2023.03.21. 11:38
A robotika és a programozás is lehet kitörési lehetőség az erdőkövesdi diákoknak
Digitális írástudás fejlesztése kezdődik hátrányos helyzetű és menekült gyereknek Erdőkövesden.
A robotika és a programozás is lehet kitörési lehetőség halmozottan hátrányos helyzetű és menekült gyerekeknek. Ezt vallja Kövesdy Katalin, aki arról számolt be portálunknak, hogy a Kocka Tanodák közül Erdőkövesden is elindult a jelentős lemaradásban lévő gyerekek oktatása.
A program keretében a gyerekek képesek megtanulni a programozás és a robotika alapjait, növelve ezzel saját életminőségüket és későbbi munkaerőpiaci esélyeiket.
Katalin azt mondja, szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnik robotokat programozni a legtöbb hátrányos helyzetű gyerek számára. A The Foundation for Global Human Dignity (FGHD) nyári táboraiban azonban bebizonyosodott, hogy mindez minden várakozást felülmúlva meg tud valósulni. Ekkor határozta el a szervezet, hogy folytatni szeretné a megkezdett munkát. Úgy gondolták, ne csak egyszeri alkalommal csillanjon meg a remény a gyerek előtt, hiszen eszközökre és mentorokra van szükség a továbblépéshez.
- Nagyon fájdalmas látni az egyre gyorsuló ütemben növekvő különbséget a szegények és a nem szegények között. Úgy gondolom, hogy még bőven a mi életünkben rengeteg munkát és területet fognak kiváltani a robotok. Nemsokára semmilyen munkát nem lehet elvállalni anélkül, hogy valaki ne értsen ezekhez az eszközökhöz legalább minimális szinten - fogalmazott Daróczi Gábor, az FGHD ügyvezetője.
Az SOS Gyermekfalvak támogatásával tapasztalt és új ismeretek megszerzésére nyitott oktatókkal elkezdődhetett a hosszabb távú munka.
- Számítógép programozást tanítunk, ami a jövőben olyan elvárás lesz, mint az írni tudás, minden előrejelzés erre mutat. Ezek a gyerekek általában már képernyőfüggők, de át tudjuk szoktatni őket a képernyő haszontalan használatáról a képernyő hasznos használatára. Nagyon könnyen motiválttá lehet vele tenni gyerekeket, intuitív és látványos dolgokat tudunk összehozni pillanatok alatt részben robotokkal, részben pedig játékfejlesztéssel - számolt be tapasztalatairól Mekis Péter, vezető oktató.
A MIT Media Lab kutatói által kifejlesztett Scratch programnyelvet már azok is meg tudják tanulni, akik csak egy kicsit tudnak írni-olvasni, és a 20-as számkörben boldogulnak.
Az alapítvány támogatást nyújt a Kocka Tanodák(C) beindításában, de azt követően is tartják a kapcsolatot az oktatókkal: online mentorálást biztosítanak és rendszeres személyes találkozókat is terveznek.
Erdőkövesden a Boglyas Kuckó ad helyet a Kocka Tanodának, ahol tíz gyerek már el is kezdte a programozás tanulást.
A gyerekek nagy érdeklődéssel és nyitottsággal vesznek részt a foglalkozásokon, és hetente új projektekkel gazdagodik a tudásuk a programozás területén.
Főoldali képünk illusztráció, forrás: Shutterstock