Mátravasút

2020.09.25. 17:30

A kisvonat ismét a Mátra színfoltja (fotók)

A Mátravasút felújítása már idén tavaszra befejeződött, de a projektzáró rendezvényre a tavaszi veszélyhelyzet miatt csak most került sor, a gyöngyösi végállomáson. Az agrárminiszter szerint e vasúthálózat a környezetvédelemre is nevel. A tapasztalatok azt mutatják, a rekonstrukció sikeres volt, a nyári szezonban már közel ötvenezer utast szállítottak.

Szabó István

Fotó: Czimer Tamas

Az Egererdő Zrt. 2010-ben kezdte meg annak az ökoturisztikai hálózatnak a kiépítését, amely a leromlott állapotú turistaházak, kilátók, turistautak modernizálását célozta meg. Ennek a folyamatnak a részeként kezdődött 2018 nyarán a Mátravasútnak a kormány által támogatott felújítása. A munka két ütemben zajlott, először a vasúti pálya, majd az üzemhez tartozó járműpark korszerűsítésével.

– A komoly gazdasági potenciál mellett legalább olyan fontos, hogy sok gyermek utazás közben ismerkedhet a mátrai tájjal, felfedezheti a környezetet. Minden remény megvan arra, hogy így már fiatalon megtanulhatják, hogy milyen értéke van a bennünket körülvevő világnak, a természetnek. Bízom benne, hogy a Mátravasút segítségével tudatosul bennük, hogy ezt a környezetet óvni és szeretni nekik is feladatuk lesz egyszer. Valójában mind gyerekek vagyunk a lelkünk mélyén, ahogy mosolyogva nézzük a gőzöst és a kocsikat – emelte ki az eseményen dr. Nagy István agrárminiszter.

Horváth László (balra) és dr. Nagy István a projektzárón Fotó: Czímer Tamás / Heves Megyei Hírlap

– A munka ezzel korántsem ért véget, hiszen következik a felsőtárkányi és a szilvásváradi rekonstrukció – mondta a projektzáró ünnepségen Dobre-Kecsmár Csaba, az Egererdő Zrt. vezérigazgatója.

A mátrai kisvasúthálózat az 1900-as évek elején épült, faanyag és más nyersanyagok szállítására. A kezdetben lóvontatású szerelvény versenyképességét a fuvarozásban a közutak kiépülése, a teherautók megjelenése folyamatosan csökkentette. Eredeti rendeltetése már régen a háttérbe szorult, turisztikai jelentősége viszont nagyban felértékelődött. Ezt az értéket csak fokozni fogja a jövőben, hogy kiemelt turisztikai térség lett a Mátra és a Bükk.

– Amíg a kilencvenes évek derekán e vasútnak még a léte is kérdésessé vált, addig ma már örömmel láthatjuk itt Gyöngyit, a gyöngyösi „nagyasszonyt”, a felújított gőzöst. A városban régóta a mindennapi élet része a kisvonat. Összeköttetés a Mátrával, s abban játszik szerepet, hogy legmagasabb hegyünk az ország egészének ékköve legyen. Maga a vasút az ékkő foglalata. Egyrészt védi, másrészt pedig kiemeli a körülölelt drágakövet. Ma már főállásban örömöt fuvaroz – fogalmazott Horváth László országgyűlési képviselő.

 

– Magyarországon egyre növekszik a belföldi turizmus mértéke, ezt a tendenciát a járvány csak erősítette. A kirándulók szeretik aktívan tölteni szabadidejüket, ezért is örvendetes, hogy a felújított kocsik kerékpárszállításra is alkalmasak. Kisvonatozni mindenki szeret. Ahol gyermek van a családban, ott meg, mondhatni, kötelező. A gyerekeknek ez a lehetőség is olyan élményt nyújt, amely legalább olyan izgalmas, mint a telefonos játékok – jelentette ki Révész Máriusz, a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos.

A modernizált Mátravasút több turistát vonz a Mátrába. Ebből a helyiek profitálhatnak, hiszen sok járulékos munkalehetőség adódik egy vonzó idegenforgalmi célpont közelében.

A Mátravasút csak a kezdet

Az összesen 635 millió forintos beruházás első része a 445 milliós pályafelújítás volt, melynek során 8 km sínpárt váltottak nagyobb teherbírásúra, 11 ezer talpfát cseréltek ki, és több száz köbméter követ dolgoztak be. A projektben megújult 5 híd és 7 útátjáró, illetve a Zemaneki és a Jánoskai megálló. A vonatszerelvények felújítására külön eljárás indult 190 millióból, melyben a Gyöngyöshöz szorosan kötődő Gyöngyi nevű gőzöst is korszerűsítették. Három MK 48-as mozdony kapott környezetkímélő motort, több vasúti kocsi padlózatának, vázrendszerének felújítását is elvégezték. Ez három nyitott, öt zárt vasúti vagont jelent, valamint egy szalonkocsit. A vagonokat biciklitárolókkal szerelték fel. A magyar kormány országosan tízmilliárd forintot szán az erdei vasutak felújítására.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában