2023.03.21. 07:00
Mutatjuk az Egert elkerülő út külső és belső változatának különbségeit
Rövidebb vagy hosszabb? Gyorsabb vagy lassabb? Jó, vagy rossz?
Az elkerülő úttól az egri belváros tehermentesítését várják
Forrás: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap
Mint ahogy arról már beszámoltunk, dr. Pajtók Gábor országgyűlési képviselő szombat reggel nyilvánosságra hozta az egriekvelemenye.hu oldalon az Egert elkerülő út egy új, finomhangolt nyomvonalát. A nyomvonal-változatokhoz szakmai leírást is mellékeltek a weboldalon.
A B2 jelű, rózsaszín színű nyomvonalról azt írták, ez bír a legfőbb tehermentesítő funkcióval. Teljes hossza 8,6 kilométer, a közúti kapcsolatok száma 13 (11+2). Ugyanezek az adatok a külső esetében 9,7 kilométer és 10 a közúti kapcsolat (8+2). A belsőről azt írják, tehermentesítő szerepe jelentős, nagyságrendileg akár harmadával is várható a forgalomcsökkenés a városi úthálózaton. Jó közlekedési kapcsolatokat teremt, a város keresztirányú forgalma jól rávezethető és észak-déli irányban is kedvezőbb időszükségletű közlekedési lehetőségeket teremt a belterületi, belvárosi átkeléshez képest. Közvetlen rákötést kap a Hadnagy utca, ahová az intermodális csomópontot tervezték. A külsőről pedig úgy fogalmaznak, hogy az út tehermentesítő hatása kevésbé jelentős, a városi úthálózaton a forgalom maximum a negyedével csökken. Eger belterületét főleg az országos közutak mentén vagy az új bekötésen keresztül lehet megközelíteni.
A belső nyomvonalon magasabb a várható forgalmi terhelés, 2036-ra naponta 17 ezer 800 járműre számítanak a legforgalmasabb keresztmetszetben, a külsőnél ez 14 ezer jármű. Előbbi esetében a Nagykőporos út és a Homok utca között, valamint a Donát utcát követő szakaszon zártkerti érintettséggel kell számolni, s a beépült lakóövezeteket 100-120-180 méterre közelíti meg, átlagosan 80 méterre húzódik a jövőben beépítésre szánt lakóövezetektől. Pince, természetvédelmi terület nem érintett, szőlőterületet is csak kismértékben érint. Utóbbi, azaz a külső verzió zártkerti érintettségével az Erzsébet völgyben és a Donát utcát követő szakaszon kell számolni. A beépült és beépítésre szánt lakóövezeteket elkerüli, konkrétan 900 méterre. Nagyban érint ellenben szőlőterületeket. Írnak továbbá arról is, hogy a zajvédelem szintén erősen szükséges lesz, arról viszont nem, hogy hidat újítanának fel miatta mint a belső esetében, illetve nyilvánvalóan a később beépülő városrészt sem „tárja fel”, hiszen nagy ívben elkerüli.
A belső útszakasz egyharmadán óránkénti 50 kilométer a megengedett sebesség, közel felén pedig óránkénti 60-70 kilométerrel lehet majd közlekedni. A Homok utca és Leányka utca közötti részen 90 kilométeres sebesség is biztosítható. A külső útszakasz 16 százalékán óránként 50 kilométeres sebesség lehet a megengedett, a 30 százalékán 70, míg a nyomvonal 54 százalékán 90 a felső határ.
Szavazás
Korábbi szavazásokAz elkerülő egri szakaszán a belső, vagy a külső nyomvonalat építené meg?
Arról, hogy a fent említett paraméterek melyike jó vagy rossz, az a lakosság körében vélhetően továbbra is megosztó. A majdani út környéken élőktől aligha elvárható, hogy objektív szempontrendszer szerint gondolkodjanak, tegyék azt a szakemberek! Olvasóink viszont szavazhatnak.