2007.10.30. 19:29
Vizsgálat a barcikai ősanyáról szóló álhír miatt
Reklámfelügyeleti eljárást kezdeményezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH) és etikai vizsgálatot kért a Magyar Reklámszövetségtől a Magyar Távirati Iroda a „barcikai ősanya” megtalálásának álhírével kapcsolatban.
Mint ismert, az egyik bulvárlap 2007. szeptember 24-i számában adta hírül, hogy egy kazincbarcikai régészeti kutatás során megtalálták Álmos vezér legenda szerinti nővérének a sírját. Az MTI tudósítója az előírásoknak megfelelően igyekezett ellenőrizni az információ valóságtartalmát, s neki a Kazincbarcikai önkormányzatnál is megerősítették a szenzációs lelet tényét.
Arday Zsolt és Szabó Győző történész szeptember 28-ára sajtótájékoztatót hívtak össze, ám ott már nem ők voltak a főszereplők, hanem a Megy a gőzös című film vezetői, akik immár nyíltan produkciójuk reklámozására használták fel a rendezvényt. Ekkor derült ki az is, hogy a hírt először közlő bulvárlap szintén be volt avatva. Az MTI beadványában most arra hivatkozik, hogy a reklám nem lehet megtévesztő, és nem támadhatja, vagy ronthatja más termékének, szolgáltatásának hitelét. Mindemellett törvény rögzíti a burkolt, illetve a megtévesztő reklám tilalmát. Az MTI annak megelőzése érdekében kezdeményezett eljárást, hogy a jövőben senki se vezethesse félre a közvéleményt.