2021.06.13. 11:30
A tarnamérai diákok már szabadabban tanulnak, megfogta őket a Jenaplan világa
Második éve már, hogy a falu iskolájában elkezdődött felmenő rendszerben a Jenaplan nevű oktatási-nevelési módszer alkalmazása az első osztályosoknál. A gyerekek élvezik, hogy változatosan, játékosan is tanulhatnak a kötetlen környezetben.
Nem ez az első szemléletváltás a helyi általános iskolában, hiszen 2017-től a Boldogságóra programot is elindították, immár Örökös Boldog Iskola címmel rendelkeznek. Az intézmény vezetője elmondta, csapatmunka eredménye, hogy eredményeket, változásokat érnek el.
– Úgy gondolom, a tantestület munkája tükrözi, mennyire innovatív és gyermekszerető tevékenységet folytatunk itt – fogalmazott Kassáné Dér Gizella. Fő szempontjuk, hogy a gyermekek a tanórákon ne csak a tananyagot sajátítsák el, hanem neveljék is őket. Szerinte a mai világban ennek nagy jelentősége van, hiszen a személyiségfejlődéshez nemcsak a tudás, hanem az intellektus is hozzátartozik. Szerettek volna ismét újdonságot hozni a iskolába, megfogta őket a Jenaplan világa.
Juhász Emőke tanítónő, aki a kicsikkel elkezdte ezt a módszert alkalmazni a tarnamérai iskolában, arról beszélt, saját munkája is átalakult a programhoz illeszkedve. – Az biztos, hogy sokkal több munkával jár, ám jóval szabadabb órákat tesz lehetővé, s ezt a gyerekek is nagyon szeretik. Sokszor észre sem veszik, hogy mennyi mindent tanultak az adott héten – fogalmazott. Munkájukra szöveges értékelést kapnak a tanulók. A harmadik-negyedik osztályban év végén már osztályzatot is adnak nekik a mérai iskolában, ha kérik a szülők. A tanítónő szerint sokkal árnyaltabb képet ad a gyerek munkájáról a szöveges értékelés: mi az, amit jobban kell gyakorolni, s miben ügyesebb. Ez véleménye szerint a szülőknek is nagy segítség.
A módszer négy kiemelt művelődési területet alkalmaz: a beszélgetést, a munkát, a játékot és az ünnepet. Ezek határozzák meg a tanulók egyes heteit az iskolában. Első ránézésre a legszembetűnőbb talán mégis az, ahogyan berendezik a tantermet e szemlélet szerint. A cél ugyanis az, hogy mintegy lakószoba jellegűvé alakítsák át az osztálytermeket. Ennek megfelelően – a megszokott látványtól eltérően – például szabadpolcos szekrények, nagy szőnyeg, körben vagy csoportokban elhelyezett padok, pihenősarok is várja a gyerekeket. Sok interaktív eszközt is használnak az órákon. Mindez jelentősen növeli a komfortérzetüket.
A gyerekeknek a hagyományos rendszerű óráikon kívül blokkóráik is vannak. Ezeken lehetőség van elmélyültebben foglalkozni egy-egy problémával vagy feladattal: össze lehet fűzni a különböző tantárgyak kapcsolódó témáit is, így például a testnevelés és ének-zene esetében, akár körjátékra is lehetőség van. A kicsik nem csupán önállóan oldanak meg feladatokat, nagy hangsúly van a párosan vagy csoportosan elvégzett munkákon is.
Az órarend alapján kapnak egy heti tervet, ez alapján tudják elkészíteni a feladatokat. – Ez a szülőknek is nagy segítség, hiszen ezáltal nyomon tudják követni a történéseket, bevonjuk őket is az iskolai mindennapokba – mondta el Juhász Emőke.
Úgy látják, ez a szemlélet a gyermekeknél az óvoda-iskola átmenetet is megkönnyíti, hiszen sokkal több beszélgetésre, mesélésre van lehetőség. – Általánosságban bő félév kell ahhoz, hogy az első osztályosok megszokják a megváltozott helyzetet, az iskolai kötöttségeket, felveszik a ritmust. Ezt a folyamatot jelentősen megkönnyíti a Jenaplan – vélekedett.