2022.02.02. 07:00
Egri nő buktatta le a telefonos álbankosokat - megszólalt az OTP és a rendőrség
Új csalássorozat indult, ál banki ügyintézők próbálják megkárosítani az embereket megyénkben is. Hétfőn már részben beszámoltunk az esetről, most elolvashatják a folytatást is.
Nagyon sokat lehet veszteni
Forrás: Shutterstock
Fotó: Shutterstock
Mint ahogy már írtuk olvasónk döbbenetes történetet mesélt, mely mindenki számára tanulságos lehet.
- Az OTP Bank nevében telefonon keresték a csalók, hogy a számlájáról utalás indult, és valószínű egy Szalai Tamás nevezetű csaló károsította meg
- Kérdezősködtek olvasóknál, vásárlási szokásairól, kártya adatokról, hogy ezeket törölni tudják a nem biztonságos oldalakról. Itt még nem fogott gyanút bediktálta adatait
- Ekkor tovább irányították egy másik ügyfélszolgálatoshoz, aki megkérte, hogy a kártyalimitiet állítsa át félmillió forintra.
– Ekkor közöltem vele, hogy inkább befáradok a szemben lévő OTP bankfiókba és elintézem ezt személyesen. A nő nem bírta kezelni a hitetlenségemet, majd azt mondta, hogy átkapcsol egy technikai vezetőhöz, aki részletesen elmagyarázza, hogy miért van erre szükség. Eközben a kártyalimitemet beállítottam tízezer forintra és elkezdtem lenyomozni a számot. Mikor bekapcsolódott az új ügyfélszolgálatos a hívásba, megkérdeztem tőle, miért legyek abban biztos, nem épp ők az adathalászok. Ugyanis megtaláltam a telefonszámot és a károsultak hozzászólásait. Erre azt mondta Szalai Tamás feltörte a rendszert, az OTP számáról hívja az embereket. Közöltem, látom, ők nem a bank telefonszámáról hívtak, illetve, beállítottam a kártyalimitemet. Bontotta a vonalat – fogalmazott.
Felhívtam az OTP ügyfélszolgálatot, letiltottam a kártyámat, bejelentést tettem. Nem én voltam az első aznap, aki miattuk telefonált, többeket milliókkal károsítottak meg
– Adathalász csalók, telefonon a bank dolgozóinak kiadva magukat hasonló ürüggyel kérik el az ügyfelektől a kártya- és számlaadataikat, valamint internetbanki belépési adataikat. A telefonos kísérletek mellett egyéb módon is próbálkozhatnak, e-mailben vagy sms-ben, sőt a közösségi oldalakon is elhelyeznek hirdetéseket. Ha a csalók olyan ügyfelet hívnak, akinek nincs OTP-s számlája, akkor „átkapcsolják” a másik bank ügyintézőjéhez. Az ügyfelek maguk adják meg a kártya adataikat, illetve kattintanak linkre, vagy töltenek le káros applikációkat – tájékoztatta portálunkat a bank. Felhívták a figyelmet arra, ők soha nem kérik ügyfeleitől személyes adatokat, belépési vagy PIN-kódokat, ahogy azt sem, hogy töltsenek le, telepítsenek ismeretlen forrású programokat. Az ügyfelek sok esetben maguk utalják a hívó fél által megadott „biztonsági számlára” megtakarításaikat. A csalássorozat áldozatául esetteknek a bank azt javasolja, tegyenek rendőrségi feljelentést, az elmúlt időszakban maguk több büntető feljelentést is tettek.
A rendőrség figyelmeztet az újdonságra - A Heves Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Alosztálya is online csalások témájában tartott sajtótájékoztatót hétfőn. Tájékoztatásuk szerint már decemberben több esetről szereztek tudomást, ezek januárban is folytatódtak. Volt olyan nap, hogy Gyöngyösön és Hatvanban fél tucat ilyen hívásról értesítették őket. A fent leírtakon túl az is gyakori, hogy vírusirtó néven adathalász program telepítésére bírják rá az áldozatokat – ez gyakran az Anydesk alkalmazás. Az sem akadály, ha nem az OTP banknál van számlája az illetőnek, erre is magyarázatot rögtönöznek. Mindvégig azt éreztetik a kiszemelttel, ők a segítség az ellen, hogy valaki más ellopja a pénzüket, ezzel igyekeznek bizalmat kelteni, az áldozatot sürgetik, aki a stresszhelyzetben nem gondolja át mi is történik valójában.