2022.07.18. 07:00
Elkeserítő a parkolási morál Heves megyében: fűre, járdára, de akár kanyarba is állnak az autósok
Vérlázító módon pakoló autókkal mindenki találkozott már, aki közlekedik, s olyan is, aki gyalogosként szeretett volna csak kijutni a saját kapuján vagy végig menni egy járdán.
A legváltozatosabb helyen képesek megállni
Forrás: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap
A legtöbbször pofátlan parkolókkal kapcsolatban az a kép él bennünk, hogy tilosban vagy bosszantó módon, akár a mozgássérülteknek fenntartott helyekre előszeretettel nagy, fekete, adott esetben több tízmillióért megkapható luxuskocsikkal parkolnak, azonban a kép koránt sem ilyen egyszerű.
Egerben a parkolási helyzetre jellemző, hogy fizető helyeket elsősorban szabályosan szoktak beállni, a problémák és a büntetések inkább abból szoktak keletkezni, hogy sikerült-e megfelelő parkolójegyet venni, vagy annak érvényessége meddig tartott. Rosszabb esetben már régen lejárt akkor, amikor az ellenőr arra járt és természetesen ekkor már a kocsi szélvédőjén ott is a csomag a pótdíjas csekkel.
Más eset, amikor már olyan helyen történnek szabálytalan parkolások, ahol nem kell fizetni érte. Ha ilyen helyen szabálytalankodnak az autósok, akkor ott már a közterület-felügyelet, vagy a rendőrség szab ki bírságot, ami már jóval zsebbevágóbb összeg, hiszen a kiszabott díj öttől ötvenezer forintig is terjedhet.
Egerben a leggyakoribb közlekedési szabálysértések a várakozni tilos vagy a megállni tilos táblákkal kijelölt helyeken parkolások. Szintén jellemző, hogy a történelmi belvárosba, vagy a város más védett zónájába olyan autók hajtanak be vagy tartózkodnak ott rövidebb-hosszabb ideig, amelyeknek nincs erre engedélye.
Az északi, felsővárosi városrészben és jellemzően a lakótelepes övezetekben más a probléma, ott inkább az okoz gondot, hogy túl sok az autó, ezek számához viszonyítva azonban kevés a parkolóhely. Ilyenkor jellemző, hogy zöldterületekre vagy járdákra állnak fel az autósok.
Gyöngyösön is problémás helyzeteket teremt a parkolás. A városban a közterület-felügyelet feladatait a Városrendészet látja el. Ferenczy Dániel, a Városrendészeti Igazgatóság igazgatója arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy elsősorban a belvárosi szakaszokon fordulnak elő gyakrabban közlekedési szabálysértések. A gond forrása, hogy a belvárosban a parkolók száma véges, az autók létszáma pedig évről-évre egyre több. Az igazgató hozzátette, hogy a KRESZ szabályainak ellenőrzésekor a legkülönbözőbb szabálytalan parkolásokkal találkoztak már, ilyen az, amikor beláthatatlan útkanyarulatban parkolja le valaki a kocsiját, vagy felhajtanak a zöld, parkosított részre, de büntettek már meg olyan kocsit is, amelyik felállt a gyalogosok közlekedésére kialakított járdára.
Gyöngyösön a most zajló kiemelt útépítési munkák miatt a városőrök a behajtási tilalmakat is gyakrabban ellenőrzik azért, hogy a balesetveszélyes közlekedési helyzeteket megelőzzék.
A Városrendészet felügyelői a szabálysértések esetén gyakrabban figyelmeztetnek, de a bírságolás vagy a feljelentés is előfordul a fokozatosság és az arányosság elve alapján. A gyöngyösi számok így is magukért beszélnek, csak idén május közepétől június közepéig harminchatszor bírságoltak és kilenc feljelentést tettek a KRESZ szabályainak megsértése miatt.
A megye más települései vegyes a kép, Hatvanban is elsősorban a lakótelepi városrészekben jellemző a sok autó, kevés parkolóhely problémája. Üde színfolt ezen a térképen Petőfibánya, ahol a falu sajátos jellemzői miatt kevés a parkolóhely, illetve nagyon sok a gépkocsi, hiszen csaknem minden második helyi lakosra jut egy négykerekű. Itt jellemzően a gond abból fakad, hogy a családi házas utcákban egymás házai elé is leparkolnak azok, akiknek egy háztartásban olykor háromnál is több autója van.