2021.09.28. 07:00
Különleges képességfejlesztő módszer alkalmazásáért ismerték el a gyöngyösi iskolát
A Gyöngyösi Arany János Általános Iskola megyénkben elsőként kapta meg a Polgár Judit Sakk Alapítvány kuratóriumától a Sakkpalota program referenciaintézménye címet egy különleges képességfejlesztő módszer alkalmazásáért.
Juhászné Dafkó Andrea szerint kiváló a módszer
Forrás: Heves Megyei Hírlap
Fotó: Czímer Tamás
Az iskola tantestülete 2018-ban ismerkedett meg a Polgár Judit nemzetközi sakknagymester nevével fémjelzett Sakkpalota képességfejlesztő oktatási programmal. Juhászné Dafkó Andrea intézményvezető arról beszélt, hogy Misi Ágnes, az iskola pedagógusa akkor már egy éve tanulmányozta a projektet. Elvégezte a harmincórás akkreditált továbbképzést, s az ott tanultakat tovább adta kollégáinak. Az alapítvány egyedülálló módszertani programjának célja az általános képességfejlesztés, a logikus és kreatív gondolkodás elősegítése, a digitális korban fellépő gondolkodásfejlődési hiányosságok pótlása.
– Misi Ágnes a tanév során folyamatosan megosztotta velünk a sakkszakkörön és a tanítási óráin alkalmazott új módszer tapasztalatait. A bázisóvodánk óvónőinek is megmutatta a programot. Bemutatófoglalkozást tartott a leendő első osztályosoknak. A több éve sikeresen működő, Molnár Dániel által vezetett tehetséggondozó sakkszakkörön kívül a tanórai szünetekben is elindult a sakkélet. A tantermekben és a folyosón elhelyezett játékkészletekhez egyre többen ültek le, és közben tanították is egymást. Emellett a tanórákon is folyamatosan kipróbáltuk a módszert, és az első év pozitív tapasztalatai alapján nagyon jónak találtuk – emlékezett vissza Juhászné Dafkó Andrea.
Az intézményvezető elmondta, hogy tantestületük 2019 augusztusában döntött úgy, hogy az iskola pedagógiai programját kiegészíti a Sakkpalota oktatási programmal. Bekerült a helyi tantervbe az 1–2. osztályban a képességfejlesztő sakk mint választható tantárgy. 3–4. évfolyamon a tantárgyakba integrálva, illetve tehetséggondozás keretében folyik a módszer alkalmazása. Az igazgató kiemelte, a sakk mint eszköz jelenik meg a programban. A sakk elsajátítása nem a cél, hanem az maga a módszer.
– A programban részt vevő tanulók mára nyitottabbak lettek, elfogadóbbak egymással, örülnek egymás sikereinek, türelmesebbek és kitartóbbak. Könnyebben követik a szabályokat, képesek rendszerben gondolkodni, könnyebben veszik észre az összefüggéseket, fejlődik logikai gondolkodásuk, szóbeli kifejezőkészségük, memóriájuk. Nemcsak a tanáraik számára, hanem önmaguk előtt is új képességeik mutatkoznak meg. Szinte minden gyermek szívesen kapcsolódik be a munkába, hiszen a játékon keresztül számukra észrevétlenül történik a komplex fejlesztésük. Az a legnagyszerűbb benne, hogy minden órába integrálható, legyen az olvasás, ének, rajz, fogalmazás, testnevelés vagy matematika – fogalmazott Juhászné Dafkó Andrea.
Az iskola több éve vesz részt az online térben zajló Világsakkfesztiválon. Sakkversenyeken egyéniben és csapatban is több megyei elsőséggel büszkélkedhetnek. Feledhetetlen élményt jelentett a iskola közösségének, hogy tavaly ősszel Polgár Judit online sakkórát tartott nekik.
– A jövőben segítséget szeretnénk nyújtani a program iránt érdeklődő intézményeknek. Szakmai napon fogjuk megmutatni az érdeklődő pedagógusoknak a projekt lehetőségeit a gyakorlatban is. Nyílt nap során a beiskolázás előtt álló óvodások és a szüleik számára is lehetőséget biztosítunk játékos foglalkozásokon a módszer megismerésére. Célunk az, hogy az elkövetkező két-három év munkája alapján a kiemelt referenciaintézmények közé kerüljünk. A napokban kaptuk a felkérést a Polgár Judit Sakk Alapítványtól, hogy az idei Világsakkfesztiválon iskolánk bemutatófoglalkozásokat tartson – összegezte Juhászné Dafkó Andrea.