örökségünk, történelmünk fontos helyszíneinek történetét. Kicsit másképpen, mint eddig, de folytatódik a Lázár Ervin Program is. Az elnök asszony beszélt a NAT 2020 továbbképzésről, a tanév rendjét érintő változásról, egyebek közt arról, hogy a 9-12. évfolyamos diákoknak az érettségi szünet ideje alatt ettől a tanévtől kezdve tantermen kívüli digitális munkarend lesz.

A pedagógusok teljesítményértékelése kapcsán Hajnal Gabriella elmondta, az főként az intézményeket érinti, a vezetői értékelés egységesítéséhez, értelmezéséhez viszont egyértelmű iránymutatás készült több tankerületi központ segítségével.

– Azt látjuk, hogy aktívak az intézmények, nagyon sokféle célt tudtak meghatározni a pedagógusok maguktól is, aminek mi nagyon örülünk, mert ebből látszik, hogy nagyon sok motivált pedagógusunk van. Amennyiben valamilyen eredménycélt kell meghatározni, akkor azt könnyen meghatározzák, s nagyon sok módszertani elemet, továbbképzésen szerzett tapasztalatot szeretnének beépíteni a pedagógiai munkába; ezek is szerepelnek a célok között. Meglátjuk, hogy maga az értékelési folyamat hogyan megy majd – mondta az elnök.

Hosszú távon lehet modernizálni az iskolaépületeket

Érdeklődtünk arról, hogyan lehet majd összehangolni a téli energiatakarékosságot, illetve azt, hogy a tanév belenyúlik a nyári esetleges hőségbe. Az elnök kifejtette, mindez az időjáráson múlik, ha odakint 35 fok van, nehéz elérni, hogy az iskolákban ne legyen meleg. Az idei tanév első hetében ezt úgy próbálták megoldani, az iskolák jó részében rövidített órák voltak, pont azért, hogy ne kelljen a nagyon meleg tantermekben bent lenni.

Hozzátette: vannak jól felszerelt iskolák, illetve a konténertantermekben is van légkondicionáló, de sok iskolaépület még nincs modernizálva.

- A téli energiatakarékossághoz szépen hozzászoktak az iskolák, például amikor nincsenek benne a gyerekek, nem kell fűteni, ne égjen a lámpa fölöslegesen – ennek kimondottan nevelő hatása is volt. Komoly energiamegtakarítást sikerült elérnünk az elmúlt években. Ezt kell folytatni, és mindenki szurkol szerintem, hogy ne legyen nagyon hideg tél, mint ahogy most sem volt - fejtette ki Hajnal Gabriella. Kérdésünkre elmondta, még nem készült felmérés arra vonatkozóan, mekkora költséget jelentene modernizálni és energiahatékonnyá tenni az összes épületet.

- A tankerületi központok fenntartásában 2164 intézmény van közel 5200 épülettel. Rövid távon biztosan nem valósítható meg ezek légkondicionálóval történő felszerelése, hőszigetelése, de hosszútávon esetleg igen – fogalmazott az elnök.

Hajnal Gabriella bízik abban, a pályán maradnak a fiatal tanárok

A pedagógusok létszáma, illetve képzése minden évben téma. A Klebelsberg Központ elnöke szerint gyakorlatilag rekordszámú volt a pedagógusképzésre jelentkezők száma, főleg a rövid ciklusú képzésekre. Ez azt jelenti, hogy egyrészt olyanok jelentkeztek, akiknek már van diplomájuk és emellé szeretnének egy tanári végzettséget is, valamint jelentkeztek aktív pedagógusok is további képesítések megszerzése miatt.

– Az idei tanévben valamivel több a pedagógus a tankerületi iskolákban, mint tavaly volt, viszont sajnos még mindig csökken a gyereklétszám. Ha azt kellene kiszámolnunk, hogy egy tanárra hány gyerek jut, akkor már most megint jobb lenne a mutató, mint a tavalyi évben. Minden tankerületet megkérdeztünk a problémákról, 85-90 százalékuk egyértelműen azt nyilatkozta, hogy tanári ellátottságban jobb a helyzet, mint az elmúlt években, néhány tankerület volt, amely azt mondta, hogy stagnál. A következő évekre azt várom, hogy emelkedni fog a pályakezdők létszáma. Látunk természetesen olyat is, akik két-három évvel ezelőtt végeztek, és akkor nem mentek el pedagógusnak, most viszont igen. Egyre több hallgatót vesz fel a tanárképzés, bízom benne, hogy a diploma megszerzése után valóban a tanári pályán maradnak – fogalmazott Hajnal Gabriella. Hozzátette: ahhoz, hogy vonzóvá tudjuk tenni a pályát a fizetések emelése mellett az egyéb körülményeken is javítani kell, erősíteni kell a mentorálásukat is a pályára lépés után.

Főleg az állami iskolákra maradnak a BTMN-es, SNI-s gyerekek, akik egyre többen vannak, bár egyre inkább a többi fenntartó is kezdi felismerni az integráció fontosságát, és tesz lépéseket az ügyben. Hogy ezzel hogyan tudnak megbirkózni az intézmények, erre az elnök azt válaszolta, dolgoznak rajta. Egyre több gyógypedagógust szeretnének fölvenni, a szakértői bizottságokat, illetve az utazó gyógypedagógus szolgálatokat is bővítik a lehetőségekhez képest. Emellett olyan egyedi módszereket is meg kell találniuk, amelyek mind a többségi, mind pedig az SNI tanulók számára biztosítják a harmonikus együttnevelés lehetőségét, a szükséges, személyre szabott fejlesztéseket. Hozzátette: ezen most nagyon sokan dolgoznak, komoly problémát jelent főleg az autizmussal élők integrált oktatása, de bízik abban, hogy nagyon jó megoldásokat fognak erre találni a jövőben.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában