2021.08.18. 07:00
Heves megyében is megkeserítik az autósok életét a kátyúk
A megyénkben is zajló megannyi útfelújítás ellenére kátyúk sokasága keseríti meg az autósok életét. A téli fagyok idején nő meg a számuk, de érdemes már most felkészülni járműveink és a pénztárcánk védelmére.
Kátyúzás. Nem mindenütt tudják gyorsan javítani az úthibát
Fotó: Márkus Attila/Heves Megyei Hírlap
A kátyúkár alattomos probléma, mert sokszor nem térül meg. Ha áthajtunk egy gödrön, vagy észre sem vesszük rögtön a bajt, vagy a forgalmi helyzet nem engedi az azonnali megállást. Pedig a tetthelyen maradás a kulcsa, hogy ha nincs megfelelő biztosításunk, a baleset dokumentálásával esélyünk legyen kártérítésre. Erre az illetékes útkezelőnél kell bejelenteni az igényt. Lakott területen kívül általában ez a Magyar Közút Zrt., azon belül az adott önkormányzat megfelelő szerve. Az útkezelők a nem megfelelően dokumentált kártérítési igényeket elutasítják, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) szerint ez az esetek mintegy felénél így történik.
Csak a megfelelő dokumentálás segít
A kátyúkárt a károsultnak kell megfelelő dokumentációval bizonyítania. A Magyar Autóklub szerint, amikor bekövetkezik a baj, maradjunk a helyszínen, autópályán, lehetőség szerint a legközelebbi biztonságos helyen. Ha van tanúja a balesetnek, akkor az adatait igyekezzünk elkérni tőle. Mindenképpen készítsünk fényképeket a sérült járműről, kerékről, útszakaszról és a kátyúról, ügyelve arra, hogy a helyszín jól beazonosítható legyen. Lehetőség van rendőrt hívni, és jegyzőkönyvet felvetetni a káreseményről. A javítással célszerű a közút kezelője által kiküldött kárszakértőt megvárni, a kárbecslés meghiúsulása esetén a kárigény nem érvényesíthető. A gépkocsi kijavítása esetén annak költségeit számlával kell igazolni, és a kiszerelt alkatrészeket meg kell őrizni, hogy a kárszakértő megtekinthesse.
Megfelelő biztosítás kötésével már jobbak az esélyeink. Mivel ezt a kárt nem másik sofőr okozza, ezért a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) nem segít. A casco már ad némi támaszt, de a kisebb károkra nem nyújt fedezetet, mert az önrész mértékét egy átlagos autóban esett kár nagysága nem éri el. Balázs Gábor gyöngyösi futóműszerviz-tulajdonos szerint a legtöbb esetben pár tízezer forint a javítási költség.
– Általában a gumi és a felni károsodik. Egy átlagos autónál a felni ára 20-30 ezer, egy gumi 15 ezer forintnál kezdődik. Ilyenkor javasolt a futóművet is ellenőriztetni, mert nagyobb kátyúban vagy nagy sebességgel történt ütközésnél abban is történhet deformáció. A futómű-beállítás tennivalóktól függően 10-20 ezer forintnál kezdődik. Közel negyvenéves szakmai tapasztalatom az, és ezt szoktam az ügyfeleimnek is mondani, hogy ha viszonylag nem jelentős a kár, felejtsék el inkább a kártérítésért folytatott hadakozást, mert nem éri meg a sok hónapos tortúra – mondta Balázs Gábor.
Papp Lajos, a FBAMSZ gépjárműszekciójának elnöke szerint is egy kátyúkár csak kirívó esetben ugrik százezer forint fölé, legtöbbször tehát a casco önrészének mértékén belül marad. Valódi védelmet a kátyúkár-biztosítás nyújthat. Az elnök szerint ezek akár évi két-háromezer forintért megköthetők. Nagy előnye, hogy az autósoknak nem kell kideríteniük az útkezelő kilétét, mert közvetlenül a biztosítójuk felé jelentik a kárt, a térítést pedig sem összegszerű, sem százalékos önrész nem terheli. A megfelelő dokumentáció azonban ebben az esetben is fontos feltétel.
A baj elkerülésében sokat segít a figyelmes járművezetés is, de a forgalmi helyzet miatt adódhat úgy, hogy lehetetlen kikerülni a kátyút. Kispál Zsolt, a gyöngyösi Útravaló Autósiskola Kft. szakoktatója szerint nem mindegy, hogyan hajtunk át rajta.
– A kátyúba hajtás előtt célszerű a sebességet beállítani arra a szintre, amivel biztonságosan át tudunk menni rajta. A lényeg, hogy a kátyúba koppanás pillanatában már ne fékezzünk, mert az első tengelyen akkor nagyobb a terhelés, és jobban sérül a futómű. Az útszéli pocsolyák is gyakran rejtenek kátyút maguk alatt – magyarázta Kispál Zsolt.